Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen

Meer
07 juni 2022 09:52 #45313 door René
Hallo Guy,

Dit draadje gaat inmiddels over verschillende zaken. Ik beperk mij tot het oorspronkelijke vraagstuk over de Statistieken.

Aangaande “naamdragers”: in het fictieve voorbeeld uit een van je eerste berichten stel je dat jij een naamdrager van je oudvader zou zijn. In dit voorbeeld heeft jouw oudvader een dochter die ongehuwd een zoon heeft gekregen waar verder nageslacht onder zit. Die zoon krijgt de achternaam van zijn moeder en dus van jouw oudvader. Toch is die zoon geen naamdrager in de zin van de Statistieken (en zijn nageslacht dus ook niet) van de oudvader. Op het tabblad Uitleg (algemeen) van het opstartscherm van de Statistieken staat: “Naamdragers zijn de afstammelingen langs mannelijke lijn (en hoeven niet per definitie dezelfde achternaam te hebben)”. Eigenlijk zou deze definitie iets scherper kunnen: “Naamdragers zijn de mannelijke afstammelingen van de hoofdpersoon én hun kinderen (en hoeven niet per definitie dezelfde achternaam te hebben)”.
Terug naar jouw fictieve voorbeeld. Jouw betovergrootmoeder is een naamdrager van jouw oudvader, maar haar kinderen zijn dat niet, ook al hebben ze dezelfde achternaam, want de mannelijke lijn naar jouw oudvader ontbreekt. Andersom redenerend: als je vanuit jezelf de mannelijke lijn terug volgt, stopt die bij die zoon van die ongehuwde moeder.

Dat is ook de reden dat je bepaalde echtparen niet zult vinden in andere onderdelen van de Statistieken (zoals bij Huwelijken van naamdragers die meer dan x jaar duurden). Waarschijnlijk heb je een paar jaar geleden het vinkje bij “Bij individuele onderdelen alleen rekening houden met naamdragers” niet aangevinkt. Hoewel dat toen een oudere versie van de sjabloon geweest zal zijn heeft deze keuzemogelijkheid altijd in de Statistieken gezeten.
Als je dat vinkje niet zet zal je in de Statistieken iedereen uit het nageslacht van je oudvader vinden.

Het enige waar ik nog geen zicht op heb is over het aantal personen in de Statistieken. Wel is het zo dat partners van personen die tot het nageslacht behoren niet meegeteld worden in de Statistieken. Wellicht verklaart dat het verschil.

Maar ik hoor graag van je, zodat we dit op kunnen lossen.

Groet,
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 juni 2022 10:42 #45314 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Bedankt Han,
Het zijn er wel veel om terug te onderzoeken, maar op het eerste zicht geen grote vergissingen meer.
Groeten,
Guy

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 juni 2022 11:51 #45315 door Guy De Ceulaer
Beantwoord door Guy De Ceulaer in topic Rapport statistieken geeft onvolledig aantal personen
Dag René,

De reden van het ontbreken van een koppel in de langste huwelijken is gevonden (zie vorige appends).

Dat nakomelingen van een ongehuwde moeder niet meegenomen worden, is een zeer patriarchale benadering van de dingen, maar voldoet natuurlijk aan de stelling "alleen mannelijke lijn". Velen in de familie zullen dat niet graag horen. Maar als dat de keuze is, dan leg ik mij daar bij neer.

Ik bekom met het statistieken-rapport 3690 personen waarvan 1915 naamdragers.

Maak ik echter een personenlijst naar Excel, met alles aangevinkt bij broers/zussen, partners en kinderen dan bekom ik 7644 personen. Laat ik broers en zussen weg, dan blijft aantal hetzelfde (logisch want stamvader heeft geen gekende broers of zussen). Laat ik partners weg dan bekom ik er 7643 (de partner van stamvader is niet meer meegerekend). Laat ik tenslotten ook nog de kinderen weg, dan bekom ik 3809 personen (dit begrijp ik helemaal niet, want het lijst net wel de kinderen van personen, maar niet de partners, maar laat ons dat verder niet beïnvloeden)..

Het is m.a.w. een andere definitie van parenteel die in beide gevallen gevolgd wordt. Een aantal van meer dan 7000 personen voldoet meer aan mijn verwachtingen - het is ook het aantal personen dat bijvoorbeeld in een parenteel in boekvorm voorkomt.

De beste manier om de verschillen te kunnen verklaren, zou zijn om de tussentijdse lijst (de interne nummers zijn voldoende) waarop het statistieken-rapport zich baseert te bekomen, dan kan een vergelijking gemaakt worden.

Ik probeerde zo iets te bekomen door op te geven dat ik alle personen wou zien die minstens 0 jaar oud waren geworden. Dan bekom ik 1436 mannen en 1294 vrouwen, samen 2730 personen, dus niet de verhoopte 3690. Welke de 960 zijn die hier ontbreken, kan ik niet eenvoudig nagaan. Op het eerste zicht de personen die geen geboortedatum hebben, enkel een overlijdensdatum, zoals doodgeborenen - wat logische is want je kan geen leeftijd berekenen. De namenlijst uit de HTML tabel halen is ook niet eenvoudig.

Maar wat ik nu dank zij deze methode kan stellen, is dat nakomelingen van een natuurlijk kind wel degelijk in de lijst staan, dus jouw stelling lijkt hier ook niet te kloppen.

Besluit: met een lijst van geselecteerde personen wil ik wel verder nagaan wat al die verschillen verklaart, anders is het onbegonnen werk.

Vriendelijke groeten,
Guy

• Guy De Ceulaer
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 juni 2022 13:40 #45343 door Guy De Ceulaer
Toch even melden dat na een drukke samenspraak met René, we tot het besluit gekomen zijn dat de statistieken geen ontbrekende personen bevatten zoals het oorspronkelijk designed is, maar dat het vooral een kwestie is van interpretatie van wat een parenteel zou moeten zijn en welke personen dan zouden moeten opgenomen worden in de statistieken.
Mvg,
Guy

Gemaakt door Kunena