automatisch vs handmatig sorteren

Lees meer

automatisch vs handmatig sorteren

08 mrt 2021 22:37
De sorteerwijze staat standaard op automatisch, dwz dat kinderen automatisch worden gerangschikt volgens geboortedatum, de oudste bovenaan. Indien de geboortedatum niet gekend is worden bij het toevoegen die kinderen bovenaan de lijst bijgevoegd. Beter zouden deze gewoon onderaan bijgevoegd worden omdat het meestal de jongere leden van het gezin zijn die nog in leven zijn en bijgevolg de geboortedatum meestal niet gekend is.

Indien je vervolgens deze bovenaan geplaatste personen onderaan wil krijgen, dien je handmatige sortering te kiezen. Jammer genoeg wordt na het kiezen van handmatige sortering de hele sortering overhoop gehaald en willekeurig herschikt. Bij een lange lijst kinderen ben je dan een heel tijdje bezig om ze handmatig terug in de juiste volgorde te zetten (met onderaan de kinderen zonder gekende geboortedatum)

Lees meer

Re: automatisch vs handmatig sorteren

08 mrt 2021 22:50
Mijn ervaring is dat het vaak de oudste/middelste kinderen betreft waar ik geen exacte geboortedatum van heb.
De reden is dat ik vanaf het heden naar het verleden werk.
Ik kies dan bewust om een ca datum in te geven.

Lees meer

08 mrt 2021 23:30
Han,

Ik geef een concreet voorbeeld : ik verwerk een oude rouwbrief waarop alle kinderen, broers, zussen en ouders van de overledene staan vermeld. Kinderen, broers en zussen gerangschikt volgens ouderdom. Van de broers en zussen zijn ook de meesten ondertussen overleden, nog enkele in leven. Van de overleden personen (ouders, broers en zussen) vind je gemakkelijk, via allerlei informatiebronnen, de geboorte en overlijdensdatum, van de personen in leven niet (en zeker niet door de huidige privacywetgeving) . Nu worden deze in leven zijnde personen zonder gekende geboortedatum gewoon bovenaan bijgeplaatst, boven de oudste leden van het gezin (niet logisch). Een ca-datum is in dit geval niet aangewezen. Die gebruik ik enkel als ik het geboortejaar ken met een max afwijking van 1 jaar.

Verder is het mij onduidelijk waarom na het selecteren van handmatige sortering de hele lijst wordt herschikt en overhoop gehaald ?

Lees meer

08 mrt 2021 23:55
Bij handmatige sortering wordt de kinderen op volgorde van invoer gezet.

Lees meer

08 mrt 2021 23:55 - 09 mrt 2021 00:00
Stefan,
Het lukt mij niet dit reproduceren. Na handmatig sorteren blijft de sortering behouden, ook voor kinderen zonder geb-datum. Wat doet u na het handmatig sorteren?
Laatst bewerkt 09 mrt 2021 00:00 door JayCee.

Lees meer

09 mrt 2021 10:16
Antoon,
Ik had al een vermoeden dat bij wijziging naar handmatige sortering, de volgorde wordt gewijzigd naar invoervolgorde. De reden hiervan ontgaat mij. Waarom wordt niet gewoon de geboortevolgorde (van de automatische sortering) aangehouden met de vrijheid de sortering aan te passen? In mijn voorbeeld dien ik dan enkel de kinderen zonder gekende geboortedatum naar beneden te halen. Nu dien ik dan ook nog eens alle andere kinderen handmatig terug in datumvolgorde te zetten. Met een hele rits kinderen vraagt dit behoorlijk wat tijd die beter anders kan besteed worden. Ook de reden waarom bij de automatische sortering kinderen zonder gekende geboortedatum, bovenaan worden geplaatst, ontgaat mij.

Lees meer

09 mrt 2021 10:26
Jaycee,

Als in uw test de sortering, na keuze handmatige sortering, blijft behouden wil dit zeggen dat de kinderen chronologisch (volgens geboortedatum) werden ingevoerd, dwz de oudste eerst en de jongste laatst.

Lees meer

09 mrt 2021 13:45
Stefan,
Dat klopt. Uw stelling is mij duidelijker geworden na het lezen van uw bericht aan Antoon gericht.

Gemaakt door Kunena