- Bedankjes 0
Afgesloten discussies van de helpdesk
Mac: Rapporten werken niet
- Rob Jasper
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Mac: Rapporten werken niet
31 mrt 2015 16:50
Zojuist versie 6.1.0.1 op Mac geinstalleerd. Ging zonder problemen.
Ik ha d altijd al een probleem met rapporten, ben er nu is ingedoken maar ik kan het niet werkend krijgen.
Zodra ik een rapport start via Tonen->Rapporten
In het pop-up window: standar rapporten > Parenteel
Ik krijg dan een foutmelding
Ik ha d altijd al een probleem met rapporten, ben er nu is ingedoken maar ik kan het niet werkend krijgen.
Zodra ik een rapport start via Tonen->Rapporten
Ik krijg dan een foutmelding
Onderwerp is gesloten.
- Paul Kallenberg
Re: Mac: Rapporten werken niet
31 mrt 2015 17:07
Onderwerp is gesloten.
- Rob Jasper
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
31 mrt 2015 17:27
Alfaer 6.1.0.1 geinstalleerd volgens nieuwe procedure.
Ik had de oude versie als geïnstalleerd staan in wine (zelf gedaan). Rapporten had altijd al moeilijkheden mee.
Heb voor het installeren een backup gemaakt van de data, en heb de map Applicaties/Aldfaer hernoemd naar A[[;icaties/Aldfaer_oud.
Alles lijk t te werken behalve de rapporten. Ben er nu ingedoken maar ik kan het niet werkend krijgen.
Ik start een rapport via via Tonen->Rapporten
Ik krijg dan een foutmelding dat het bestand Parenteel.asj niet kan worden gevonden.
Als ik in de directory structuur kijk zi ik het bestand wel staan in:
iMac:Rob$ pwd
/Applications/Aldfaer.app/Contents/Resources/drive_c/Aldfaer/Aldfaer Sjablonen/Aldfaer rapporten
iMac:Rob$ ls -l
total 440
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 12635 1 dec 2013 Afstammingsreeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1620 16 mrt 2014 Afstammingsreeks.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 4045 16 mrt 2014 Aldfaer rapporten.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 2926 28 feb 10:12 Fotovenster.htm
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 8388 18 okt 2013 Genealogie.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 838 16 mrt 2014 Genealogie.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 6605 6 mei 2011 Kwartierstaat.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1994 16 mrt 2014 Kwartierstaat.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 10868 1 dec 2013 Matrilineaire reeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 928 16 mrt 2014 Matrilineaire reeks.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 13032 18 okt 2013 Naamgenealogie.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1561 16 mrt 2014 Naamgenealogie.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 16068 1 dec 2013 Naamreeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1645 16 mrt 2014 Naamreeks.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 8504 18 okt 2013 Nageslacht vrouwelijke lijn.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 902 16 mrt 2014 Nageslacht vrouwelijke lijn.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 7790 18 okt 2013 Parenteel.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 728 16 mrt 2014 Parenteel.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 58175 23 dec 2013 Persoonskaart.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 2197 16 mrt 2014 Persoonskaart.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 10832 1 dec 2013 Stamreeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 884 16 mrt 2014 Stamreeks.html
Ik heb het dir path in extra->instellingen->staat->Rapporten->bestanden "Aldfaer sjablonen" gewijzigd in "Aldfaer Sjablonen".
Dat maakte geen verschil. De foutmelding bleef klagen met een kleine letter..
Daarna de dir hernoemd, dit maakte ook geen verschil.
Doe ik iets fout?
Ik had de oude versie als geïnstalleerd staan in wine (zelf gedaan). Rapporten had altijd al moeilijkheden mee.
Heb voor het installeren een backup gemaakt van de data, en heb de map Applicaties/Aldfaer hernoemd naar A[[;icaties/Aldfaer_oud.
Alles lijk t te werken behalve de rapporten. Ben er nu ingedoken maar ik kan het niet werkend krijgen.
Ik start een rapport via via Tonen->Rapporten
Ik krijg dan een foutmelding dat het bestand Parenteel.asj niet kan worden gevonden.
Als ik in de directory structuur kijk zi ik het bestand wel staan in:
iMac:Rob$ pwd
/Applications/Aldfaer.app/Contents/Resources/drive_c/Aldfaer/Aldfaer Sjablonen/Aldfaer rapporten
iMac:Rob$ ls -l
total 440
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 12635 1 dec 2013 Afstammingsreeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1620 16 mrt 2014 Afstammingsreeks.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 4045 16 mrt 2014 Aldfaer rapporten.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 2926 28 feb 10:12 Fotovenster.htm
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 8388 18 okt 2013 Genealogie.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 838 16 mrt 2014 Genealogie.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 6605 6 mei 2011 Kwartierstaat.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1994 16 mrt 2014 Kwartierstaat.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 10868 1 dec 2013 Matrilineaire reeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 928 16 mrt 2014 Matrilineaire reeks.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 13032 18 okt 2013 Naamgenealogie.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1561 16 mrt 2014 Naamgenealogie.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 16068 1 dec 2013 Naamreeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 1645 16 mrt 2014 Naamreeks.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 8504 18 okt 2013 Nageslacht vrouwelijke lijn.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 902 16 mrt 2014 Nageslacht vrouwelijke lijn.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 7790 18 okt 2013 Parenteel.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 728 16 mrt 2014 Parenteel.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 58175 23 dec 2013 Persoonskaart.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 2197 16 mrt 2014 Persoonskaart.html
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 10832 1 dec 2013 Stamreeks.asj
-rwxrwxrwx 1 Rob admin 884 16 mrt 2014 Stamreeks.html
Ik heb het dir path in extra->instellingen->staat->Rapporten->bestanden "Aldfaer sjablonen" gewijzigd in "Aldfaer Sjablonen".
Dat maakte geen verschil. De foutmelding bleef klagen met een kleine letter..
Daarna de dir hernoemd, dit maakte ook geen verschil.
Doe ik iets fout?
Onderwerp is gesloten.
- Ruud de Ruiter
-
31 mrt 2015 18:49
Dag Rob,
Kijk je instellingen na of deze wel correct staan: Menu > Extra > Instellingen > Rapporten > Bestanden. Die moeten verwijzen naar naar de door jou gebruikte locaties
Kijk je instellingen na of deze wel correct staan: Menu > Extra > Instellingen > Rapporten > Bestanden. Die moeten verwijzen naar naar de door jou gebruikte locaties
Onderwerp is gesloten.
- Rob Jasper
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
01 apr 2015 14:08
Onderwerp is gesloten.
- Ruud de Ruiter
-
01 apr 2015 14:46 - 01 apr 2015 14:47
Rob,
Dat zijn de grafische versies. Werken die?
De standaard rapporten vindt je op hetzelfde niveau als de grafische versies en daarin staan de standaard rapporten
Dat zijn de grafische versies. Werken die?
De standaard rapporten vindt je op hetzelfde niveau als de grafische versies en daarin staan de standaard rapporten
Laatst bewerkt 01 apr 2015 14:47 door Ruud de Ruiter.
Onderwerp is gesloten.
- Ruud de Ruiter
-
01 apr 2015 14:51
Onderwerp is gesloten.
- Wim Rozendaal
-
01 apr 2015 15:32
Rob,
ik denk dat je niet (in eerste instantie) hebt geïnstalleerd van het dmg bestand dat je kun downloaden van aldfaer.net.
Je hebt nu de keuze uit twee mogelijkheden.
1) Opnieuw installeren van de dmg.
2) Accepteren dat het niet anders is met de rapporten (die waarschijnlijk wel worden aangemaakt en geplaatst worden de map die je onder Instellingen hebt geselecteerd).
Bij de eerste oplossing geldt dat je wel de volgende stappen moet uitvoeren:
Bij beide oplossingen kun je de rapporten bekijken door naar de map met de rapportuitvoer te gaan (Finder) en dan de html bestanden te open met Safari (of een andere browser).
De oorzaak van je problemen met de rapporten is waarschijnlijk dat je een eerste installatie hebt gedaan met Wine zonder daarbij de winetrick voor IE te installeren. Aldfaer roept modules van IE op na het aanmaken van het rapport en als IE er niet is krijg je dus een foutmelding. Door alleen Aldfaer.app te renamen blijven de bestanden in Application Support wel bestaan. Inclusief een aan Aldfaer gelinkt Wine zonder IE.
Ik hoop dat dit helpt.
ik denk dat je niet (in eerste instantie) hebt geïnstalleerd van het dmg bestand dat je kun downloaden van aldfaer.net.
Je hebt nu de keuze uit twee mogelijkheden.
1) Opnieuw installeren van de dmg.
2) Accepteren dat het niet anders is met de rapporten (die waarschijnlijk wel worden aangemaakt en geplaatst worden de map die je onder Instellingen hebt geselecteerd).
Bij de eerste oplossing geldt dat je wel de volgende stappen moet uitvoeren:
- Stel de stambomen, de veiligheidskopiebestanden, gedcombestanden,eigen rapporten en de materiaalbestanden veilig in de map /Users/..../Documents/Aldfaer/... Hierin staan de eerste puntjes voor jouw gebruikersnaam, de tweede voor het type bestand dat je veiligstelt (dus Documents/Aldfaer/Gedcom, Documents/Aldfaer/Invoegtoepassingen, Documents/Aldfaer/Materiaal, Documents/Aldfaer/Rapportuivoer, Documents/Aldfaer/Stambomen en Documents/Aldfaer/Veiligheidskopieën).
Bij een Nederlandse Mac is dat overigens /Gebruikers/..../Documenten/Aldfaer etc - Verwijder ALdfaer.app en alle bijbehorende bestanden van de Mac.Er zouden bijv nog bestanden kunnen staan in /Users/.../Library/Application Support/ of in /Library/Application Support/ Zeker als je eerst zelf met Wine hebt geïnstalleerd is de kans daarop groot. Zelf gebruik ik hiervoor het (niet gratis) programma MacKeeper (de functie Restanten verwijderen)
- Doe nu de download en volg de instructies op in het bestand LeesMijEerst. Dit heeft os als resultaat dat Aldfaer direct de in de eerste stap veiliggestelde bestanden en mappen weet te vinden.
Bij een Nederlandse Mac heten de mappen /Bibliotheek/Application Support/
Bij beide oplossingen kun je de rapporten bekijken door naar de map met de rapportuitvoer te gaan (Finder) en dan de html bestanden te open met Safari (of een andere browser).
De oorzaak van je problemen met de rapporten is waarschijnlijk dat je een eerste installatie hebt gedaan met Wine zonder daarbij de winetrick voor IE te installeren. Aldfaer roept modules van IE op na het aanmaken van het rapport en als IE er niet is krijg je dus een foutmelding. Door alleen Aldfaer.app te renamen blijven de bestanden in Application Support wel bestaan. Inclusief een aan Aldfaer gelinkt Wine zonder IE.
Ik hoop dat dit helpt.
Onderwerp is gesloten.
- Rob Jasper
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
01 apr 2015 17:41
Wim,
Klopt, ik heb het al lange tijd geïnstalleerd staat in Wine m.b.v. Winebottle.
ik heb ondertussen is gezocht wat er allemaal om m'n Mac stond van Aldfear door gewoon in de console te zoeken met het commando:
find / -type d -print 2>&1 | grep -i Aldfaer | while read fn; do ls -ld "$fn"; done
Ik vond in de Wine directories van allerlei mappen met lange nummers. Ik heb alle mappen in Library, Documents, en applications van Wine, winbottle en Aldfaer verwijderd. Daarna bleef nog 1 bestand over:
/Users/Rob/Library/Saved Application State/Aldfaer7491340Wine.wineskin.prefs.savedState
Ook verwijderd.
Daarna heb ik opnieuw volgens het voorschrift geïnstalleerd.
Als ik klik in de tekst in het rechter vak, dan krijg ik de foutmelding.
Maar:
Als ik klik in het linkerveld (in het rode vakje) werkt het (in alle stilte). Het rapport heb ik teruggevonden in
/Users/Rob/Documents/Aldfaer/Rapportuitvoer/1427902437/aldfaertmp.html
De grafische rapporten (bv Parenteel (Grafisch) start keurig een pop-up met het rapport erin.
Hartelijk bedankt voor het uitgebreide advies.
Klopt, ik heb het al lange tijd geïnstalleerd staat in Wine m.b.v. Winebottle.
ik heb ondertussen is gezocht wat er allemaal om m'n Mac stond van Aldfear door gewoon in de console te zoeken met het commando:
find / -type d -print 2>&1 | grep -i Aldfaer | while read fn; do ls -ld "$fn"; done
Ik vond in de Wine directories van allerlei mappen met lange nummers. Ik heb alle mappen in Library, Documents, en applications van Wine, winbottle en Aldfaer verwijderd. Daarna bleef nog 1 bestand over:
/Users/Rob/Library/Saved Application State/Aldfaer7491340Wine.wineskin.prefs.savedState
Ook verwijderd.
Daarna heb ik opnieuw volgens het voorschrift geïnstalleerd.
Als ik klik in de tekst in het rechter vak, dan krijg ik de foutmelding.
Maar:
Als ik klik in het linkerveld (in het rode vakje) werkt het (in alle stilte). Het rapport heb ik teruggevonden in
/Users/Rob/Documents/Aldfaer/Rapportuitvoer/1427902437/aldfaertmp.html
De grafische rapporten (bv Parenteel (Grafisch) start keurig een pop-up met het rapport erin.
Hartelijk bedankt voor het uitgebreide advies.
Onderwerp is gesloten.
- Wim Rozendaal
-
02 apr 2015 11:14
Rob,
ik had kennelijk de mogelijkheid om het rapport te starten door op de naam van het rapport te klikken in het rechter venster nooit getest. Maar ik krijg op de Mac als ik dat doe ook een melding van eennet gevonden bestand. (op Windows zie ik dan gewoon het rapport).
Het rapport wordt wel getoond wanneer je op d knp 'Toon rapport' onderaan in de linker kolom klikt. Ook de link naar het Aldfaer forum in de rechter kolom werkt wel. Kennelijk zit er een verschil in de afhandeling van de link 'Parenteel' en de knop 'Toon rapport'. dat is een probleem dat buiten mijn oplossingsmogelijkheden valt.
Ik zal het wel bij de ontwikkelaars aankaarten.
ik had kennelijk de mogelijkheid om het rapport te starten door op de naam van het rapport te klikken in het rechter venster nooit getest. Maar ik krijg op de Mac als ik dat doe ook een melding van eennet gevonden bestand. (op Windows zie ik dan gewoon het rapport).
Het rapport wordt wel getoond wanneer je op d knp 'Toon rapport' onderaan in de linker kolom klikt. Ook de link naar het Aldfaer forum in de rechter kolom werkt wel. Kennelijk zit er een verschil in de afhandeling van de link 'Parenteel' en de knop 'Toon rapport'. dat is een probleem dat buiten mijn oplossingsmogelijkheden valt.
Ik zal het wel bij de ontwikkelaars aankaarten.
Onderwerp is gesloten.