- Bedankjes 0
Traagheid versie 11 na conversie
- Lauwereins Hendrik
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Traagheid versie 11 na conversie
18 sep 2024 11:18
Bij het inbrengen van gegevens bij een bepaalde persoon in de vakken geboortedatum, overlijdensdatum enz... verandert de curser in een cirkeltje en krijg ik de melding "altfaer reageert niet".
Na een poosje reageert het programma opnieuw.
Kan dit verholpen worden ?
Na een poosje reageert het programma opnieuw.
Kan dit verholpen worden ?
- Han Kortekaas
-
Re: Traagheid versie 11 na conversie
18 sep 2024 14:14
U werkt waarschijnlijk met een groot bestand.
De melding "reageert niet" is een Windows functie en die komt naar voren als Windows vindt dat Aldfaer niet reageert. Niets is echter minder waar. Als u op dat moment in Taakbeheer kijkt dan ziet u dat Aldfaer wel degelijk bezig is.
De melding "reageert niet" is een Windows functie en die komt naar voren als Windows vindt dat Aldfaer niet reageert. Niets is echter minder waar. Als u op dat moment in Taakbeheer kijkt dan ziet u dat Aldfaer wel degelijk bezig is.
- Harm Selling
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 7
18 sep 2024 15:53 - 18 sep 2024 15:54
Maar wat is de oorzaak van die traagheid in de nieuwe versie? Een groot bestand was in vorige versies nooit een probleem. Maar nu met de komst van versie 11 lijkt Aldfaer opeens niet meer overweg te kunnen met grote bestanden. Veel mensen lijken er last van te hebben gezien de reacties in dit forum en o.a. op de Facebooksite van "Ons voorgeslacht"..
Ik zag al de suggestie voorbij komen om bij traagheid terug te gaan naar versie 10. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de meest fanatieke gebruikers van het programma (de gebruikers met de grootste bestanden) geen gebruik meer kunnen maken van de nieuwste updates omdat het programma grote bestanden opeens niet meer aan zou kunnen?
Ik hoop toch dat er naar een oplossing wordt gezocht, in plaats van dat er geadviseerd wordt dan maar niet meer te updaten.
Er moet in de nieuwe versie iets veranderd zijn dat de traagheid veroorzaakt.
Ik zag al de suggestie voorbij komen om bij traagheid terug te gaan naar versie 10. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de meest fanatieke gebruikers van het programma (de gebruikers met de grootste bestanden) geen gebruik meer kunnen maken van de nieuwste updates omdat het programma grote bestanden opeens niet meer aan zou kunnen?
Ik hoop toch dat er naar een oplossing wordt gezocht, in plaats van dat er geadviseerd wordt dan maar niet meer te updaten.
Er moet in de nieuwe versie iets veranderd zijn dat de traagheid veroorzaakt.
Laatst bewerkt 18 sep 2024 15:54 door Harm Selling.
- Han Kortekaas
-
18 sep 2024 16:10
Harm,
het fenomeen is nu genoegzaam bekend.
Als iemand niet meer 'lekker' kan werken vanwege die traagheid dan is het enige advies om even terug te gaan naar versie 10.1 en de update voor 11 af te wachten
Han
het fenomeen is nu genoegzaam bekend.
Als iemand niet meer 'lekker' kan werken vanwege die traagheid dan is het enige advies om even terug te gaan naar versie 10.1 en de update voor 11 af te wachten
Han
- Harm Selling
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 7
18 sep 2024 16:23
Ah, maar aan een oplossing wordt dus wel gewerkt. Dat was hetgeen me uit de reacties op de meldingen niet duidelijk werd. Uit de reacties klonk een beetje het gevoel van "De traagheid is nu eenmaal een feit, er is niets aan te doen". Dat maakte me wat ongerust als enthousiaste gebruiker van het programma.
Maar als ik weet dat aan een oplossing gewerkt wordt, zal ik voorlopig met het probleem leven.
Maar als ik weet dat aan een oplossing gewerkt wordt, zal ik voorlopig met het probleem leven.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1052
18 sep 2024 21:51
U mag aannemen dat de makers constant aan het programma werken Zij volgen het forum, nemen kennis van de problemen die worden vermeld en doen ten gepasten tijde het nodige om ze op te lossen.
- Ruud de Ruiter
-
- Afwezig
19 sep 2024 08:38 - 19 sep 2024 08:49
Vraag:
Teruggaan naar versie 10 betekent dat niet de moeizaam gemaakte invoer in versie 11 te verliezen?
Je dient dan eerst in de personenlijst de kolom Gewijzigd te gebruiken en daarop sorteren om vast te stellen bij welke personen een (maar welke?) mutatie is uitgevoerd en die personenlijst naar Excel te exporteren.
Alternatief: maak een PDF print van het gedeelte van de personenlijst van de pagina's waar de sortering van de gewijzigd datums geldig zijn
Teruggaan naar versie 10 betekent dat niet de moeizaam gemaakte invoer in versie 11 te verliezen?
Je dient dan eerst in de personenlijst de kolom Gewijzigd te gebruiken en daarop sorteren om vast te stellen bij welke personen een (maar welke?) mutatie is uitgevoerd en die personenlijst naar Excel te exporteren.
Alternatief: maak een PDF print van het gedeelte van de personenlijst van de pagina's waar de sortering van de gewijzigd datums geldig zijn
Laatst bewerkt 19 sep 2024 08:49 door Ruud de Ruiter. Reden: PDF print
- Han Kortekaas
-
19 sep 2024 09:36
De enige methode, om geen mutaties die in versie 11 gedaan zijn te verliezen, is het exporteren van gegevens via een GEDCOM 5.5.1 en die in een schoon bestand versie 10.1 in te lezen.
De kolom "Wijzigingen" van de Personenlijst geeft alleen de mutaties aan primaire zaken.
De kolom "Wijzigingen" van de Personenlijst geeft alleen de mutaties aan primaire zaken.
- Ruud de Ruiter
-
- Afwezig
- Henk Coolen
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 okt 2024 21:10
Ik ervaar hetzelfde probleem. En het zit in het hoofdscherm. Wisselen tussen datum en plaats (TAB) duurt misschien wel 1a2 sec. Wat vroeger in v10 zonder vertraging ging. En als je in het hoofdscherm bijvoorbeeld het tabblad 'relatievorm' klikt, weer die vertraging. Kiezen voor 'huwelijk' weer die vertraging.
Alles bijeen een beetje iritant, hoewel wanneer je verder blijft typen, alles wel in het geheugen (keyboard-buffer) komt en dus niet weg is.
Mijn bestand +220k lijkt uit de diverse reacties toch niet de grootste. En voorgaande versie had daar totaal geen last van
m.vr.gr.
Henk
Alles bijeen een beetje iritant, hoewel wanneer je verder blijft typen, alles wel in het geheugen (keyboard-buffer) komt en dus niet weg is.
Mijn bestand +220k lijkt uit de diverse reacties toch niet de grootste. En voorgaande versie had daar totaal geen last van
m.vr.gr.
Henk