slechte weergave afbeeldingen

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 aug 2020 16:48 #36455 door Stefan Coenen
slechte weergave afbeeldingen werd gestart door Stefan Coenen
Aldfaer doet blijkbaar een of andere bewerking op de afbeeldingen alvorens ze weer te geven. Ik heb als test eenzelfde zwart wit foto gescand op 300 dpi - 600 dpi en 1200 dpi. In de app Windows 10 foto's worden alle versies van de foto perfect, zonder afwijkingen, getoond. Ik zie nauwelijks een onderscheid tussen de verschillende resoluties. In Aldfaer zijn de weergaves van de 600 en 1200 dpi versies niet om aan te zien. Ze vertonen allerlei strepen, vlekken. Enkel de laagste 300 dpi versie is min of meer ok, maar daar merk ik lichte blokvorming. Ik maak in Aldfaer het afbeelding venster wel groter dan standaard voorzien. Als ik de 600 dpi versie uitvergroot door op 'bestand openen' te klikken wordt de weergave wel iets beter maar heeft nog altijd niet de kwaliteit van de 'windows foto' app.

Jammer dat je niet direct de optimale kwaliteit kan zien in het hoofdvenster. Het is geen zicht om zo'n belabberde foto in je hoofdvenster te hebben. Nu moet je tweemaal verder klikken (openen) tot in de 'windows foto' app of andere foto app om een optimale foto te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
02 aug 2020 17:01 - 02 aug 2020 17:01 #36456 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic slechte weergave afbeeldingen
Stefan,
Ik wil wel eens een test doen met uw 300,600,1200 dpi foto's
Klik op meer onder mijn naam voor het e-mail adres
Laatst bewerkt 02 aug 2020 17:01 door Ruud de Ruiter.

Meer
03 aug 2020 08:34 - 03 aug 2020 08:43 #36461 door Ruud de Ruiter
Mijn conclusie is dat het gescande materiaal drukwerk is en is gescand met een resolutie die niet past bij het gebruikte druk raster. Drukwerk wordt gedrukt met heden een raster van 72 lpi (= regels per inch) met een resolutie van 278 dpi (=4x72 lpi). In de praktijk hanteert men 300 dpi maar 278 is de optimale resolutie
In het verleden was het drukraster lager, de linker afbeelding is gedrukt met een raster van vermoedelijk 48 of 60 lpi
Conclusies:
1) Het gebruikte programma liegt voor wat betreft de resolutie, je zegt 160 dpi maar in werkelijkheid is 240 dpi gebruikt
2) Er is een verschil in drukwerk of echte foto
3) Scan drukwerk standaard op 300 dpi en gebruik een compressie factor van 5 (op een schaal van 0-12) of gebruik een veelvoud van het raster, bij voorkeur 4x. Voor “oud” drukwerk zal men moeten zoeken welk raster gebruikt is. Er bestaan vergrootloupes met meetmogelijkheid om het gebruikte raster vast te stellen. Deze zijn helaas zeer moeilijk te vinden. Ik ben al jarenlang op zoek naar een exemplaar en houdt mij aanbevolen
4) Scan foto’s minimaal op 200 dpi

Een gedetailleerd word.doc is te groot om hier aan te hangen volgt per e-mail

Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 aug 2020 08:43 door Ruud de Ruiter. Reden: afbeelding togeboegd

Meer
03 aug 2020 12:04 - 03 aug 2020 12:13 #36462 door Ruud de Ruiter
tikfoutje: ideale resolutie raster 72 is 288 dpi

Zodra "drukwerk" gescand wordt en vervolgens verkleind wordt weergegeven ontstaat dit moiré effect.
Dit is minder als de verkleining een factor 2 bevat (dus 1/2, 1/4, etc)
De enige echte oplossing is er voor te zorgen dat Aldfaer geen (variable) verkleining toepast dus b.v. 120x80 dpi met een resolutie van 288 dpi
Laatst bewerkt 03 aug 2020 12:13 door Ruud de Ruiter.

Meer
03 aug 2020 17:44 - 03 aug 2020 17:47 #36463 door Ruud de Ruiter
Aanvulling:

Ik heb nog wat verder gespeeld en afbeeldingen van 240 pixels hoog met resolutie 288 dpi gemaakt.
Ik denk dat dit het probleem oplost. E.e.a getest in het hoofdvenster tabblad persoon en persoonskaart

Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 aug 2020 17:47 door Ruud de Ruiter.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
03 aug 2020 21:30 #36464 door Stefan Coenen
Beantwoord door Stefan Coenen in topic slechte weergave afbeeldingen
Ruud,

Om te vermijden dat het moiré effect optreedt in Aldfaer moet ik inderdaad scannen op een lagere resolutie, 300 dpi blijkt nog niet laag genoeg, 288 dpi wel en bij sommige zelfs 192 dpi. Jammer genoeg merk ik bij lagere resoluties wel een achteruitgang in de kwaliteit van de tekst. Bidprentjes zijn nl. vaak een combinatie van afbeeldingen en tekst. Deze achteruitgang in tekstkwaliteit is nog duidelijker merkbaar als je de prentjes groter maakt in bijvoorbeeld Photoshop. De randen van de letters zijn bij de lagere resolutie vager.

Het is mij nog altijd niet duidelijk waarom dit moiré effect bij hogere resoluties (300 en 600 dpi) enkel opduikt in Aldfaer. In de windows 10 ‘Fotos’ app zie je dat dit onmiddellijk automatisch wordt weggefilterd. Ook in Photoshop of Lightroom worden de prentjes perfect zonder moiré weergegeven.

Meer
03 aug 2020 23:14 - 03 aug 2020 23:14 #36465 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic slechte weergave afbeeldingen
Stefan
u vergelijkt software op gebied van fotografie, die allerlei correcties bij weergave toepassen, met een genealogisch programma
Laatst bewerkt 03 aug 2020 23:14 door Han Kortekaas.

Meer
04 aug 2020 07:54 - 04 aug 2020 08:14 #36468 door Ruud de Ruiter
Stefan,
Nogmaals. Bidprentjes zijn drukwerk en geen foto's.

U zegt dat Lightroom het moiré wegfiltert. Verklein de procentuele weergave maar eens naar 66,7 of 33,3%. Ik garandeer je dat het moiré optreedt.
Photoshop: zoals ik aangetoond heb wordt bij verkleining naar 66,7 of 33,3 % wel degelijk het moiré weergegeven (en niet bij 50 of 25% omdat dit een factor 2 gebruikt)

Aldfaer kan niet weten welke grootte van afbeelding wordt aangeleverd en gebruikt derhalve een variabele verkleining afhankelijk van de beschikbare ruimte in het tabblad persoon of in de rapportage toe opdat al het materiaal met gelijke grootte wordt weergegeven.

Scannen op hoge resoluties als b.v. 600 dpi verandert niets aan het bovenstaande en geeft gelijksoortige resultaten

Lagere resoluties zoals 192 dpi:
Dat is afhankelijk van het destijds gebruikte raster:
Vanaf ca 1940 is dat 72, daarvoor 60, 48 of misschien zelfs lager

Standaard rotogravure drukmachines kunnen max 354 DPI verwerken
Er bestaan nu zelfs (zeer dure) druksystemen die een hoger raster gebruiken.
Laatst bewerkt 04 aug 2020 08:14 door Ruud de Ruiter.

Gemaakt door Kunena