Sortering personen in groep

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 sept 2020 12:24 #36895 door Stefan Coenen
Sortering personen in groep werd gestart door Stefan Coenen
De personen in een groep worden bij raadpleging alfabetisch op familienaam gesorteerd. Als je echter rechtsklikt op een groep om de eigenschappen te openen krijg je ook een alfabetische lijst maar dit keer gerangschikt op voornaam ipv familienaam. Dit bemoeilijkt het opzoeken van een persoon om te wijzigen of te verwijdereren. Ik zie hier ook geen mogelijkheid om de volgorde van de groep handmatig te wijzigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
04 sept 2020 12:50 - 04 sept 2020 12:51 #36896 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Sortering personen in groep
Stefan,
als ik een Groep bekijk dan zie ik een alfabetische lijst gesorteerd op achternaam, voornamen. De lijst begint bij mij met voornamen omdat in een aantal gevallen van patroniemen de achternaam niet door mij is ingevuld en in de groepslijst dus ontbreekt.

Rechtsklik ik op Eigenschappen en geef OK dan zie ik exact dezelfde lijst.
Laatst bewerkt 04 sept 2020 12:51 door Han Kortekaas.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 sept 2020 13:02 #36897 door Stefan Coenen
Beantwoord door Stefan Coenen in topic Sortering personen in groep
Bij rechtsklik op een groep opent een nieuw venster met als 1e hoofding 'Groepnaam' en 2e hoofding 'Selectie'. Onder deze tweede hoofding staan bij mij alle groepsleden gesorteerd op voornaam ipv achternaam. Let wel : ik heb de groep gecreeerd door alle personen individueel toe te voegen aan de groep (zie mijn vorig onderwerp in de helpdesk)

Meer
04 sept 2020 13:51 #36898 door Han Kortekaas
Stefan,
een juiste aanvulling dat het een personengroep betreft, niet gebaseerd op een selectieregel.

Ik zie nu dat u in de Eigenschappen lijst zoekt naar personen, maar het ontgaat mij waarom. Daar heeft u toch al een gesorteerde lijst waarbij u op de persoon kunt klikken zodat deze persoon in het hoofdscherm komt?

Wil eens een voorbeeld geven.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 sept 2020 15:55 #36900 door Stefan Coenen
Han,
Volgens mij is het de enige plaats waar het mogelijk is een persoon terug uit een groep te verwijderen. Onhandig als je die dan moet gaan zoeken op voornaam. Het gaat dus om het wijzigen (selectieregel) of verwijderen van een persoon in de groep, niet louter om op het opzoeken.

Meer
04 sept 2020 16:26 #36902 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Sortering personen in groep
Mag ik even,
Stefan, u schrijft "wijzigen van een selectieregel. Maar u heeft geen selectierregel dus vergeet dat.
Ik ga er van uit dat u bij het toevoegen van een persoon u de functie persoon heeft gekozen.
In het groepenvenster en de groep aangeklikt verschijnen de personen gesorteerd op achternaam, voornaam
Dubbelklik de groep en het venster groepnaam opent. Ondanks dat de personen nu op voornaam achternaam getoond worden zijn deze op achternaam, voornaam gesorteerd
Via scrollen gaat u naar de te verwijderen persoon (u kunt niet zoeken) en kiest de te verwijderen persoon met een enkelklik en klik vervolgens “Verwijderen” en volg de vraagstelling

Meer
04 sept 2020 16:39 - 04 sept 2020 16:45 #36904 door Han Kortekaas
Daar heeft u een terecht punt.
De enige manier om personen uit een personengroep te krijgen is via de selectieregel van die persoon te verwijderen.
Laatst bewerkt 04 sept 2020 16:45 door Han Kortekaas.

Meer
04 sept 2020 16:58 - 04 sept 2020 16:59 #36907 door Han Kortekaas
Stefan,
in uw vorige onderwerp is aan de orde waarom u een personengroep maakt. Deze personen hebben allemaal een bepaald 'statuut'
Als nu dat statuut in een notitie of bron of ?? is opgenomen dan hoeft u helemaal geen personenset aan te leggen, maar kan er 1 Groep aangemaakt worden op basis van een of meerdere selectieregels, Het verwijderen van iemand uit die groep gaat zeer simpel door het gegeven bij de persoon te wijzigen naar iets anders of weg te halen.

Zou zoiets mogelijk zijn? Dat komt nl ook ten goede van de snelheid van de database.
Laatst bewerkt 04 sept 2020 16:59 door Han Kortekaas.

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 sept 2020 17:04 #36908 door Stefan Coenen
Ruud,
Er is in die eigenschappenlijst wel een selectieregel per persoon die ik kan wijzigen van 'individu-persoon' naar een andere samenstelling. Dus ik kan wel degelijk iets wijzigen (of verwijderen wat voor mij nu de bedoeling is). De lijst die hier wordt gegenereerd is echt op voornaam gesorteerd en niet enkel getoond, zoals je beweert (zie reactie Han die het ook vastgesteld heeft).

Han, kan dit verholpen worden ?

• Stefan Coenen
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 sept 2020 17:17 #36910 door Stefan Coenen
Han,

In mijn vorig onderwerp had ik al vermeld dat ik 2 groepen heb :

Groep 1: personen aanwezig in het bidprentjesbestand van van HK kring : op zich is dit geen nuttige info om vast te leggen in mijn database. Ik kan het veld 'Code' beter reserveren voor andere doeleinden

Groep 2 : oudstrijders : dit is een statuut dat ik vastgelegd heb ik het notitieveld in het tabblad persoon.

Groep 1 is de grootste groep en zal verder aangroeien tot meerdere duizenden personen. Het is in deze groep dat ik regelmatig moet verwijderen (van personen per vergissing toegevoegd of die werkelijk uit het prentjesarchief verdwijnen)

Meer
04 sept 2020 18:20 #36914 door Han Kortekaas
Klaarblijkelijk zijn er dus bidprentjes; die zullen een bestandsnaam hebben die op een bepaalde manier zijn opgebouwd OF die staan in een aparte fotomap.
Zo ja, dan kan er een groep samengesteld worden op basis van een selectieregel en die wordt dynamisch onderhouden door bidprentjes toe te voegen of weg te halen.

Mag ik vragen hoe, dus in welke woorden, dat statuut is vastgelegd in de notities, want als daar een patroon in zit dan is er ook sprake van de mogelijkheid een Groep met selectieregel te maken.

Meer
04 sept 2020 18:42 #36915 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Sortering personen in groep
Stefan,
Ik had met een te kleine groep getest en nu met een grote en inderdaad verschijnt na de dubbelklik een lijst gesorteerd op voornaam.
Derhalve vertaal ik uw wens om ook dan de lijst gesorteerd op achternaam > voornaam te verkrijgen hetgeen uw probleem dan oplost, tenzij , wat Han zoekt, de bestandsnamen voor de bidprentjes een gemeenschappelijke (deel)aanduiding gebruiken
Blijft dat alleen met scrollen de te verwijderen persoon te vinden is want er is geen zoek functie

Gemaakt door Kunena