Problemen met Aldfaer (OSX Yosemite 10.10.5 / MacBook Air 13-inch, 2012)

Lees meer

Problemen met Aldfaer (OSX Yosemite 10.10.5 / MacBook Air 13-inch, 2012)

10 mei 2025 18:31 - 10 mei 2025 18:44
Ik had Aldfaer al een paar jaar niet gebruikt op mijn oude MacBook Air en wilde deze weer eens updaten.
Omdat Aldfaer toen niet werkte met een hoger besturingssysteem dan Yosemite, heb ik deze bewust teruggezet op mijn MacBook zodat ik Aldfaer kon blijven gebruiken.
In 2020 werkte het nog gewoon en heb ik nog een update van mijn stamboom op GenealogieOnline geplaatst.
Helaas werkt de versie van Aldfaer die nu is geinstalleerd niet meer, al kan ik niet achterhalen welke versie dat precies is geweest.
Wel kon ik nog het bestand "aldfaer.dmg" terugvinden op mijn MacBook. Ik heb Aldfaer tussen 2015 en 2018 op mijn MacBook Air geinstalleerd en ben toen aan de slag gegaan met mijn stamboom.
Als ik Aldfaer opstart krijg ik enkel boven in het scherm een balk met "Aldfaer" te zien, verder niets. Aldfaer bestanden op de schijf openen met het programma lukt niet. 

Ook heb ik geprobeerd om Aldfaer 6.2 te installeren op deze MacBook.
Daarbij krijg ik een Waarschuwings scherm te zien: "De volgende schijfkopieen kunnen niet worden geopend. Schijfkopie: aldfaer6.2.dmg. Oorzaak: Geen activeerbare bestandssystemen". Vervolgens heb ik geprobeerd of ik Aldfaer 7.1 wel kon installeren op deze MacBook. Ook daarbij kreeg ik precies dezelfde melding te zien.

Inmiddels beschik ik over een nieuwe MacBook Pro uit 2022 die draait onder OSX Ventura.
Op deze MacBook heb ik geprobeerd om Aldfaer 6.2.dmg en Aldfaer7.1.dmg te downloaden, maar als ik op de links klik op deze website, gebeurt er niets.
Zou iemand kunnen meedenken hoe ik Aldfaer weer aan de praat kan krijgen?
En of ik de oude Aldfaer bestanden, veiligheidskopieen of GEDCOM bestanden nog moet converteren voor ik een nieuwe versie van Aldfaer kan gebruiken?
Laatst bewerkt 10 mei 2025 18:44 door Tom Brouwers.

Lees meer

Re: Problemen met Aldfaer (OSX Yosemite 10.10.5 / MacBook Air 13-inch, 2012)

10 mei 2025 20:18
Start Aldfaer
Die Menu  > Bestand > Zoek Adlfaer bestanden en zet alle mogelijke vinken en heb geduld
U krijgt dan een lijst van alle mogelijke Aldfaer bestanden met hun versie nummers
Bewaar dat resultaat en zet dit in het forum, dan weten we waarover u praat

Lees meer

11 mei 2025 09:07

Ik wou dat ik die mogelijkheid had om in het Menu te klikken en Aldfaer bestanden zo te openen (of een lijst daarvan te krijgen).
Helaas krijg ik enkel dit te zien. Als ik bij het Aldfaer icoontje onderaan het scherm klik op "Toon alle vensters" dan krijg ik een leeg scherm te zien, enkel het bureaublad.

Lees meer

12 mei 2025 07:51
Tom,
Ben geen Apple gebruiker.
Normaal wordt Aldfaer gestart met een dubbelklik of een rechtsklik op het start icoon en is vervolgens de vermelde functie beschikbaar

Lees meer

12 mei 2025 15:54
Tom.
Ik denk dat een Apple ook iets als een Windows explorer heeft. Zoek in deze naar aldfaer.aldf.
Een (dubbel?) klik op deze doet Aldfaer starten en heb je de functie Menu > Bestand > Zoek Adlfaer bestanden beschikbaar

Gemaakt door Kunena