Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 mei 2022 16:36 #45145 door Guy De Ceulaer
Hallo,

Het bonusrapport "statistieken" (versie 5.0.05) geeft blijkbaar onvolledige informatie (bij een parenteel). In mijn geval geeft dit rapport aan dat er 3688 personen in het parenteel van de stamvader zouden zijn terwijl een "personenlijst naar excel" er 7666 lijst. Het aantal naamdragers is tevens veel lager in de statistieken dan er in werkelijkheid zijn.
*** privacyfilters staan overal uit ***

Ik meen dat één van de verschillen het gevolg zou kunnen zijn van het feit dat natuurlijke kinderen en hun nakomelingen niet worden in rekening gebracht omdat er geen vader en enkel een moeder kan aangeduid worden.

Ook ontbreken er personen in de rubrieken, in mijn geval bijvoorbeeld bij de "huwelijken van naamdragers die meer dan x jaar duurden". Doch bij een huwelijk dat niet gelijst wordt heeft de naamdrager in kwestie geen voorvader die een natuurlijk kind was. Dit huwelijk was echter wel gelijst toen ik de statistieken een paar jaar terug had gedraaid (zo ontdekte ik deze fout nu). Er is dus meer aan de hand, of mijn vermoeden is niet de oorzaak van deze fouten.

Mvg,
Guy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
16 mei 2022 21:34 #45147 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
U geeft zelf al de verklaring : kinderen zonder vader
Een parenteel volgt alle koppelingen nageslacht van de startpersoon. Geen vader, geen koppeling, dus niet in het parenteel

Een personenlijst geeft alle personen, nageslacht of niet, met dezelfde naam inclusief, als ik mij niet vergis, varianten "sorteren als"

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 mei 2022 11:59 #45150 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Dag Ruud,

Ik vind dat toch niet logisch.
Stel, je stamvader is een natuurlijk kind, dan is het resultaat geen enkele persoon in de statistieken.

Als één van mijn voorouders een natuurlijk kind was geweest (en ook naamdrager want naam van de moeder gekregen) dan zou ik gewoon helemaal niet meetellen.

Volgens Wikipedia is
Een parenteel is in de genealogie een opstelling van een stamouderpaar of alleen een stamvader of een stammoeder (generatie I) met hun kinderen (generatie II) en al hun verdere afstammelingen, zowel in mannelijke als in vrouwelijke lijn uitgewerkt.

Mvg,
Guy

Meer
17 mei 2022 20:32 #45155 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Je hebt geen vader, hoe kan je dan weten dat het een natuurlijk kind is van een niet genoemde vader. Die onbekende niet genoemde vader kan dus niet als start persoon van een parenteel gebruikt worden want die is er niet.

Daartegen de moeder kan wel als start persoon gebruikt worden, want het blijft dan een natuurlijk kind van een moeder uit een onbekende relatie

Je Wikipedia referentie bevestigt dat

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 mei 2022 17:01 #45159 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Ik herhaal met een voorbeeld: stel dat mijn overgrootvader de zoon was van een ongehuwde moeder. Die moeder, mijn betovergrootmoeder dus, erkent haar zoon en hij krijgt dus haar familienaam. Zijzelfd is een wettelijk kind van een normaal gehuwd ouderpaar. De zoon heeft duidelijk nakomelingen want anders was ik er niet.

Als ik de statistieken begin vanaf mijn oudvader, dan zal ik niet in de statistieken meegenomen worden omdat mijn betovergrootmoeder geen partner had?

Waarom anders bekom ik met bijvoorbeeld een parenteel naar excel heel wat meer personen dan datzelfde parenteel met statistieken? Het ene parenteel is het andere niet ? Raar...

Wikipedia zegt toch duidelijk "en al hun verdere afstammelingen, zowel in mannelijke als in vrouwelijke lijn uitgewerkt."

En als we het over naamdragers hebben, dan ben ik in het (fictief) voorbeeld toch ook een naamdrager als nakomeling van mijn oudvader ?

Meer
19 mei 2022 09:12 #45161 door Ruud de Ruiter
1. Uw voorbeeld en hierbij vergeet ik even geboortes “sous X”: Een ongehuwde moeder hoeft haar natuurlijk kind niet te erkennen. Een niet natuurlijk kind kan alleen via adoptie bij een vrouw (en/of haar partner) toegevoegd worden.
2. Een parenteel naar Excel ? Ik denk dat u bedoelt Personenlijst naar Excel en, zoals reeds uitgelegd, het aantal personen in een parenteel en in de personenlijst zijn niet vergelijkbaar. In een parenteel verschijnen personen met één en dezelfde achternaam (incl. schrijfwijzes) vanaf de startpersoon onder voorwaarde dat deze aan te startpersoon “via via” gekoppeld zijn. In de personenlijst verschijnen ALLE personen met die achternaam (incl. schrijfwijzes)
3. Overigens om het aantal personen met dezelfde achternaam te zien volstaat het die achternaam in de personenlijst te kiezen en heb je aan de onderzijde van de personenlijst het aantal personen met die naam (incl. schrijfwijzes)
4. Inclusief schrijfwijzes verlangt dat u hiervoor de functie “sorteren als” heeft toegepast
5. Uw Wikipedia referentie. Dat is de normale werking van een Parenteel en heeft niets van doen met uw “probleem”.

Meer
19 mei 2022 10:13 #45162 door Evert
Beste Guy,
In een klein voorbeeld met ongehuwde moeders heb ik e.e.a.. naast elkaar gezet.
Daarbij kom ik met het Aldfaer (grafisch) parenteel via de index op 25 personen.
De statistieken geven hier 14 personen aan.
Nadere bestudering van de verschillen geeft de oplossing.
Want bij Aldfear staan de 'aangetrouwden' wel genoemd en bij statistieken gaat het enkel om de, laat ik het zo uitdrukken, pure afstamming van de startpersoon.
Als ik die 2 van elkaar aftrek is bij mij in beide gevallen de uitkomst 14.

Meer
19 mei 2022 16:26 #45167 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Het sjabloon heeft een uitstekende uitleg over wat wel en niet meegenomen wordt. Zo staat er ook beschreven dat voor het nageslacht rekening kan worden gehouden met de mannelijke lijn (naamdragers). Als die vink aangezet is dan mis je dus personen in een parenteel.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 mei 2022 14:08 #45176 door Guy De Ceulaer
Han: de enige optie die kan gekozen worden is of de deelrapporten enkel op de naamdragers moeten slaan, ofwel op alle geselecteerde personen. Hoe dan ook, deze optie verandert helemaal niets aan het aantal personen dat gerapporteerd wordt, enkel de namen die verschijnen in de deelrapporten zijn licht verschillend.

Ruud: Het tweede probleem - de ontbrekende langste huwelijken - bewijst dat er personen ontbreken in de selectie, of dat er een fout in de logica zit (of dat de variabelen die uit de database de selectie maken verkeerd zijn, maar daarvan hoop ik dat het niet zo is, want dan loopt er waarschijnlijk veel mis). Een huwelijk dat bij mij ontbreekt heeft trouwens in de vaderlijn van de man (=naamdrager) geen natuurlijk, stief- of adoptiekind, de vaderlijn is m.a.w. heel "normaal".

Maar ik trek mijn plan wel op een andere manier. Ik weel alleen dat ik geen 3688 personen, waarvan 1916 naamdragers in het parenteel van mijn stamvader heb, maar 7623 personen waarvan 2165 naamdragers - een heel verschil toch.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
20 mei 2022 17:26 #45182 door Guy De Ceulaer
Sorry, het totaal aantal personen van 7623 is inclusief ouders van partners. Zonder hen zou dat aantal kleiner zijn, maar het aantal naamdragers zou niet veranderen.

Meer
22 mei 2022 09:52 #45197 door Evert
Dag Guy,

Als je er een goep van maakt en die met de statistieken vergelijkt wat in dan het resultaat?
Bij groep maken links kiezen voor Parenteel en rechts voor Kinderen.
De subvakjes bij kinderen niet aanvinken.
Je zou dan als groep een zuiver parenteel moeten krijgen.
Zijn de aantallen niet gelijk dan kan er mogelijk ergens een foutje in je bestand zitten.

Mijn eerder genoemde voorbeeld geeft als groep eveneens de 14 personen die ik ook bij Statistieken krijg.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 mei 2022 17:08 #45201 door Guy De Ceulaer
Dag Evert,
Bedankt om je hier toch in vast te bijten...

Met jouw voorstel bekom ik 3769 personen i.p.v. de 3688 personen in de statistiek. Hierin vind ik 2151 naamdragers i.p.v. de verwachte 2165..

Er zijn dus meer personen uit de test gekomen, maar iets minder naamdragers (dat laatste is misschien te verklaren omdat ik de naamdragers "manueel" heb moeten tellen uit de namenlijst van de groep - een export van een groep in csv formaat ware hier handiger geweest).

Nu ik toch bezig was, maakte ik als test nog een reeks extra groepen door telkens meer opties aan te vinken:

Neem ik toch de partners mee - doch zonder hun ouders ditmaal - dan heb ik 5798 personen.
Vraag ik ook de partners van de kinderen dan verandert het aantal niet - ze blijken dus al meegenomenin de vorige stap.
Vraag ik ook nog broers/zussen (zonder partners...) dan bekom ik er 5818 (20 extra - de stamvader zelf heeft geen broers of zussen).
Toevoegen van de partners van broers/zussen verhoogt het aantal weer niet (en toch hebben zij partners).
Vink ik nu terug partners van de kinderen aan, dan komen er ditmaal opeens nog eens 14 personen bij.
Vink ik tenslotte alles aan dan bekom ik - zoals verwacht - mijn oorspronkelijk vermelde 7623 personen.

Waar kunnen we nog op betrouwen? Welke regels worden er bij de verschillende keuzes gevolgd? Hoe verklaar je de verschillen met het statistieken-rapport?

Of de oorzaak van de verschillen te wijten zou zijn aan nakomelingen van natuurlijke kinderen weet ik niet, het was toch maar een vermoeden. Een vlugge telling bij 2 natuurlijke kinderen geeft 239 "zuivere" nakomelingen, maar er kunnen meer natuurlijke kinderen zijn.

Good luck om hier een oorzaak uit te distilleren. Wat misschien wel zou helpen, is om een csv te krijgen (met intern nummer!) waarop het statistieken-rapport zich baseert. Idem-dito trouwens voor de aangemaakte groepen. Een vergelijking maken op basis van de interne nummers kan dan aantonen waar wat verschilt of ontbreekt.

Groeten,
Guy

Gemaakt door Kunena