Aldfaer 7.x.x

• Rob de Jong
  • Auteur
Lees meer

Aldfaer 7.x.x

15 aug 2018 19:35
Hallo allemaal,

Ik wil hier even kwijt dat Aldfaer 7.0.0, Aldfaer 7.0.2 en Aldfaer 7.0.5 afgelopen weken veel problemen heeft vertoond, derhalve ben ik teruggegaan naar Aldfaer 6.2, Ook bij een nieuwe gebruiker werkten deze programma's niet correct, zelf heb ik geprobeerd om van 6.2 te uploaden naar 7.0.5 maar toen dat was gebeurt waren er weer veel problemen dus heb ik de nieuwe gebruiker en mijzelf teruggezet op Aldfaer 6.2
In beide gevallen werd er gebruik gemaakt van Windows 10, als er mogelijke oplossingen zijn zou ik dat graag vernemen.

Rob de Jong

Lees meer

Re: Aldfaer 7.x.x

15 aug 2018 20:13 - 15 aug 2018 20:14
Rob de Jong schreef : .....derhalve ben ik teruggegaan naar Aldfaer 6.2,......
Let wel, dat bij de installatie van Aldfaer 7.0 het stamboombestand is geconverteerd voor versie 7.0. Dat bestand kan niet geopend worden in Aldfaer v. 6.2. Hiervoor moet u het bestand met naam "uwstamboom - voor conversie vs 7.alx" openen. Dit is een veiligheidskopie dat Aldfaer heeft aangemaakt alvorens het origineel stamboombestand te converteren, en in de map stambomen geplaatst.
Laatst bewerkt 15 aug 2018 20:14 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rob de Jong

• Rob de Jong
  • Auteur
Lees meer

15 aug 2018 23:14
Ik heb een oudere versie terug in 6.2 geplaatst welke nu wel weer werkt.
De nieuwe versie op een andere computer W10. geplaatst, leek allemaal o.k. maar na invoeren van gegevens was het niet mogelijk om een kwartierstaat te maken, ook in dat geval de oudere versie uit 6.2 ingeladen in een 6.2 geïnstalleerde Aldfaer, ook andere dingen gingen fout in 7.0.x, de nieuwe gebruiker heb ik aangeraden voorlopig niet naar 7.0.x over te stappen.
Zelf werk ik naar tevredenheid met 6.2 maar gisteren heeft een Windows (grote update) de boel danig door elkaar gehusseld, dat is nu weer goed geregeld, ik word wel erg moe van Windows 10 en overweeg om naar Linux of Mac over te stappen

Vriendelijke groet

Rob de Jong

Lees meer

16 aug 2018 07:24
Dag Rob,
Met een zoekslag in het forum had u ongetwijfeld soortgelijke info als hieronder kunnen vinden.

Geen rapporten genereren in versie 7
Controleer in Instellingen > Bestanden de verwijzingen naar de tekst-rapporten.
Voorbeeld: C:\Aldfaer\Aldfaer-sjablonen\Aldfaer-rapporten\Kwartierstaat.asj
Let op de aanwezigheid van de koppeltekens EN alleen voor de tekst-rapporten, niet voor de grafische

Dit probleempje is bekend en in de volgende update opgelost

• Rob de Jong
  • Auteur
Lees meer

16 aug 2018 08:19 - 16 aug 2018 08:20
Het is niet de bedoeling toch?, om de onvolkomenheden van een incompleet programma steeds te gaan opzoeken in het forum, er zijn belangrijker dingen te doen, daarbij is het vaak problematisch hoe deze dingen verwoord zijn en is het beter de oude wel werkende versie te blijven gebruiken.

Vriendlijke groet Rob
Laatst bewerkt 16 aug 2018 08:20 door Rob de Jong.

Lees meer

16 aug 2018 13:53
Hierop wil ik toch even reageren als advokaat van de duivel:
Rob de Jong schreef : Zelf werk ik naar tevredenheid met 6.2 .....

,... ik word wel erg moe van Windows 10 en overweeg om naar Linux of Mac over te stappen
Het is goed te vernemen dat u tevreden bent met 6.2, ontwikkeld door onbetaalde vrijwilligers en op hun gebruikers kunnen rekenen om hen daarbij te helpen, om zo een gratis programma ter beschikking te kunnen stellen.

Moe worden van een niet goedkoop programma als Windows, dat gedurig updates moet uitvoerenn om onvolmaaktheden te herstellen, kan ik beamen. Ook wens ik u veel moed en geduld op de fora van Linux en Mac om alles goed en probleemloos draaiend te krijgen.
Vriendelijke groet,

• Rob de Jong
  • Auteur
Lees meer

17 aug 2018 08:03
Hallo JeeCee,

Het is nog niet zover en inderdaad is het een overweging maar ik ben bang dat ik er ook geen zin meer in heb om alles opnieuw uit te vinden maar Windows blijft troep zolang ze ongecontroleerde versies updaten, hetgeen ik deze week als bewezen heb ondervonden, d.m.v. een grote update voor Windows 10 pro, na maanden van problemen zoals niet starten, internet dat niet mee opstart en nog meer problemen. Wat ik zeker moet erkennen is dat de hulp en insteek van de geraadpleegde Microsoft medewerkers meer dan goed was maar de kennis ook vaak niet aanwezig om te kunnen doorzien wat er nu echt fout was, en dan blijf je maanden hangen in de problemen welke nu na de laatste grote update zijn verdwenen, hopelijk zal dat zo blijven.

Vriendelijke groet

Rob.

• Jurgen de Vries
Lees meer

19 aug 2018 21:57 - 19 aug 2018 22:02
Beste Rob,

Bij het updaten naar 7... krijg ik ineens allemaal Chinese tekens te zien nadat ik de volgende foutmelding zie:
'kan het bestand niet converteren'..

Hoe ga ik terug naar een vorige update? Kunt u mij hiermee helpen?
Ik maak overigens gebruik van Aldfaer via een MAC..
Laatst bewerkt 19 aug 2018 22:02 door Jurgen de Vries.

Lees meer

19 aug 2018 23:07 - 19 aug 2018 23:08
@ Jurgen de Vries
Uw bericht hoort bij de rubriek Aldfaer op Mac. In deze rubriek had u kunnen lezen dat het momenteel niet aanbevolen is Aldfaer v.7 op Mac te installeren.
Op deze link vindt u het antwoord op uw vraag.

De chinese tekens zijn waarschijnlijk het gevolg an het herhaaldelijk inlezen van een veiligheidskopie (*.alx) i.p.v. het stamboombestand (*.aldf) met het gevolg dat de naam van het bestand te lang wordt.
Op deze link vindt u hoe tewerk te gaan.
Laatst bewerkt 19 aug 2018 23:08 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jurgen de Vries

• Jurgen de Vries
Lees meer

20 aug 2018 07:50
@JayCee
Dank voor je snelle reply - helaas is dit veel te technisch voor mij...is het niet simpeler voor een leek zoals mijzelf om alles opnieuw te downloaden of ben ik dan alles kwijt?

Lees meer

20 aug 2018 09:38
@Jurgen de Vries

Nooit ben je iets kwijt als je een back-up maakt van de bestanden en op een veilige plaats wegschrijft.
Dus, maak dan eerst een kopie van het stamboombestand en/of veiligheidskopie.

Bij de installatie van Aldfaer v. 7.0 is voor conversie een veiligheidskopie gemaakt van het niet-geconverteerde bestand. Die veiligheidskopie staat in dezelfde map als uw oorspronkelijke bestand en heeft de naam uwstamboom - voor conversie vs 7.alx, waarbij [uwstamboom] de oorspronkelijke naam is van uw Aldfaerbestand.

Voor opnieuw installeren van de vorige versie 6.2 ga als volgt te werk:
Download het bestand van www.aldfaer.net/sitemap/files/downloads/aldfaer.dmg door op de naam te klikken..
Na het downloaden opent u het bestand en u ziet dan drie icoontjes. Door op het derde (LeesMijEerst) te klikken opent u de installatiehandleiding.
Ondersteuning kunt u vragen via aldfaerforum.nl op de rubriek Aldfaer voor Mac.(zie de tab Index van het forum)

Gemaakt door Kunena