Instabiel geslacht bij invoer nieuwe persoon en gebruik shift-control

Meer
24 aug 2020 21:10 #36757 door Paul
Wanneer ik bij het invoeren van een nieuwe persoon (ouder, kind of partner) de toetscombinatie shift-control gebruik, dan verspringt het geslacht. Dit is heel lastig want als ik een volledige naam gekopieerd heb door middel van control-v in het Naam veld en ik doe daarna shift-control-links om de voornaam eruit te knippen (met control-x) en na TAB-TAB (twee velden verder) weer te plakken (control-v) in het voornaam veld, dan is het geslacht ondertussen versprongen.

Wanneer het om het invoeren van een moeder ging (die daardoor een abusievelijk een man) werd krijg ik de foutmelding "Er is al een biologische vader aanwezig". Deze persoon wordt dan niet als ouder gekoppeld, maar wel aangemaakt als losse (mannelijke) persoon in de database. En bij vaders (en onzijdigen) net andersom natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
24 aug 2020 22:29 #36758 door Francke
In de help van Aldfaer wordt de toetsencombinatie Shift-Control genoemd: Wisselen van geslacht (koppelvenster), het is dus een geprogrammeerde actie waar weinig aan te doen valt.
Ik vraag me af of er veel gebruikers zijn die deze combinatie bewust gebruiken. Wellicht kan die vervallen zodat u er geen last meer van heeft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paul

Meer
24 aug 2020 22:49 - 24 aug 2020 22:50 #36759 door Ruud de Ruiter
Wat mij verwondert is dat blijkbaar een volledige voornaam+naam ingevoerd wordt en u dan een gedeelte verwijdert om in een ander veld dat gedeelte in te plakken..
Hoe gaat u dan om met voornaam+tussenvoegsel+naam of met b.v.
1evoornaam+2evoornaam+3evoornaam+roepnaam+tussenvoegsel+anchternaam
Ik denk dat het zinvoller is uw huidige werkwijze te verlaten
Laatst bewerkt 24 aug 2020 22:50 door Ruud de Ruiter.

Meer
24 aug 2020 23:13 #36761 door Han Kortekaas
Paul,
ik gebruik exact dezelfde methode door complete namen over te nemen van bronnen die naam + voornamen reeds in één veld hebben staan.Helemaal niets mis mee. Doch, ik gebruik nimmer SHIFT + CTRL, maar klik op M/V. Ik gebruik CTRL C om een bron te selecteren; CTRL V om te plakken in het naamveld; CTRL X om voornamen uit het naamveld te halen en CTRL V om deze in het voornamenveld te plakken. En dat ook voor een eventueel voorzetsel.

Voorts is het natuurlijk zo dat een nieuwe persoon meestal een kind-van-ouders is of ouders-van-kind of partner en dan komt een SHIFT CTRL niet voor want je kiest met de rechtermuis voor de diverse koppelingen zoon,dochter,vader,moeder.

Meer
02 sept 2020 21:14 - 02 sept 2020 21:18 #36870 door Paul
Boeiend te leren dat het geen bug is maar een feature, dus bewust zo geprogrammeerd. Uiteraard zou ik graag zien dat dit aangepast wordt en het editen van een veld geen invloed heeft op een ander veld (vrij standaard gedrag, lijkt me)
Laatst bewerkt 02 sept 2020 21:18 door Paul.

Meer
02 sept 2020 22:19 #36875 door Han Kortekaas
Ik denk dat u moet opletten met het gebruik van toetscombinaties.

Meer
03 sept 2020 08:24 #36876 door Paul
Wat een betuttelende reactie, dat ik moet opletten met het gebruik van toetscombinaties!
Iedere ervaren PC-gebruiker weet dat het werken met keyboard shortcuts sneller werkt dan het veelvuldig gebruik van de muis. Heel veel Windows programma’s ondersteunen dat dan ook adequaat. Maar als ik in b.v. Word of een ander Windows programma standaard keyboard shortcuts gebruik (zoals shift-contol-links), dan verandert er niet opeens een waarde ergens anders. Maar als ik bij Aldfaer zo’n standaard keyboard shortcut gebruik, dan werkt die wel degelijk, maar heeft die als zij-effect dat een ander veld van waarde verandert. Ik stel voor dat dit ongewenste zij-effect van Aldfaer verwijderd wordt.
Verder zal ik goed opletten,

Meer
03 sept 2020 08:36 #36877 door Paul
Het gaat niet om het geslacht goed te zetten, dat staat inderdaad al goed vanwege de aanroep van het persoon-invoer menu (voeg partner toe, of zoon of dochter of vader of moeder). Het gaat erom dat het geslacht-veld niet op die correcte waarde blijft staan wanneer je andere velden edit met gebruik van toetscombinaties.

Meer
03 sept 2020 09:41 #36878 door Francke

Paul schreef : Maar als ik bij Aldfaer zo’n standaard keyboard shortcut gebruik, dan werkt die wel degelijk, maar heeft die als zij-effect dat een ander veld van waarde verandert. Ik stel voor dat dit ongewenste zij-effect van Aldfaer verwijderd wordt.

Hier heeft vragensteller een punt en sluit me aan bij het verzoek dit effect op te heffen.

Meer
03 sept 2020 13:30 #36879 door Kees van Vooren
Ik sluit me ook aan bij het verzoek dit effect op te heffen.

Meer
03 sept 2020 15:54 #36882 door Han Kortekaas
Het geenszins mijn bedoeling om betuttelende opmerkingen te plaatsen maar een serieuze. Het is ook niet mijn bedoeling om een polemiek te starten over gebruik van sneltoetsen versus muisklikken.Volgens Windows sneltoetsen is de CTRL + Shift iets anders en zou alleen om die reden de huidige geslachtwijziging binnen Aldfaer gewijzigd kunnen worden.

Bijlagen:

Meer
03 sept 2020 16:53 #36883 door Paul Kallenberg
In de volgende versie is het aangepast. Dan zorgt alleen Ctrl+g of Ctrl+G nog voor wisseling van geslachtsaanduiding.

Paul

Gemaakt door Kunena