alfabetische volgorde partner

• henri van rijzewijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 feb 2020 12:24 #32750 door henri van rijzewijk
alfabetische volgorde partner werd gestart door henri van rijzewijk
Ik weet niet goed het probeel(pje) kort te omschrijven dus hier de korste versie.

Gisteren heb ik de nieuwe versie 8.0 geinstaleerd.
Het werkt volgens wat ik tot nu zie helemaal goed op een klein dingetje na:
Ik heb een (nieuw) persoon ingevoerd.
Daarna ga ik de vader invoeren, netjes te zien in een lijst met alfabetische volgorde.
Als ik daarna de moeder invoer krijg ik geen lijst met alfabetische volgorde. Ik kan dus niet zien of ze al voorkomt bij mijn gegevens.

Ook als ik eerst de moeder invoer krijg ik geen lijst met alfabetische volgorde.

Heb ik ergens een instelling verkeert staan?
In de personenlijst staat als eerste de achternaam geselecteerd, daarna voornaam, dan de geboortedatum en als laatste de geboorteplaats.

Wie kan mij helpen?

Groetjes, Henri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
16 feb 2020 13:49 #32762 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic alfabetische volgorde partner
Henri,
Ik denk dat het koppel venster verticaal verkleind is en/of te laag op het beeldscherm is geplaatst en dat daardoor het gedeelte personenlijst niet of maar zeer beperkt zichtbaar is

• henri van rijzewijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 feb 2020 14:08 #32772 door henri van rijzewijk
Beantwoord door henri van rijzewijk in topic alfabetische volgorde partner
Hallo Ruud, bedankt voor je reactie maar ik denk niet dat daar het probleem zit.

Als ik de moeder invoer krijg ik dus geen alfabetische lijst maar ik heb nu ondekt dat als ik een tussenvoegsel invoer (en eventueel weer weghaal) ik del een alfabetische lijst krijg.

Dit wel omslachtig als de naam van de moeder geen tussenvoegsel bevat en kan denk ik niet de bedoeling zijn.

Meer
16 feb 2020 14:43 #32776 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic alfabetische volgorde partner
Kunt u eens kijken welke sorteringskolommen aanstaan in de Personenlijst?

• henri van rijzewijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 feb 2020 14:59 #32781 door henri van rijzewijk
In de personenlijst staat als eerste de achternaam geselecteerd, daarna voornaam, dan de geboortedatum en als laatste de geboorteplaats.

Meer
16 feb 2020 17:30 #32800 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic alfabetische volgorde partner
Ik heb exact nagespeeld wat u zegt, maar ik krijg, bij het koppelen van de moeder, de normale vraag of het kind aan de partner van de vader gekoppeld moet worden. Ik zie trouwens ook de Personenlijst gewoon staan.

• henri van rijzewijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 feb 2020 18:28 #32802 door henri van rijzewijk
Hoi Han, klopt helemaal wat u zegt, dit gebeurt bij mij ook.
Maar als ik de vader heb toegevoegt en ik wil daaraan een partner koppelen krijg ik dus geen alfabetische lijst.
Oftewel; Ik voeg een kind in b.v. Jan Jansen, daarna voeg ik zijn vader toe b.v. Peter Jansen.
Mogelijk is de vader eerder in de lijst gezet onder de naam Peter Janssen of een andere schrijfwijze.
Nu voeg ik de moeder toe b.v. Maria Dunne.
Dan is het wel makkelijk dat alle namen van Dunne op alfabeth staan en dat ik niet eerst een tussenvoegsel moet invullen, maakt niet uit wat, en dat daarna weer weghalen om de lijst op alfabeth te krijgen, zodat ik alle partners van een Maria Dunne zie en zo mogelijk dubbele personen voorkom.

Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel, zoals ik al zei kan ik het niet kort uitleggen.

Meer
17 feb 2020 14:59 #32830 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic alfabetische volgorde partner
Henri,

Ik vraag me af of je de personen en hun koppelingen wel op de gewenste manier invoert. Ik raad het volgende aan:

Open de personenlijst (Tonen -> Personenlijst)

Kind. Controleer of deze al in de personenlijst voorkomt. Zo niet, voer deze in (icoontje Voeg nieuwe persoon toe of Persoon -> Nieuw...)

Vader. Controleer of deze al in de personenlijst voorkomt. Zo niet, voer deze in (icoontje Voeg nieuwe persoon toe of Persoon -> Nieuw...)

Moeder. Controleer of deze al in de personenlijst voorkomt. Zo niet, voer deze in (icoontje Voeg nieuwe persoon toe of Persoon -> Nieuw...)

Zet Vader in het hoofdvenster. Controleer of Moeder al een partner is van Vader. Zo niet, klik met de rechtermuisknop op Partner en selecteer Partner koppelen... Ga nu in de lijst van personen van het venster Partner koppelen naar Moeder, dubbelklik daarop, pas eventueel boven de relatievorm aan en klik op OK.

Zet nu het Kind in het hoofdvenster. Klik met de rechtermuisknop op Ouders en kies Vader koppelen...Ga nu in de lijst van personen van het venster Ouder koppelen naar Vader, dubbelklik daarop en klik op OK. Nu krijg je de vraag of je ook wil koppelen aan de partner of een van de partners van Vader. Klik op Ja.

Lukt het zo wel?

Paul

• henri van rijzewijk
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 feb 2020 21:21 #32853 door henri van rijzewijk
Misschien dat de probleemstelling niet helemaal duidelijk is.

Bij een bestaand persoon, klik ik met rechts in het vak om een huwelijkspartner toe te voegen, en kies daarna voor "Partner koppelen". In het veld "Naam" plak ik de naam die ik van een website heb gekopiëerd, en hierbij lijkt de personenlijst niet te sorteren.

Als ik vervolgens een willekeurige letter typ of weghaal, dan sorteert de lijst wel goed.

Meer
17 feb 2020 21:26 #32855 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic alfabetische volgorde partner
Henri,

Als je dat "Plakken" doet via het toetsenbord met Ctrl-V sorteert, in elk geval bij mij, de personenlijst wel.

Paul

Meer
17 feb 2020 23:15 #32872 door Aremeef
Beantwoord door Aremeef in topic alfabetische volgorde partner
Het probleem doet zich voor bij plakken met de muis. V8 reageert ook trager dan V7 bij andere acties met de muis.

Gemaakt door Kunena