Storing (Vandaag)

Cyber aanval

Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen

Meer
22 mei 2022 18:07 #45202 door Evert
Hallo Guy,
We kennen natuurlijk allemaal de kreet: leugens/grote leugens/statistieken.
In dit geval, verder kijkende, kan ik die zegswijze hier niet ondersteunen.
Want,, los van naamdragers enz,, als ik een verre voorouder als startpersoon neem dan krijg ik (parenteel) het volgende:
De groep is 16026 personen.
De statistiek is 16025 personen.

Niet iets om me er verder in te gaan verdiepen.

Misschien moet je eens met stappen van 5 generaties terug in de tijd e.e.a. uit proberen.
Als er vreemde koppelingen in je bestand zitten kun je die daarmee hopelijk opsporen.
Meer kan ik niet voor je doen.

Groet en succes,
Evert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
23 mei 2022 11:54 #45208 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Ik begrijp dat het moeilijk te achterhalen is.

Maar ik probeerde net nog iets: een statistieken rapport vanaf de ouders van een echtpaar waarvan ik zeker ben dat ze meer dan 60 jaar gehuwd waren, en dat niet in de lijst van langste huwelijken. De echtgenoot wordt wel gelijst als 95 jarige, zijn echtgenote die er 93 werd staat niet in de lijst. Het is alsof haar overlijden niet herkend wordt. Ik zie niets verkeerd in haar beschrijving en in de gedcom is haar overlijden ook correct opgenomen. Ik had de stamboom ook eerst al opgeschoond.

Dan importeer mijn gedcom terug in een nieuwe test stamboom, draai weer de statistieken, en het probleem blijft hetzelfde.

Dan ontkoppel ik de kinderen van het bewuste koppel zodat eventuele problemen bij de nakomelingen geen invloed kunnen hebben. Probleem blijft.
Dan ontkoppel ik alle kinderen bij de ouders en grootouders van de man (uitgezonderd zijn grootvader en vader natuurlijk), probleem blijft.
Ik ontkoppel ook iedereen van de echtgenote (ouders), probleem blijft.
Ik maak dan maar een nieuwe stamboom met enkel deze 2 personen (zie bijlage), en het probleem blijft hetzelfde.

Hiermee kan je misschien al wat verder onderzoeken. Dit verklaart niet de ontbrekende personen, maar is toch ook iets waar het statistieken-rapport een probleem mee heeft. Ik begin te vrezen dat de informatie uit de database niet correct doorkomt. Bemerk dat andere koppels die meer dan 60 jaar gehuwd waren wel doorkomen (maar of de lijst compleet is kan ik niet controleren natuurlijk).

Benieuwd of dit al iets oplevert,
Guy
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Meer
23 mei 2022 18:06 - 23 mei 2022 18:08 #45217 door Evert
Guy,

Ik heb nogmaals een klein overzichtelijk stukje gedaan.
Daarbij kwam ik op 16 personen.
Zowel in de groep als ook in de statistieken.
De rest klopte ook: >50 jaar gehuwd enz.

En zoveel personen als je aangeeft kost heel veel tijd om uit te zoeken wat of waar er iets niet klopt.
Daar ga ik niet aan beginnen.

Misschien moet je met de maker van het sjabloon contact opnemen om te zien wat er niet klopt of wat de maker en/of jij anders zien.

Even in uitleg algemeen kijken en dan de onderste regel het eerste gedeelte t/m ..nl dan kom je op zijn site en kun je een bericht sturen.

Groet,
Evert.
Laatst bewerkt 23 mei 2022 18:08 door Evert.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 mei 2022 08:59 #45224 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Och, ik geef het ook op Evert. Als ik de statistieken op het testbestandje vandaag draai komt het huwelijk er wel door. Ga ik terug naar mijn normale stamboom, dan komt er niets zinnigs meer uit (slechts 50 personen, en de meeste tabelletjes zijn leeg.). Waarschijnlijk zal het helpen om de instellingen te resetten, maar dat is toch ook niet zoals het hoort.

Zoals ik al schreef trek ik mijn plan wel op andere manieren, het vraagt alleen veel meer werk.

Groeten,
Guy

Meer
24 mei 2022 13:28 #45225 door Nicolette Meijer-Jentink
Beantwoord door Nicolette Meijer-Jentink in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Guy als je toch je lijst in Excel zet, waarom maak je van daaruit dan geen grafiek. Daar moet je dan geloof ik wel een formule voor maken, maar waarschijnlijk is je grafiek dan betrouwbaarder.
Nicolette

Meer
24 mei 2022 21:20 #45230 door Frank
Hoi Guy,

Heb je kwartierverlies ?
Instellingen-> tekst -> kwartierstaat -> Herhaling tonen aanvinken

Maak ook eens een groep aan vanuit de proband met alleen de ouders.
Hier kan je op blijven monitoren gedurende je onderzoek.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 juni 2022 09:54 #45286 door Guy De Ceulaer
Ik kom hierop terug want ik heb gevonden wat er fout loopt met dat éne huwelijk dat niet in de lijst van langste huwelijken verschijnt: Het FAM record van dit koppel bevat het volgende:

1 HUSB @I4246@
1 WIFE @I6596@
1 MARR
2 TYPE civil
2 DATE 28 JUN 1947
2 PLAC Herselt
2 SOUR @S5226@
1 DIV
2 TYPE geregistreerd

Er is een verwijzing naar een uitgesproken (of geregistreerde) echtscheiding, doch er is geen datum ingevuld.
Voor dit koppel is dat per vergissing gebeurd. Maar als je bij het huwelijk van een persoon op het tabblad "beëindiging" één van de opties "uitgesproken" of "geregistreerd" aan zet, dan kan je die niet meer afzetten (normaal bij radiobuttons), met deze fout tot gevolg. In werkelijkheid is bij dit koppel geen echtscheiding geweest en heeft hun huwelijk meer dan 72 jaar geduurd (tot het overlijden van de man) zodat ze zeker in de lijst van langste huwelijken moeten verschijnen.

Ik vind het niet logisch dat je je fout niet meer kan rechtzetten op het tabblad "beëindiging" eens je één van de opties hebt aangevinkt, tenzij door een ingewikkelde operatie waarbij eerst de kinderen worden ontkoppelt, dan de partner, en tenslotte de omgekeerde operatie om iedereen terug te koppelen.

Ik heb geen idee hoe dit elegant kan opgelost worden. Een derde radiobutton met "geen beëindiging" is nogal gek. Een beëindiging moet anderzijds wel aangevinkt kunnen worden zonder daarom de details (datum...) te kennen.

Meer
05 juni 2022 10:03 - 05 juni 2022 10:11 #45287 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
ga naar het huwelijk beëindiging en met Shift + Klik de radio button.voor correctie.
Dat staat in de documentatie.
Laatst bewerkt 05 juni 2022 10:11 door Han Kortekaas.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 juni 2022 11:05 #45288 door Guy De Ceulaer
Ach ja, RTFM:ohmy:

Meer
05 juni 2022 11:41 #45289 door Evert
Guy,
Als je bij eigenschappen/algemeen Hints zichtbaar aan heb staan krijg je de combinatie bij plaatsing van de muis op de button ook te zien.
Dus zonder RTFM

Meer
05 juni 2022 17:45 #45291 door Kris Buelens
Beantwoord door Kris Buelens in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Ik stel me de vraag wat bij beëindiging het verschil is tussen Uitgesproken en Geregistreerd. Want, ook voor mij lijkt het erg eigenaardig dat er bij een groep radio buttons geen enkele op "aan" staat. Het is toch de gewoonte dat er in zo'n groep radio buttons altijd 1 en slechts 1 radio button op AAN staat, en dat een keuze op UIT zetten enkel kan door een andere AAN te zetten.

Ik moet toegeven dat ik ook geen manier vond om een scheiding terug UIT te zetten. Ik las hier dat "Hints tonen" moet aangevinkt zijn en dat is en was bij mij het geval. En toch zag ik het niet, misschien niet lang genoeg de muis stil gehouden? (want nu na lezen van dit forum zie ik de hints wel komen). Ik probeerde (voor het lezen van dit forum) met rechts klikken op de radio buttons, hopend daar wat te vinden om terug UIT te zetten, en probeerde ook of alle velden uitblanken niet hielp, maar ook dan verdween de AAN status niet van de radio button.
Radio buttons die niet vanzelf terug uit kunnen door een andere te kiezen is in elk geval contra intuïtief.. Als onderscheid tussen scheiding Uitgesproken en Geregistreerd, moet, dan zou het normaler zijn er check boxes te zetten. Door programmatie kan men bij AAN zetten van de ene checkbox, de andere unchecken (of zelfs disabled maken).
Wat ook zou helpen is naast de radio buttons een push button plaatsen zeggend "Scheiding ongedaan maken"

Meer
05 juni 2022 18:31 - 05 juni 2022 18:38 #45292 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Een relatie kan beëindigd worden doordat de partners besluiten ieder hun eigen weg te gaan. Dit komt vooral voor bij huwelijken voltrokken volgens bepaalde religies omdat deze een echtscheiding niet erkennen. Hiervan wordt in NL geen uitspraak gedaan en geen registratie. Idem in Zwitserland.

Uitgesproken wil zeggen dat een rechterlijke uitspraak is gedaan.
Echter een echtscheiding is pas defintief als de "wachttermijn" is afgesloten zonder dat het betreffende koppel de uitgesproken echtscheding niet wenst te verwerkelijken en dat er dus geen registratie volgt.

De betreffende radiobuttons schakelen automatisch om bij het aanklikken van de "lege", hetgeen de normale werking van een radio button systeem is.
Laatst bewerkt 05 juni 2022 18:38 door Ruud de Ruiter. Reden: omschakelen radiobuttons

Gemaakt door Kunena