Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 14:00 - 10 nov 2020 14:05
#37633
In een eerder bericht aangegeven C:\Aldfaer\aldfaer.cfg - dit is de map waarin Aldfaer geïnstalleerd is. Wel zorgen dat de instellingen van uw pc (Finder) de bestandsextensies weergeeft.
Laatst bewerkt 10 nov 2020 14:05 door JayCee.

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 14:13
#37634
Ik meen dat u aangaf dat u twee schermen heeft gebruikt en op het 1ste scherm Aldfaer heeft geopend en het venster voor verwantschapsberekening naar het tweede scherm heeft verplaatst. Vervolgens Aldfaer afgesloten en ook het tweede scherm niet meer gebruikt.
Ik zou haast zeggen probeer eens het tweede scherm weer te openen, vervolgens Aldfaer en klik het verwantschapsicoontje aan in de balk. Als u nu het venster inderdaad weer zichtbaar krijgt op het tweede scherm verplaats het dan weer naar het eerste.

Nog een mogelijkheid. Het verwantschapsvenster zelf bestaat uit twee segmenten die elk te verbreden zijn; ik gis maar dat u het tweede scherm open had staan en het venster verbreed (dus niet versleept)

Als dit niet werkt dan zult u moeten zoeken naar Aldfaer.cfg wat naast Aldfaer.exe zou moeten staan en dat bestandje een rename geven. Het bestandje moet bestaan want daar staan alle instellingen in. De locaties voor de Mac ken ik niet.

Het normale venster moet er zo uitzien;

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 15:04
#37635
Weer heel veel dank voor de suggesties.
Bij methode 1 opent het verwantschapsvenster op het eerste scherm. Helaas. Dat venster kan trouwens oneindig groot gemaakt worden, (veel) groter dan het (eerste) scherm. Maar de overlap laat zich niet zien op het tweede scherm, wat theoretisch wel zou kunnen. Het raakt gewoon uit beeld. En het blijft maar een kolom.
Methode 2. Het is geen verbreden wat ik doe, maar een tweede scherm ernaast zetten (dus inderdaad verslepen). Zo heb ik (het hoofdvenster van) Aldfaer vaker op het tweede scherm staan.
Graag zou ik de Mac-locatie voor het configuratieprogramma willen vinden, maar met Spotlight (de Finder van de Mac) kan ik geen bestand vinden dat op .cfg of .ini eindigt, en waarvan de naam op een of andere manier verwijst naar Aldfaer. Aldfaer.cfg blijft vooralsnog onvindbaar.
Constant

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 15:50 - 10 nov 2020 16:08
#37636
Ongetwijfeld kunt u de map vinden waarin Aldfaer.exe staat.
Deze map moet een inhoud geven zoals hieronder getoond en daar vindt u dan Aldfaer.cfg


De indicatie dat uw verwantschap venster over 2 schermen getoond wordt is dat rechts boven niet de - (minteken) - hokje volscherm en kruis sluiten getoond worden. De vraag is derhalve wat heeft u nog meer op het 2e scherm geopend en dekt dat het verwantschap venster af.

U kunt het verwantschap venster ook als volgt verkleinen
Versleep de linkerzijde naar rechts maar binnen het linker scherm
Via de bovenbalk, verplaats het venster naar links.
Herhaal dit totdat het venster geheel op het linker scherm staat
Laatst bewerkt 10 nov 2020 16:08 door Ruud de Ruiter. Reden: aanvulling 2e scherm

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 17:53
#37639
Helaas, het lukt niet, maar toch zeer bedankt voor de adviezen:
- Aldfaer.cmg of Aldfaer.exe blijven onvindbaar (Mac)
- Er is niets dat op het tweede scherm iets kan afdekken
- Bij verslepen van linkerzijde naar rechts valt het beeld weg naar scherm 2. Via bovenbalk verplaatsen lukt ook niet.

Op dit moment heb ik zoveel geprobeerd met twee schermen dat het alleen maar erger lijkt te worden.
Een voorbeeld van een sessie:
Via Opties Bureaublad op Beeldscherm 2 (mogelijk is dit Mac alone? - zie plaatje) worden het hoofdvenster van Aldfaer en het onwillige Verwantschappenscherm op het tweede scherm getoond, waarbij het Verwantschappenscherm zich overigens "vastzet" in de linker bovenhoek.
Als ik dan Opties Bureaublad op Beeldscherm 1 kies wordt het Verwantschappenscherm verplaatst naar Beeldscherm 1, maar verdwijnt het hoofdvenster.
Maar als ik vanuit Beeldscherm 2 het hoofdvenster naar Beeldscherm 1 sleep, dan lukt dat wel - waarna ik ook het Verwantschappenscherm weer te zien krijg zodra ik kies voor Opties Bureaublad op Beeldscherm 1.
Als ik vanuit deze situatie na afsluiten Aldfaer weer opstart (met opties Bureaublad op Beeldscherm 1) krijg ik op Beeldscherm 1 het hoofdvenster van Aldfaer en (na aanklikken) ook het nu los te bewegen Verwantschappenscherm. Dus alles weer "normaal" fout.

Maar het wordt langzamerhand een wel erg ingewikkeld verhaal!

Mijn hoop is gevestigd op het vinden van Aldfaer.cmg, dan wel een (voor de iMac) andersgeheten bestand met dezelfde functionaliteit.

Vriendelijke groet,
Constant

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 18:09
#37640
stuur eens een knipsel van de inhoud van de installatiemap voor Aldfaer.

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 20:56
#37642
Ik weet niet precies wat je bedoelt, want de Mac werkt anders dan Windows. Hierbij een sceenshot van plekken waar Aldfaer zich genesteld heeft op mijn iMac. Is dat iets?
Constant

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

10 nov 2020 21:24 - 10 nov 2020 21:40
#37643
Dat zijn de useri-mappen en de inhoud van de Aldfaer standaardmappen.
Ik gis maar daar ik Mac niet ken. Ga naar de eigenschappen van het starticoon. Daarin zal mogelijk te lezen zijn waar Aldfaer.exe staat. Aldfaer.cfg zou in dezelfde map moeten staan, mogelijk bij 'Applications' (Programmas).
Een beschrijving van de installatie van Aldfaer op Mac is toch te lezen in het *.dmg bestand, te downloaden vanaf de Aldfaer website in de rubriek Aldfaer op Mac.
Laatst bewerkt 10 nov 2020 21:40 door JayCee.

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

11 nov 2020 12:47
#37648
Eureka!
Na flink zoeken heb ik eens preciezer gekeken naar het starticoon. Dat blijkt een app te zijn, genaamd aldfaer.app, met daarin verpakt de complete Aldfaer, met een omvang van 541,5 MB (zie bijlage met screenshot info:aldfaer). Je kunt daar niet "in" kijken (ik tenminste niet), dus heb ik gewoon Aldfaer geopend. Via Bestand - Zoek Aldfaer-bestanden [deze functionaliteit was me nooit eerder opgevallen!] heb ik uiteindelijk gevonden wat ik zocht: Aldfaer.cfg (zie bijlage met screenshot Stamboomzoeker). Uit de datering van dit bestand wordt duidelijk dat dit bestand bij gebruik van het programma - zoals te verwachten - steeds wordt gewijzigd.
Vervolgens heb ik geprobeerd erin te kijken, maar dat lukt niet, ook niet via Persoon - Bestand - Bestand koppelen, en dan met navigeren naar de juiste plek. Ik kan het bestand ook niet kopiëren. Ik weet ook niet of het bestand zich ergens op mijn harde schijf bevindt. Ik denk het niet, want de hele Aldfaer programmaomgeving wordt m.i. virtueel gesimuleerd en afgeschermd.
Wat nu? Mijn oplossing zou zijn om de huidige versie van de aldfaer.app te vervangen door een vermoedelijk correct werkende versie van een week geleden of zo, van mijn backupschijf. Maar voordat ik dit waag hoop ik op bemoedigende signalen in die richting ...
Vriendelijke groet, Constant

Bijlagen:

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

11 nov 2020 14:19
#37650
Constant
Aldfaer.cfg staat in C:\Aldfaer zoals in het 2e knipsel is getoond. Daar moet je toch in kunnen komen ??

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

11 nov 2020 14:58
#37651
Wim,
Op mijn iMac is gèèn C:\ schijf aanwezig. Dat is een virtueel iets binnen de app, niet te zien daarbuiten. Ook Spotlight (de Verkenner van Apple) kan dit allemaal niet vinden.
Helaas ...

Lees meer

Re: Tonen Verwantschap werkt niet (meer)

11 nov 2020 17:18
#37655
Aan alle sparringpartners (Ruud, Han, JayCee) voor dit onderwerp: het probleem is opgelost op de wijze waarop ik dat in mijn laatste email voorstelde: ik heb de huidige versie van de aldfaer.app vervangen door een correct werkende versie van een week geleden. Alles werkt nu weer naar behoren.
Veel dank voor alle input!
Vriendelijke groet Constant

Gemaakt door Kunena