Versie 9.1 kan geen velden meer invullen

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 mrt 2021 11:13 #39922 door Guy De Ceulaer
Versie 9.1 kan geen velden meer invullen werd gestart door Guy De Ceulaer
Velden als bron, oorzaak kunnen niet meer ingevuld worden. Ttz men kan wel een tekst inbrengen maar als men dan naar een andere persoon gaat en terugkomt is de input verdwenen.
Reeds in versie 9.0 waren er rare fenomenen bij het selecteren van velden. Als men een veld wou leegmaken en men selecteert het veld en gebruikt Ctrl-X dan verdwijnt enkel het eerste karakter en de rest blijft staan.

Kan ik terugkeren naar een vorige versie? Deze versie is totaal onbruikbaar geworden.

Guy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 mrt 2021 11:32 #39926 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Bijkomende informatie: de Opslaan functie wordt niet actief als men in deze velden wat invult. Het lijkt er dus op dat veranderingen in deze velden niet opgemerkt worden.
De inhoud van de velden blijft opmerkelijk genoeg wel bewaard als men naar een ander tabblad gaat (bv. van geboorte naar overlijden). De inhoud verdwijnt pas als men naar een andere persoon gaat.

P.S. ik ben teruggekeerd naar versie 8.1
Guy

Meer
10 mrt 2021 12:01 - 10 mrt 2021 12:03 #39933 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
De Opslaan functie wordt actief als zodra u in eender welk ander veld klikt of tab-toets infrukt.
P.S.In versie 8.1 gebeurt dit op dezelfde wijze.
Laatst bewerkt 10 mrt 2021 12:03 door JayCee.

Meer
10 mrt 2021 13:29 #39944 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Heb hetzelfde geconstateerd als Guy De Ceulaer.

Meer
10 mrt 2021 14:25 #39949 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Getest in bron en notitie veld
Na invoer schijicoon niet actief, net als wat JayCee zegt, was altijd al zo
Na invoer naar een ander veld schijficoon wordt actief
Veld aanklikken en Ctrl-X doet (uiteraard) niets want inhoud is niet geselecteerd
Veld aanklikken > Ctrl+A > Ctrl+X leegt veld

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 mrt 2021 16:52 #39963 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Naar ander veld gaan maakt Opslaan niet actief bij mij (ik weet wel dat het zo al was, en heb dat voldoende geprobeerd).

Ik denk, maar ben niet zeker, dat het fenomeen pas opgetreden is na een aantal correct werkende invoeringen.

Ik schreef: veld selecteren - dus achtergrond wordt blauw - en dan Ctrl-X: enkel eerste karakter verdwijnt. Als je het onmiddellijk daarna nogmaals doet dan werkt het wel.
Zowel in 9.0 als 9.1.

Meer
10 mrt 2021 20:24 #39974 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
René,

Je schrijft dat je hetzelfde constateert. Kan je eens heel precies, stapje voor stapje, beschrijven wat je doet en wat er dan niet gaat zoals je zou verwachten?

Paul

Meer
11 mrt 2021 06:56 #39997 door De Coster René
Beantwoord door De Coster René in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Paul,

Ik kan dit niet meer reproduceren !
Mogelijk reden: Ik verwijderde de map C:/Aldfaer (alle bestanden)
Daarna nieuwe installatie van 9.1 en nu blijkt het wel normaal te werken, dus ook de opmerking van Guy De Ceulaer.
Daardoor zijn ook andere fouten verdwenen, zoals DEL toets die nu goed werkt.

zie ook mijn post #39996

Meer
11 mrt 2021 17:20 #40039 door Kris Buelens
Beantwoord door Kris Buelens in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Ik heb dit ook gemerkt (ik biecht op: ik ken Guy De Ceulaer al erg lang en hij meldde me het probleem).

Getest door bronvelden in te vullen van overlijden. Bij mijn vader en moeder werkte dit perfect.
Dan, enkel om verder te testen vulde ik een eenvoudige string in als bron van overlijden bij elk van mijn 6 zussen en broer (gewoon lllll bij de eerste, jjjjj bij mijn broer Jan, enz. Ik keer terug naar mijn oudste zus: niets meer te zien van die llll, noch bij de anderen. Bij mijn ouders blijft het wel werken. Als ik bij mijn oudste zus terug llll begint te schrijven, stelt hij van vanzelf voor. Hij heeft die bronnen lll jjj enz dus wel onthouden als eerder gebruikte bronnen, maar niet in het persoonsrecord gestoken.
Ik mag bij mijn zussen eender wat opnieuw proberen in te vullen,niets wordt onthouden, het verdwijnt.

Ik testte ook even Ctrl+C in het bronveld van mijn vader: (ik markeerde alles), na ctrl+C is er niets veranderd aan het klembord, max Ctrl+C heeft niets gedaan. Gebruik ik Ctrl+X, dan wordt het veld leeggemaakt en vind ik het (zoals verwacht) terug in het klembord.

Dit teste ik vanmorgend en sloot Aldfaer af zonder sparen van de aanpassingen

Nu start ik Aldfaer weer op; en hij is ergens consistent: bij mijn zussen en broer kan ik niets invullen als bron van overlijden (gelukkig maar ;-): ze leven nog allemaal; het si maar een test. Bij mijn vader en moeder kan ik wel wat invullen.

Deel van de oorzaak gevonden van verdwijnende bron: ik kan blijkbaar wel wat invullen als de persoon op voorhand overleden was verklaard. Als je een overlijdensbron invult bij een niet overleden verklaard persoon, verdwijnt de bron, en de flag "overleden" wordt aangezet. Consistent gedrag is het niet.

Meer
11 mrt 2021 17:42 #40043 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Kris,

Zou je eens Bestandscontrole en -reparatie kunnen draaien en daarna kijken of je dan wel een bron van overlijden in kunt vullen bij een nog levende persoon en of deze tekst dan behouden blijft?

Paul

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 mrt 2021 10:46 #40070 door Guy De Ceulaer
Ik installeerde nu 9.1 op 8.1 - dus niet meer via 9.0 zoals voorheen.
Problemen blijven bestaan:
1. Op het tabblad overlijden van een persoon die nog niet als overleden is aangevinkt. Schrijf iets in bron-veld. Overleden flag wordt aangezet. Ga naar een andere persoon en kom terug bij de eerste persoon. De input is verdwenen maar de flag staat nog aan. Zolang gelijk welk veld is ingevuld blijft de flag aan en kan je hem niet afzetten zonder eerst alle velden te legen.

2. Probleem met selecteren heeft nu 2 vormen:
2a. Het selecteren met de muis maakt het veld eventjes blauw maar als je de muisknop loslaat wordt de selectie ongedaan gemaakt. Een tweede maal selecteren lukt wel.
2b. Na het selecteren van een veld (enkel bron-velden?), en als die selectie lukt, dan zal een Ctrl-X of Del-knop enkel eerste karakter wegnemen en selectie ongedaan maken. Een tweede selectie werkt dan ook weer normaal.

Ik heb een vermoeden dat manipulatie van die velden maken dat de flag gecontroleerd wordt en daardoor selectie of zelfs input terug verloren gaan.

Daarna heb ik Aldfaer map leeggemaakt en 9.1 from scractch geinstalleerd met als nadeel dat ik mijn instellingen natuurlijk ook kwijt was.
De problemen blijven exact dezelfde !!!

Ik keer terug naar 8.1.

Guy

Meer
14 mrt 2021 08:29 #40136 door Kris Buelens
Beantwoord door Kris Buelens in topic Versie 9.1 kan geen velden meer invullen
Ja, nu werkt het wel, ttz een bron invullen voor niet overleden verklaarde personen

Gemaakt door Kunena