Aldfaerforum
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: selecteren in scroll lijst

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 10:07 #29816

• Han Kortekaas
  • Han Kortekaas's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 1037
Het scrollen gaat normaal in de personenlijst onder het koppelvenster, geen enkel probleem

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Han

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 10:19 #29817

• Stefan Coenen
  • Stefan Coenen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
scrollen is inderdaad geen probleem :

het gaat hier over de combinatie scrollen met het muiswieltje en vervolgens het selecteren van een persoon / het is het selecteren dat het probleem is / dut lukt enkel bij de tweede keer / de eerste keer vlieg je naar een willekeurige plaats in de lijst zonder te selecteren

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 10:26 #29818

• Francke
  • Francke's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 16
Inderdaad, onder bepaalde omstandigheden gaat het bij de eerste selectie fout.

Last Edit: door Francke.

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 20:40 #29819

• Stefan Coenen
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is nu duidelijk dat het een fout in de programmatie is. Zijn er mensen van de programmatie aanwezig in dit forum ? Ik ben nl. nieuw in dit forum. Ik wil hen helpen om de fout te simuleren. Het is niet alleen een kwestie van de database en het programma intern sneller te laten werken, maar ook de handelingen die je moet doen om gegevens in te brengen, zo efficient en zo snel mogelijk te maken. Zeker als je met heel grote bestanden werkt. De snelheid van ingeven wordt heel erg beperkt door deze fout. Ik hoop bijgevolg dat dit probleem snel verholpen wordt.

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 22:20 #29820

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
  • W7, Aldfaer 7.2, Bonus, Firefox, Opera
  • Ontvangen bedankjes 596

Francke schreef : Inderdaad, onder bepaalde omstandigheden gaat het bij de eerste selectie fout.

Welke zijn deze bepaalde omstandigheden?

Mvg,

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 22:24 #29821

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
@ Hans Weggemans,
Kunt u net na het openen van het koppelvenster meteen de lijst scrollen(met muis) zonder eerst in de lijst geklikt te hebben?

Mvg,

selecteren in scroll lijst 04 juli 2019 22:26 #29822

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto

Stefan Coenen schreef : Zijn er mensen van de programmatie aanwezig in dit forum ?

Onder menu 'Over deze website' kunt u lezen dat Aldfaer deze forum nauwgezet volgt. Dat betekent dat indien het al een fout in de programmatie zou zijn, Aldfaer hiervan nota neemt maar daarom niet noodzakelijk meteen zal reageren.

Mvg,

selecteren in scroll lijst 05 juli 2019 14:55 #29823

• JayCee
  • JayCee's Profielfoto
Stefan,
U hebt het herhaaldelijk over snelheid en in lange lijsten zoeken. Er bestaat geen snellere methode om in lange lijsten te zoeken dan de zoekfunctie te gebruiken. In het koppelvenster hebben het achternaam- en voornaamveld deze functie. Scrollen wordt vervolgens, zoals reeds door Francke aangegeven, gebruikt om de juiste persoon uit het gevonden resultaat te vinden.

Mvg,
Last Edit: door JayCee.

selecteren in scroll lijst 05 juli 2019 18:30 #29824

• Stefan Coenen
  • Ontvangen bedankjes 0
Uiteraard gebruik ik de zoekfunctie, maar dan nog is het resultaat van deze zoekopdracht vaak een hele lange lijst, waarin ik verder moet scrollen. Ik zoek telkens op achternaam soms gecombineerd met voornaam. De voornaam is echter vaak een probleem omdat die vroeger uit verschillende namen bestond, vaak anders gespeld worden en vaak ook anders zijn dan de roepnaam. Dus met te strict te zoeken, zit de gewenste persoon vaak niet in de zoeklijst. Dus het aangehaalde probleem is voor mij echt een breekpunt om nog verder te werken met Aldfaer, moest het niet gecorrigeerd worden. Jammer het is nochtans een programma dat het potentieel heeft om superieur te worden tov progen, dat momenteel echter nog altijd veel sneller en intuitiever werkt. Vandaar dat vele genealogen nog altijd zweren bij progen.

selecteren in scroll lijst 06 juli 2019 00:54 #29825

• Han Kortekaas
Het is u waarschijnlijk totaal onbekend dat Aldfaer de mogelijkheid biedt om 'sorteer als' namen te gebruiken waardoor het zoeken naar personen in een data base selectiever gaat. U zoekt zoals u zegt veel op achternamen en dat is nu vgls mij de minst effectieve methode van zoeken.
De aanbevolen manier is op 3 kolommen te zoeken; achternaam, voornamen en geboortedatum

Het door u aangehaalde breekpunt is ronduit belachelijk. In progen en andere software is het zoeken naar uitsluitend achternamen even ineffectief.

Han

selecteren in scroll lijst 06 juli 2019 07:26 #29826

• Stefan Coenen
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Han,
Nu verleg je het probleem naar het effectief zoeken in de database, maar dit was niet de essentie. Het effectief zoeken was in de marge aangehaald door JayCee Ik weet perfect hoe de zoekfunctie in Aldfaer werkt en wil niet beweren dat dit in andere programma's effectiever werkt. Het probleem bij Aldfaer is dat je in een resulterende zoeklijst waarin ik dien te scrollen (met de muis) je niet onmiddellijk kan selecteren (zie voorgaande berichten) en dit is een bug in het programma die zich niet voordoet bij andere programma's. En het lijkt mij logisch dat bugs worden verholpen. Ik vraag niet naar een nieuwe functionaliteit.

selecteren in scroll lijst 06 juli 2019 11:17 #29827

• Han Kortekaas
Ik kan uw probleem met verschillende muizen niet reproduceren. Francke blijkbaar wel maar die geeft zijn resultaten niet prijs, dus helpt niet veel voor de probleemoplossing.
U kunt het filmpje naar mijn adres sturen.

Han

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.050 seconden
Gemaakt door Kunena