wissen van personen en integriteit gedcom.

• Hubert van Steenes
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 mrt 2020 10:49 #34006 door Hubert van Steenes
wissen van personen en integriteit gedcom. werd gestart door Hubert van Steenes
Goedendag,
Ik gebruik Aldfaer sinds 2012 en was er dusver best tevreden over. Nu zignaleer ik echter problemen bij het gebruik, nl.:
1.) Ik heb problemen met Aldfaer 7 en 8 bij het verwijderen van personenrecords. Ik gebruik de nieuwste versie van Windows 10. Als ik de daarvoor bestemde knop gebruik loopt het programma vast. Is alleen nog geforceerd te beëindigen. Als tussenoplossing leeg ik nu de records en heb dus nu een reeks lege records in file. Heb dit probleem al eens eerder gemeld en reactie gemist?
2.) Ik signaleer meerdere raadselachtige "ontkoppelingen" van personen in mijn stamboom. Mijn bestand is inmiddels 16.000+ records groot. Is er een max. aantal personen etc., dat Aldfaer aankan?
3.) Ik ben door genealogieonline getipt na uploaden van mijn gedcom (uit Aldfaer 7) dat er iets mis zou zijn met de integriteit van het bestand. Genealogieonline adviseerde mij om hierover contact op te nemen met Aldfaer servicedesk.
4.) Aldfaer 8 geeft een advies voor opschonen van 'verweesde' records. Worden die dan allemaal gewist? Dat zou voor mij onwenselijk zijn.
Wat zou ik moeten doen om voornoemde probs op te lossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
28 mrt 2020 11:15 #34007 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Hubert,
aan de hand van punt 1 en 2 stel ik vast dat u zeer waarschijnlijk met een corrupt bestand werkt. Vooral als u geen records kunt verwijderen. Heeft u wel eens Stamboom -> Controleer gegevens gedraaid op fouten in database?
Voor punt 3 kunt u op dit form bv zoeken naar 'gedcom' en u zult diverse berichten zien waaruit blijkt dat genealogieOnLine probeert een nieuwe standaard gedcom door te voeren, over de rug van hun gebruikers.
Met opschonen worden alleen alle teksten die niet meer gebruikt woorden opgeschoond.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hubert van Steenes

Meer
28 mrt 2020 11:20 #34008 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Hubert
1) Begin eens met aan te geven hoe en waar uw installatie is uitgevoerd en al dan niet gebruik van iCloud en dergelijke met Aldfaer
2) Gebruikt u ooit de functie Bestandscontrole en reparatie ?
3) Genealogie on-line praat onzin. Zie aldfaerforum.nl/kunena/helpdesk/5039-gedcom-5-5-5.html#30886
4) Neen

Meer
28 mrt 2020 11:24 - 28 mrt 2020 11:31 #34009 door Frank
Beantwoord door Frank in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Hallo Hubert en Aldfaer team,

Dit probleem is reeds in de 7 versie bekend, los het sindsdien op door bij de achternaam "XV achternaam"
in te vullen. na crash / opnieuw opstarten als je meerdere personen verwijderd is er maar één persoon verwijderd. Lijst met te verwijderen personen word inmiddels veel langer in de hoop dat het probleem opgelost gaat worden in een toekomstige versie. Zojuist in de testversie 8110 even gekeken maar ook deze blijft hangen als ik 10 personen verwijder uit de XV achternamenlijst. Mijn bestand is heden > 950.000 personen groot (let op dit is een testversie en niet gebruiken met je oorspronkelijk bestand maar een copie hiervan)

Het opschonen heeft te maken met aanpassingen in je bestand waarbij oudere gewijzigde gegevens verwijderd worden die je overschreven hebt.

Advies om toch eens opschonen te draaien en kijk dan eens of je koppelingen weer goed staan.

Aanvulling : Na opnieuw opstarten is één persoon verwijderd.
Laatst bewerkt 28 mrt 2020 11:31 door Frank.

Meer
28 mrt 2020 11:50 #34012 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Frank
Ik stel vast dat meerdere personen tegelijkertijd verwijderen via de Personenlijst vlekkeloos werkt.

Meer
29 mrt 2020 11:47 #34049 door Paul Kallenberg
Beantwoord door Paul Kallenberg in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Hubert,

Kan je per e-mail contact met me opnemen. Je vindt mijn e-mailadres door op mijn naam links van dit bericht te klikken.

Paul

Meer
29 mrt 2020 11:56 - 29 mrt 2020 12:03 #34053 door Frank
Hallo Hubert,

Achter de schermen contact gehad met de zeer behulpzame personen van het forum.
Je bent in dezelfde periode rond 2012 gestart als ik en we ervaren dezelfde problemen.
(Ook ik ervaar dit als enigste minpuntje, rest loopt als een treintje)

Stap 1:
We hebben in mijn bestand het volgende getest:
maak een groep aan van ± 20 personen
Splits deze groep af als nieuw bestand.
Sluit je werkbestand en houd aldfaer open
Open dit kleine bestand
Probeer uit deze groep eens 3 personen in de persoonslijst te verwijderen.
Indien dit mogelijk is is het vermoeden dat er een dubbel ID in uw bestand is geslopen.
Bij mij was dit mogelijk, en is dan niets met Aldfaer aan de hand, maar ergens een fout gegenereerd mogelijk door een windows vertraging veroorzaakt in het verleden.

Wij denken namelijk dat er een dubbel ID in de persoonslijst zit.
Gezien mijn grote van bestand met meer dan 950.000 personen onaandoenlijk om dit te controleren.

Stap 2 :
Zou u uw bestand eens op ID code kunnen sorteren en kijken of er ergens een dubbel ID in het bestand zit.

Denk dat u wel weet hoe dit kan maar hier nog even alsnog een kleine omschrijving:
Open persoonslijst
zorg dat het slotje openstaat aan de linkerkant
zoek of zet de kolom Intern# aan
sorteer deze kolom
kijk heel deze kolom even door of er een dubbel ID in uw bestand zit van 16.000 personen.

Hoor graag uw bevindingen via dit forum

Sorry Paul, zie dat je al actie hebt genomen hoor graag je bevindingen.
Laatst bewerkt 29 mrt 2020 12:03 door Frank.

• Hubert van Steenes
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 mrt 2020 10:05 #34073 door Hubert van Steenes
Beantwoord door Hubert van Steenes in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Beste Frank,
Optie via groepen wil niet lukken. Probleem blijft zoals het is.
Heb gisterenavond dan maar enkele duizenden int.recs gechecked, echter nog zonder resultaat. Geen prettig werkje overigens, word je dizzy van.
Nu lijkt mij een visuele check minder betrouwbaar dan een automatische in programma. Het is mogelijk om het volledige bestand uit de personenlijst over te brengen naar een Excelsheet. Daarin zou het dan mogelijk moeten zijn om in de bewuste kolom te laten zoeken naar dubbelen. Ik ben echter niet handig met macro's, ben jij hiermee bekend?
Het zoeken visueel zal nog enige tijd in beslag nemen.
Hubert

Meer
30 mrt 2020 10:57 #34076 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Hubert,
Gaat u niet in op het aanbod van Paul Kallenberg?

• Hubert van Steenes
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 mrt 2020 11:31 #34077 door Hubert van Steenes
Beantwoord door Hubert van Steenes in topic wissen van personen en integriteit gedcom.
Dank voor je tip. Vanwege de communicatie met Frank was Paul even buit mijn beeld geraakt. Nu hersteld en contact gelegd

Meer
30 mrt 2020 19:28 #34101 door Frank
Hoi Hubert,

Mij lukte dat ook niet met mijn bestand, ben ik wel even bezig.

Ben zelf maar een gebruiker die best veel weet maar iemand die de script taal machtig is ben ik niet.
Hoop dat je al contact gelegd hebt met Paul Kallenberg.

Ben zeer benieuwd of jouw bestand de fout eruit gehaald kan worden in dubbel ID nummer

• Hubert van Steenes
  • Onderwerp Auteur
Meer
31 mrt 2020 22:14 #34117 door Hubert van Steenes
Beste Frank,
Ik heb inderdaad contact met Paul opgenomen. Hij heeft inmiddels mijn bestand onderzocht en gecorrigeerd, zodat ik nu weer naar hartelust kan wissen. Het probleem zat hem blijkbaar in de groepkoppelingen, groepen die ik in het verleden veelvuldig had aangelegd (en ook vaak weer verwijderd). Correctie van het bestand op die groepkwestie was voor mij, als gebruiker!, niet mogelijk en dat heeft Paul nu uitstekend opgelost.
Je begrijpt dat ik weer de koning te rijk ben. Bedankt Paul.
Frank, nog bedankt voor het meedenken.
P.S.: Het zoeken naar dubbelen in de int.nrs. heb ik derhalve gestaakt.
mvg, Hubert

Gemaakt door Kunena