Han Kortekaas tijdelijk afwezig (30 nov 2021)

Beste mensen,

Han Kortekaas, lid van het Aldfaer-team en moderator van dit forum, kan hier de komende maanden helaas niet actief zijn. Gedurende die tijd nemen de andere leden van ons team zijn taken over.

Met vriendelijke groet,
Anne van der Ploeg
Aldfaer-team

Versie 9 nieuw functie: Materiaallijst Niet gekoppelde bestanden

Meer
10 mrt 2021 10:38 #39916 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic Versie 9 nieuw functie: Materiaallijst Niet gekoppelde bestanden
Aremeef,

Ik vermoed dat toen je destijds dit bestand koppelde het ook in de verkenner nog met hoofdletters stond en dat het later in de verkenner is veranderd naar kleine letters. Kan dat kloppen?

Diezelfde vraag heb ik ook aan Victor en Ruud.

Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 mrt 2021 11:07 #39921 door Aremeef
@Paul
Op jouw vraag kan ik niet met zekerheid antwoorden. Ik probeer zaken wel zo veel mogelijk te standaardiseren, dus het zou best kunnen. En een aantal van de verdachte bestanden komen uit dezelfde bron. Het bevreemdt mij dan wel, dat na hernieuwde opslag, ontkoppelen en opnieuw koppelen het probleem nog steeds bestaat. Wordt er misschien ergens in de bestandsinformatie van het plaatje toch de oorspronkelijke extensie vastgehouden?

Meer
10 mrt 2021 14:16 #39948 door Han Kortekaas
Ik heb tot nu toe geconstateerd dat in de gekoppelde materialen in mijn bestand 1 jpg.bestand dubbel staat vermeld. Dat was ook al in 8.1 Bestandscontrole en -reparatie lost het niet op.
Bij de betrokken persoon (kort0929) worden 4 bestanden getoond.

Voorts een aantal herkenbare met hoofdletter-kleine letter. Ik gebruik altijd kleine letters voor bestandsnamen maar ben de extensies een aantal keer vergeten.

Bijlagen:

Meer
10 mrt 2021 14:38 - 10 mrt 2021 14:45 #39951 door Ruud de Ruiter
Paul,
Bestand gekoppeld Wapens.JPG
Dit overschreven door wapens.JPG
Materiaal niet gekoppeld wapens.JPG, maar materiaal aanwezig

Dus éénmaal gekoppeld, niet meer "sleutelen" of eerst koppeling opheffen
Laatst bewerkt 10 mrt 2021 14:45 door Ruud de Ruiter.

Meer
10 mrt 2021 18:23 #39969 door Han Kortekaas
Ik heb nu volledige aansluiting vaste schijf 4482 met Aldfaer 4531 bestandjes. Als resumé
1. dubbel voorkomend bestand zoals eerder in dit draadje gemeld
2. 46 herkenbare hoofdletter/kleine letter
3. twee bestandjes die niet meer op de schijf staan maar toch in gekoppeld voorkomen. Bij beide personen staat een correcte melding 'bestand niet gevonden'

punt 1 heb ik opgelost door het bestand te ontkoppelen en weer te koppelen, waarna een regel met 'Null en 0 ontstond voor het spook. Met Bestand opschonen was die verdwenen en de telling met -1 aangepast.
punt 2 en 3 zijn 'normaal' en aan de gebruiker om op te lossen.

Bijlagen:

• Vanhouche Victor
  • Vanhouche Victor's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
11 mrt 2021 11:01 #40007 door Vanhouche Victor
Beantwoord door Vanhouche Victor in topic Versie 9 nieuw functie: Materiaallijst Niet gekoppelde bestanden
René
Bij eigenschappen stamboom staat de Hoofdlettergevoelig voor Tussenvoegsels en Achternaam beide aangevinkt. Als test de vinkjes verwijderd. Voor Achternaam ging dit niet er kwam een melding :Er zijn dubbelnamen gevonden: uitschakelen niet mogelijk.. Het dubbel zijn was het door elkaar gebruik o.a. van De en de, Van en van.. Na het wijzigen van de betrokken bestanden kon het vinkje verwijderd worden ! Dit loste het probleem met de materiaallijst Niet gekoppelde bestanden echter niet op !
NB Tussenvoegsels gebruik ik niet.

Meer
11 mrt 2021 11:35 - 11 mrt 2021 11:36 #40009 door Han Kortekaas
Victor,
de Hoofdlettergevoeligheid voor achternamen/tussenvoegsels is niet van toepassing bij bestandsnamen van fotomateriaal.
Bij fotomateriaal is het op dit moment louter dat de schrijfwijze van het fotobestand op de schijf gelijk moet zijn aan de gekoppelde naam binnen Aldfaer.

Om bij mij de verschillen te ontdekken heb ik de gekoppelde en nog te koppelen bestandsnamen naar Excel gehaald en gesorteerd en daarna binnen Excel gezocht naar dubbelen. Vervolgens een materiaalnamenlijst van de schijf gemaakt en ook naar Excel gehaald.

Vervolgens die twee Excels met elkaar vergeleken, waarna ik exact wist wat er te doen was.

Ik kon dat vrij makkelijk doen omdat mijn archief op schijf niet opgezet is als iets van stambomen\naam familie\genealogie\materiaal
maar heel simpel \materiaal\ met submappen per gebeurtenis dus \geboorte\ \overlijden\ enz en niet opgezet per familie.
Laatst bewerkt 11 mrt 2021 11:36 door Han Kortekaas.

• Vanhouche Victor
Meer
11 mrt 2021 11:43 #40010 door Vanhouche Victor
Beantwoord door Vanhouche Victor in topic Versie 9 nieuw functie: Materiaallijst Niet gekoppelde bestanden
Hallo Paul
Heb de benaming van de betrokken materiaal/submap Grafzerken veranderd naar grafzerken. Het gevolg voor de materiaallijst, niet gekoppelde bestanden werd veel langer 138 bestanden ipv 33 ! En op het infovenster van de betrokkenen staat nu het pad als Grafzerken ! zie clipboard02!
Nu ook vast gesteld dat alle betrokken bestanden van de submap Grafzerken allen voorkomen in de materiaallijst gekoppelde bestanden. Dus in feite zouden ze niet mogen voorkomen in de materiaallijst Niet gekoppelde bestanden.
In knipsel03 de Eigenschappen van de stamboom zoals René dat vroeg.
Groeten
Victor
Bijlagen:

• Vanhouche Victor
Meer
13 mrt 2021 12:15 #40102 door Vanhouche Victor
Hallo Han
op de bijlage
een deel van de materiaallijst gekoppelde bestanden waar ik vaststel dat voor de materiaal supmap Grafzerken er 6 bestanden bestanden ( de geselecteerden) waarbij de mapnaam geschreven staat als "grafzerken" ! Het zijn deze die ten onrechten opgegeven worden bij de lijst Niet gekoppelde bestanden. Waarom nu juist bij deze de pad naam met een kleine letter geschreven staat en bij alle andere met hoofdletter heb ik nog niet gevonden !
Reeds geprobeerd los koppelen en terug koppelen Maar dat had geen invloed !
Groeten
Victor
Bijlagen:

Meer
13 mrt 2021 14:14 #40107 door Han Kortekaas
Victor,
let op met testen in uw productie stamboom die in OneDrive staat én tevens versie 9.1 heeft.

Ik ben in de war met de submap voor materiaal die u in OneDrive heeft. Daar staat volgens uw clip \MateriaalAldfaer\grafzerken\ , waarbij grafzerken met een kleine letter is geschreven. Het is vervolgens in OneDrive onmogelijk om een submap - of map van gelijke naam te hebben. Het is of met een kleine letter dan wel een hoofdletter.

Het is eerder dat u vroeger 'Grafzerken' heeft gebruikt, toen gekoppeld en daarna in OneDrive de map heeft hernoemd naar 'grafzerken'. Voor Aldfaer was daar geen herkoppeling nodig, maar geeft aan wat er toen gekoppeld is.

Als test of dit waar is, ontkoppel eens een bestandje met hoofdletter "Grafzerken" en sla Aldfaer op en koppel daarna dezelfde foto weer. Ik denk dat er dan '; grafzerken' staat.

• Vanhouche Victor
Meer
13 mrt 2021 17:19 #40124 door Vanhouche Victor
Hallo Han
"Het is eerder dat u vroeger 'Grafzerken' heeft gebruikt, toen gekoppeld en daarna in OneDrive de map heeft hernoemd naar 'grafzerken'. Voor Aldfaer was daar geen herkoppeling nodig, maar geeft aan wat er toen gekoppeld is"µ

Heb steeds "Grafzerken" als submap materiaal gebruikt ! Ook in one-drive op de onlineweergave staat de submap met naam Grafzerken . Het is alleen na koppeling dat bij die 6 bewuste bestanden in de padnaam "grafzerken" voorkomt bij het informatie scherm van het materiaal in het hoofdscherm en bij de materiaallijst gekoppelde en niet gekoppelde bestanden.

Hen je voorgestelde test uitgevoerd maar dit heeft niets veranderd ! Zelfs na de ontkoppeling aldfaer afgesloten en gewacht tot one-drive up to date was. Om dan aldfaer terug te starten en het bestand terug te koppelen van uit de map Grafzerken.

Blijft me een raadsel !!!

Meer
13 mrt 2021 17:36 - 13 mrt 2021 17:50 #40126 door Han Kortekaas
Victor,behoort het tot de mogelijkheden dat je bij een van de mappen per familie toch kleine letters hebt gebruikt; ik zie toch echt aan jouw eigen voorbeeld dat dat het geval is.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 mrt 2021 17:50 door Han Kortekaas.

Gemaakt door Kunena