Han Kortekaas tijdelijk afwezig (30 nov 2021)

Beste mensen,

Han Kortekaas, lid van het Aldfaer-team en moderator van dit forum, kan hier de komende maanden helaas niet actief zijn. Gedurende die tijd nemen de andere leden van ons team zijn taken over.

Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team

Personenlijst

Meer
04 nov 2020 12:54 #37557 door Batavier
Personenlijst werd gestart door Batavier
In de laatste versie(s) van Aldfaer is het gebruik van de Personenlijst erg gebruikers-onvriendelijk geworden.
Ik stoor mij daar dagelijks aan, vandaar toch meer eens een reactie plaatsen.
Je behoeft maar even met de cursor in de lijst te komen en het geheel springt automatisch naar de eerste persoon met letter A; heel vervelend!
Het zou heel mooi zijn die actie uit het programma te verwijderen. Wanneer je een persoon met een andere beginletter wenst, kan je toch eenvoudig in het eerste veld de gewenste letter of naam plaatsen.
Wanneer je met een familienaam doende bent is het oh zo prettig even te kunnen scrollen zonder telkens naar het begin van de database te springen.
Vriendelijke groet.
Arnold Batavier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
04 nov 2020 14:01 - 04 nov 2020 14:02 #37560 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Personenlijst
Het lukt mij niet hetgeen u aangeeft te reproduceren. De pesonenlijst opent altijd op de persoon dat in het hoofdvenster staat.
Staat het hangslotje (links boven) open of gesloten? Vanaf welke versie heeft u dit vastgesteld? Staat Aldfaer in C:\Aldfaer en niet in Program Files.
Laatst bewerkt 04 nov 2020 14:02 door JayCee.

Meer
05 nov 2020 06:28 #37562 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Personenlijst
@Arnold,

U zei

Wanneer je een persoon met een andere beginletter wenst, kan je toch eenvoudig in het eerste veld de gewenste letter of naam plaatsen.

'eerste veld' zegt niet genoeg. Hangt ervan af welke items je allemaal laat tonen in de persoonslijst. (in te stellen met rechtermuisklik op de titellijn).
Als het veld 'Achternaam' vetjes staat en in het witte invulkader daarboven een letter(s) getypt wordt dan springt de lijst direct naar het eerstvoorkomende naam met die beginletter(s).
Dan kun je ook nog bij sorteren op 'Voornaam' door met 'shift' ingedrukt op titel 'Voornaam' te klikken.

Meer
05 nov 2020 10:24 - 05 nov 2020 10:26 #37563 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Personenlijst
Uit de help:
Als u de lijst op een bepaalde kolom wilt sorteren, klikt u éénmaal met de linkermuistoets op de titel van die kolom. U zult zien dat de sortering wordt aangepast, en het kopje waarop gesorteerd is vet wordt weergegeven.
Wilt u een extra sortering doen op een andere kolom dan houdt u de Shift-toets ingedrukt terwijl u op het kopje van die andere kolom klikt. Door de cijfers achter de kopjes kunt u altijd zien in welke volgorde de lijst wordt gesorteerd.
Met de knop slotje kunt u de gekozen sortering vastzetten. Nogmaals klikken op de knop geeft de sortering weer vrij, zodat u weer andere kolommen kunt kiezen.

Gebruik dit om de sortering vast te zetten op Achternaam > Voornaam > Geb/Doop
Laatst bewerkt 05 nov 2020 10:26 door Ruud de Ruiter.

Meer
05 nov 2020 11:11 #37564 door Aremeef
Beantwoord door Aremeef in topic Personenlijst
Ik denk, dat de vaste reageerders het punt van Arnold missen. Sinds v8.0 en v8.1 reageert de muis bij de persoonslijst anders/niet dan het toetsenbord bij het kiezen of plakken. Zie ook bericht #32872. Ik onderschrijf het probleem van Arnold. Bij een eerste kiespoging met de muis in de persoonslijst springt de lijst naar boven. Een 2e poging lukt dan wel. Het maakt niet uit hoe de sortering is ingesteld. En bij het toevoegen van nieuwe personen reageert de keuzelijst niet op het plakken van info met de muis. Pas als het toetsenbord of een radiobutton wordt beroerd springt de lijst wel naar de juiste plek. Voor muisgebruikers is dit zeer irritant.

Meer
05 nov 2020 11:29 #37565 door Meije van Slageren
Beantwoord door Meije van Slageren in topic Personenlijst
Wat is besturingssysteem waarmee wordt gewerkt?
Met Windows Home 10 heb ik er geen last mee.

Meer
05 nov 2020 12:36 #37568 door Aremeef
Windows 10 Home versie 2004 build 19041.572. Aldfaer direct onder de root, dus niet in Program Files, conform advies.

Meer
05 nov 2020 13:49 #37570 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic Personenlijst
Aremeef,

Ik kan het probleem reconstrueren met het plakken van tekst via de rechtermuisknop dat je beschrijft in bericht 32872 als het gaat over het venster dat je krijgt bij het koppelen van een persoon (partner, ouder of kind) of bij het aanmaken van een nieuwe persoon.

Maar is er ook een probleem in de personenlijst? Daarmee bedoel ik het venster dat je krijgt als je de toetsen Shift+Ctrl+p indrukt. Zo ja, wat is daar dan precies het probleem?

Paul

Meer
05 nov 2020 18:35 #37572 door Aremeef
Ja, die lijst bedoel ik (met bij mij 75.000+ personen). Het probleem is niet aanwezig als Aldfaer pas is opgestart. Wel plotseling als er enige tijd mee is gewerkt (personen toegevoegd, gewijzigd e.d.), maar wat precies te trigger is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Als je dan in de personenlijst bv scrolt naar een naamgenoot (bij vaste sortering op achternaam, voornaam, geboren/gedoopt) en die met dubbelklik in het hoofdvenster wil krijgen, dan gebeurt dat niet, maar schiet de personenlijst (soms direct al bij het scrollen) helemaal naar het bovenste item. Ik ga dan in het hoofdvenster met de pijltjes in de balk naast het huisje (referentiepersoon) achteruit en vooruit voor weer de juiste plaats in de lijst en probeer het opnieuw. De 2e keer lukt altijd zonder problemen. Als het probleem zich eenmaal heeft aangediend, dan herhaalt de beschreven situatie zich daarna frequent bij het scrollen of met dubbelklik kiezen van een persoon uit de lijst. Hoop dat deze wat uitvoeriger beschrijving meer duidelijkheid geeft voor een analyse. Ik heb soms ook een probleem met het met de muis plakken van data en plaatsen in het hoofdvenster. Je denkt goed te plakken, maar als je dan naar een volgend veld gaat, is het vorige veld toch weer leeg. Maar dit laatste probleem kan ook aan mij zelf liggen door te snel te willen werken en heeft mogelijk niets met de eigenschappen van Aldfaer te maken. Ik noem het toch even, omdat het ook met muisgedrag te maken heeft. Of wordt de muis toch werkelijk trager tijdens gebruik in Aldfaer, zoals ik soms de indruk heb?

Meer
06 nov 2020 09:04 #37577 door Ruud de Ruiter
Voor zover ik dit ben tegengekomen:
Men koppelt een persoon via het koppelvenster (werkt normaal)
Gaat naar het tabblad relatie en voert b.v. een datum huwelijk in > OK
Het is nu op de OK dat de personenlijst naar boven springt

Kan er een verband zijn met het (in volgende versie opgeloste) probleem van de tabbladen Geb, Rel en Ovl die naar beneden zijn verschoven en via klikken omhoog gezet zijn

Meer
06 nov 2020 11:39 #37578 door Ruud de Ruiter
Aanvulling,
Kom dit ook tegen bij plakken in andere velden van hoofdvenster, lijkt "willekeurig" te zijn

Meer
09 nov 2020 08:57 #37608 door Ruud de Ruiter
Als men na het plakken van informatie in een veld op het hoofdvenster dit bevestigt met een "return" doet het gemelde gedragsprobleem van de personenlijst zich niet voor.

Gemaakt door Kunena