Personenlijst

Meer
09 nov 2020 11:20 #37610 door Aremeef
Beantwoord door Aremeef in topic Personenlijst
Kan kloppen Ruud, want bevestiging met "return" is gebruik toetsenbord en dan is het probleem weg. Een muisgebruiker wil graag bevestigen door in een ander veld te klikken. Tot v8 was dit normaal mogelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
09 nov 2020 13:58 #37613 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Personenlijst
Het is een, al dan niet tijdelijke, oplossing en je hebt de andere hand vrij om een return te doen.
Daarna heb je toch beide handen nodig om de invoer te doen :-) tenzij . . .

Meer
11 nov 2020 15:39 #37652 door Batavier
Beantwoord door Batavier in topic Personenlijst
Klopt wat Aremeef hier aangeeft.
Ik zal nog eens proberen meer duidelijkheid te vinden (wanneer wel, wanneer neit)

Meer
11 nov 2020 17:19 #37656 door Ruud de Ruiter
Ik heb een klein vermoeden, daarom de volgende vragen aan Batavier en Aremeef.
1) Aldfaer geinstalleerd in C:\Aldfaer ?
2) Stamboombestand geinstalleerd in
a) C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer\Stambomen\uwbestand.aldf ? of
b) C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer\Stambomen\Bestand_1\uwbestand.aldf
3) Materiaal geinstalleerd in
a) C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer\
b) C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer\Stambomen\Bestand_1\Materiaal

Indien volgens 2b en/of 3b of anders, gaarne aangeven, tevens aantal personen en grootte map Materiaal (aantal submappen en GB/MB grootte hoofmap Materiaal)
Achtergronden:
"lange weg" waardoor tragere werking want als ik met een klein bestand werk kan ik het neit reproduceren,
materiaal in one drive of elders wat ook traagheid kan veroorzaken

Meer
11 nov 2020 22:57 #37661 door Aremeef
Beantwoord door Aremeef in topic Personenlijst
@Ruud: Zie mijn eerdere reacties. Materiaal in één map; grootte ~2,5 GB. Geen cloud. Ik geloof niet in "lange weg" en trage werking als oorzaak (snelle pc). Wel dat bij muisgebruik "iets" in het geheugen blijft hangen en soms storing geeft.

Meer
15 nov 2020 11:13 #37715 door Batavier
Ruud: Natuurlijk staat Aldfaer direct in C:\ en sinds gisteren staan mijn bestanden in de cloud. Ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, want dat speelt aal langer waarbij mijn bestanden stonden zoals jij die aangaf.
Wanneer ik in aldfaer werk, dan doe ik dat met een verkleind beeld, waarbij de Personenlijst naast/achter voor mij in beeld blijft.
Wanneer ik in Aldfaer aanvullingen c.a. heb aangebracht en ik kom bijvoorbeeld bij een persoon waarvan ik wil zien of ik die mogelijk al eerder had opgenomen of ik wil zien of er een in staat met een gelijknamige partner.
Dan ga ik met de muis naar de Personenlijst. Dan (niet altijd, maar wel heel vaak) volgt bij het aanklikken van de schuifbalk of van een persoon direct een sortering van de personenlijst naar "van der Aa" de eerste persoon van de sortering. In Aldfaer blijft gelukkig de persoon waarmee ik doende was normaal in beeld, maar daarna moet ik wel weer even naar de partner en terug om ook de Personenlijst weer goed in beeld te krijgen

Meer
15 nov 2020 15:39 - 15 nov 2020 15:51 #37718 door Ruud de Ruiter
Batavier,
Bestanden in de cloud. Als dat materiaal of v-kopies betreft geen probleem
Echter als het *.aldf of *.ald bestanden zijn, dat is uit den boze !!!
Achtergrond: Aldfaer wordt bij openen van een bestand opgedeeld in tientallen deelbestandjes en de Cloud (of OneDrive) kan, of beter zal, vroeg of later schade aanrichten

Je omschrijving van het "springen" van de personenlijst klopt en kan ik bevestigen, maar het bovenstaande is daarop niet van invloed.
Ik had de hoop een indicatie te vinden wat de oorzaak kan zijn, maar helaas jullie info geeft geen duidelijke aanwijzing waar te zoeken. Blijft derhalve dat op dit moment het springen voorkomen kan worden door een invoer in één van de velden van het hoofdvenster of de tabbladen af te sluiten met een "return" en niet met een muisklik in de personenlijst
Een invoer die toch al "handmatig" via het toetsenbord moet worden uitgevoerd.

Ik heb niet kunnen vaststellen of dit probleem zich ook voordoet in geval van gebruik van "uitval"-selecties
Laatst bewerkt 15 nov 2020 15:51 door Ruud de Ruiter.

Meer
24 nov 2020 17:05 #37864 door Batavier
Ruud,
Allereerst bedankt voor jouw opmerkingen!
Ik heb geconstateerd dat wanneer ik na het invoeren van personen en/of correcties de cursor in de Personenlijst wil plaatsen (hetzij op de schuifbalk danwel in de naam) de sortering automatisch naar "van der Aa" verplaatst
Wanneer ik na het invoeren van een persoon of correctie bijvoorbeeld eerst met de cursor een leeg (of ander) veld aanklik, dan kan ongestoord naar de Personenlijst worden gegaan en blijft de sortering keurig op de laatst bezochte persoon staan.
Het vergeten van die tussenstap veroorzaakt dus die ongewenste weergave van de personenlijst

Meer
24 nov 2020 17:26 #37866 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic Personenlijst
Batavier,

Dit kan ik reproduceren. We gaan kijken of we het op kunnen lossen.

Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Batavier

Gemaakt door Kunena