Han Kortekaas tijdelijk afwezig (30 nov 2021)

Beste mensen,

Han Kortekaas, lid van het Aldfaer-team en moderator van dit forum, kan hier de komende maanden helaas niet actief zijn. Gedurende die tijd nemen de andere leden van ons team zijn taken over.

Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team

Sortering personen in groep

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 sept 2020 19:54 #36919 door Stefan Coenen
Beantwoord door Stefan Coenen in topic Sortering personen in groep
Han ,Ruud,

De bestandsnamen van de prentjes hebben geen speciale aanduiding, ook gewoon Achternaam - Voornaam - Geboortejaar. Ze zitten ook gewoon in de grote materiaalmap samen met ander grafisch materiaal (Aldfaer plaatst ze daar toch automatisch). Ik heb wel een kopie van enkel de HK bidprentjesbestanden in een aparte map. Deze map gebruik ik om te koppelen aan het stamboombestand dat ik genereer vanuit groep 1. Zo krijg ik een aparte database van enkel de personen in het bidprentjesbestand gekoppeld met enkel de afbeeldingen uit de afgezonderde bidprentjesmap.

Voor de groep oudstrijders is het geen probleem om een groep te genereren op basis van de nota 'oudstrijder' in het notitieveld onder persoon, dat heb ik ondertussen getest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
05 sept 2020 09:40 #36921 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Sortering personen in groep
Stefan,

heeft u wellicht een constante in het onderschrift van de scans van bidprentjes, bijvoorbeeld 'bidprentje' of iets dergelijks . Zo ja dan kan ook hier een dynamische groep van gemaakt worden en wel op basis van een selectieregel op het Materiaal.
Ik ben nl van mening dat u uzelf een groeiend probleem aan het bezorgen bent door een steeds groter wordend personen-groep te maken. Dit soort groepen is slecht te beheren en zorgen voor tragere snelheid.
Ik doorzie niet het nut van de methode om een aparte stamboom te maken voor deze bidprentjesgroep , tenzij u dat bestand deelt met derden. Het materiaalpad hoeft toch niet te verschillen van het grote bestand?

Ik wil niet opdringerig zijn maar vind wel dat u met een andere opzet uzelf werk kunt besparen.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 sept 2020 18:55 #36927 door Stefan Coenen
Han,
Het stamboombestand van deze personengroep wordt inderdaad gedeeld met derden (de HK kring) samen met de afgezonderde map van bidprentjes. Het onderschrijft is identiek aan de bestandsnaam. De groep HK bidprentjes is maar heel beperkt dynamisch. Ik heb mij dit soort groepen ook nog de mogelijkheid om deze snel uit te breiden met gekoppelde personen (selectieregel persoon wijzigen). Die mogelijkheid heb ik niet bij groepscreatie op basis van een code, in dit geval moet je ook een code individueel voorzien bij alle gekoppelde personen. Of niet ?
Wat veroorzaakt dan die snelheidsproblemen in geval van een groot aantal personen in die groep? Waarom wordt de mogelijkheid geboden om zo een groep te creëren als het toch problemen veroorzaakt ? Ik merk nu bij 2000 personen weinig tot geen snelheidsverlies behalve bij het verwijderen van personen (zie vorig onderwerp).
Als ik toch van opzet zou veranderen : hoe kan ik snel die groep van 2000 personen van een code voorzien ?

Meer
06 sept 2020 10:26 - 06 sept 2020 11:09 #36929 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Sortering personen in groep
Han,
Ik heb ooit eens een groep gemaakt van een tak in mijn bestand op basis van voor- en nageslacht met alle vinken aan behalve de laatste. Vraag me niet meer hoe want het is al enkele jaren geleden. Ik vermoedt dat ik eerst één persoon heb ingevoerd in een groep en vervolgens vanuit de personenlijst alle "Quay/Quaij" heb toegevoegd.

Dubbelklik op de groepnaam geeft dan

En klik op wijzigen geeft dan

De vraag is dus waarom de sortering op voornaam gebeurt. Ideaal zou zijn een sortering volgens de instelling van de personenlijst. Daarom de overweging vast te stellen of het mogelijk is om dan een (quasi)-personenlijst te generen.

Voor Stefan is voor nu en de toekomst de enige oplossing de betreffende personen een code "bp" toe te kennen want of en hoe en vooral wanneer een oplossing wordt aangeboden is niet te voorspellen. En ja dat is "even" werk :-(
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 sept 2020 11:09 door Ruud de Ruiter.

Meer
06 sept 2020 12:56 #36931 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Sortering personen in groep
Stefan,
u wijzigt blijkbaar na het koppelen van fotomateriaal de default, die Aldfaer als onderschrift opneemt, niet in een meer zinvol onderschrift dan de naam enz van het bestand. Met als gevolg dat dit onderschrift ook in rapportages naar voren komt.
Er is geen snelle manier om in een bestand mutaties aan te brengen.

U zou, stuk voor stuk, bij het bidprentje het onderschrift kunnen wijzigen naar 'bidprentje' en via een selectieregel op Materiaal de groep opbouwen. Die groep is dan dynamisch; kunt u overzetten naar een nieuwe stamboom en, met een materiaalpad ingevuld, tegelijkertijd het gekoppelde materiaal ook kopiëren naar een aparte map.

Meer
06 sept 2020 15:37 #36935 door Ruud de Ruiter
Han,
Ik denk dat Stefan het onderschrift niet wijzigt en dat, wat normaal is, de bestandsnaam als onderschrift wordt getoond. Maar dat mag/kan Stefan bevestigen.
Blijft dat handmatig één voor één code of een onderschrift "bp" of iets dergelijks toevoegen op dit moment de enige optie is.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 sept 2020 19:55 #36938 door Stefan Coenen
Han, Ruud bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Ik denk dat de beste en snelste optie gaat zijn om een code te voorzien. Onderschriften wijzigen lijkt mij een meer tijdsrovende karwei en in mijn geval ook niet direct een logische oplossing. Ik heb nl. duizenden bidprentjes gekoppeld die ofwel :

1. enkel in mijn eigen collectie aanwezig zijn
2. enkel in de HK collectie aanwezig zijn
3. in beide collecties aanwezig zijn

En er gaan op termijn nog collecties bijkomen.Op dit moment is het enkel de bedoeling om de HK collectie te kunnen afzonderen. Ik kan dus best enkel bij die personen een code voorzien en op basis daarvan een groep genereren. Ofwel blijf ik verder werken zoals ik bezig ben (de groep is toch maar heel beperkt dynamisch) en wacht ik op de volgende versie waarin de twee gesignaleerde problemen (lange wachttijd bij verwijderen van personen en sortering van groep op voornaam) zijn opgelost. Maar ja, dan zit ik nog met twijfel over het voorspelde algemene snelheidsprobleem dat op termijn zou opduiken, maar waar ik momenteel geen last van heb.

PS ik ben al tot tweemaal toe een getypt antwoord in dit forum kwijt geraakt nadat ik op verzenden klik (waarschijnlijk omdat ik intussentijd automatisch ben uitgelogd). Best vervelend als je dan alles opnieuw moet typen.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 sept 2020 20:19 #36939 door Stefan Coenen
In geval ik zou opteren om het codeveld te gebruiken en aan de hand daarvan een groep aan te maken, zie ik hier wel niet de mogelijkheid om automatisch ook de aan deze personen gekoppelde personen mee in de groep op te nemen.

Meer
07 sept 2020 07:34 - 07 sept 2020 07:35 #36941 door Ruud de Ruiter
re: automatisch ook de aan deze personen gekoppelde personen
Dat is een ander onderwerp, svp een nieuw onderwerp aanmaken
Laatst bewerkt 07 sept 2020 07:35 door Ruud de Ruiter.

Meer
07 sept 2020 08:32 #36942 door Ruud de Ruiter
Stefan, re bericht aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/6166-sort...-in-groep.html#36938

Ik heb het onbehaaglijke gevoel dat je het bos in gaat. Aldfaer is een genealogie programma en geen bibliotheek programma en je bent volgens mij de fout in gegaan door het er op nahouden van duplicaties van één en hetzelfde document.
En blijkbaar wil je dat met toekomstige collecties idem doen.

Binnen Aldfaer mag een bestandsnaam maar één keer voorkomen want, zelfs als deze in verschillende sub-mappen staan, worden bij het genereren van een rapport de gebruikte bestanden, ongeacht de eventuele sub-mappen, in één enkele map samengevoegd.

Waar je mee bezig bent is voor mij typisch een Excel toepassing met een lijst van bestanden en waar deze gebruikt zijn. Helaas ken ik geen manier om een lijst van bestandsnamen in de Windows Verkenner over te zetten naar een Excel, laat staan een koppeling Aldfaer <> Excel. Ook bestaat er volgens mij geen invoegtoepassing om een dergelijke lijst te genereren.

Re: verlies bericht. Er is een tijdslimiet voor het invoeren van een bericht. Gaat dat lang duren, maak een kopie naar Word en sluit het forumvenster en werk je bericht Word uit. Heropen het Forum venster, verwijder wat je had ingevoerd en kopieer uit Word nu je volledige bericht.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 sept 2020 18:42 #36945 door Stefan Coenen
Ruud,
Ik gebruik Aldfaer zeker niet als een bibliotheek programma voor bidprentjes zoals in een Excel file. Ik ben wel degelijk bezig met genealogie. Ik ben nl. met hulp van de plaatselijke HK Kring in Aldfaer een database aan het samenstellen met alle inwoners van onze gemeente sinds 1800 en dit in gezinsreconstructie (dus met alle koppelingen : partner - kinderen - ouders. Hier wordt ook zoveel mogelijk materiaal aan gekoppeld (bidprentjes - rouwbrieven - fotos ...). Ik doorloop voor dit materiaal verschillende collecties. Eenzelfde bidprentje, rouwbrief of foto kan wel in verschillende collecties terugkomen. Het materiaal wordt echter slechts éénmaal gekoppeld in Aldfaer en dus daar éénmaal opgeslagen en krijgt een uniforme bestandsnaam (zeker geen duplicaties in Aldfaer). Het is wel de bedoeling dat ik wil bijhouden in welke collectie(s) eenzelfde bidprentje of rouwbrief zit, door collectiegroepen te maken aan de hand van deze collectiecode (ofwel door de personen manueel toe te voegen aan de collectiegroep). Van elke collectie maak ik wel een aparte map aan met al het in deze collectie aanwezige materiaal. Hierdoor krijg je wel duplicaties maar die mappen staan los van de hoofddatabase in aldfaer. Ze worden gebruikt om te koppelen aan aparte collectiestamboombestanden gecreeerd vanuit de groepen.

Meer
07 sept 2020 21:02 #36949 door Ruud de Ruiter
1) een uniforme bestandsnaam ?? Je hebt geen enkel "uniek" gegeven
2) in welke collectie(s) eenzelfde bidprentje of rouwbrief ??: die collecties staan volgens mijn inzicht buiten Aldfaer
3) ofwel door personen manueel toe te voegen: en dus we zijn terug bij af

Ik raadt je aan een gedegen studie te maken van de binnen Aldfaer geboden mogelijkheden en eerst dan te proberen een werkbaar systeem op te zetten om je doeleinden te bereiken. Mijn inzicht is dat watr je zoekt binnen Aldfaer niet geboden kan worden met uitzondering van mogelijk de sorterting achternaam > voornaam na dubbelklik op de groepnaam (wat het begin van deze discussie was)

Gemaakt door Kunena