- Bedankjes 0
sorteren personenlijst
- Bruynseels
- Auteur
Lees minder
Lees meer
sorteren personenlijst
27 jan 2019 15:30
In de versie 6 werden spaties in een familienaam als niet bestaande beschouwd. Zo kwam Vandepoel Roger achter Van de Poel Robert. In de nieuwe versie 7 is dit niet meer het geval. Hier staan alle personen met de naam Van de Poel voor deze met als schrijfwijze Vandepoel. Bv. Van de Poel Petrus staat veel hoger in de lijst dan Vandepoel Adriaan.
Is dit te veranderen bij instellingen of ergens anders? Met een paar honderd personen met de betreffende naam is het moeilijk zoeken.
Bedankt bij voorbaat.
Is dit te veranderen bij instellingen of ergens anders? Met een paar honderd personen met de betreffende naam is het moeilijk zoeken.
Bedankt bij voorbaat.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1066
Re: sorteren personenlijst
27 jan 2019 15:39 - 27 jan 2019 15:42
Via Stamboom > onderhoud > achternaam Van de Poel sorteren als Vandepoel of vice versa.
Laatst bewerkt 27 jan 2019 15:42 door JayCee.
- Ruud de Ruiter
-
27 jan 2019 16:32 - 27 jan 2019 16:36
Bruynseels,
re: In de versie 6 werden spaties in een familienaam als niet bestaande beschouwd
Ut stelling is niet juist. zie onderstaande voorbeelden gemaakt in versie 6.2
Een update naar versie 7.0 verander hier niets aan
re: In de versie 6 werden spaties in een familienaam als niet bestaande beschouwd
Ut stelling is niet juist. zie onderstaande voorbeelden gemaakt in versie 6.2
Een update naar versie 7.0 verander hier niets aan
Laatst bewerkt 27 jan 2019 16:36 door Ruud de Ruiter.
- Bruynseels
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
27 jan 2019 16:56
Sorry Ruud maar in uw voorbeeld staat Aa Vandepoel na Ab Van de Poel terwijl dit zonder spatie andersom zou zijn.
- Bruynseels
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
27 jan 2019 17:07
Bedankt JayCee. Dit werkt. Maar dan moet je dit doen voor alle namen die verschillende schrijfwijzen hebben. Bv: Van de Ven, Vandeven, Van de weyer, Vandeweyer; enz. In mijn bestand zitten 12.500 achternamen, dit is dus een groot werk.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1066
27 jan 2019 17:16 - 27 jan 2019 17:16Wanner in onderhoud deze sortering op een naam wordt toegapast zullen alle personen met dezelfde naam ook automatisch gesorteerd worden. Dit geld ook wanneer bv een naam gewijzigd/gecorrigeerd wordt.Bruynseels schreef : Maar dan moet je dit doen voor alle namen...
Laatst bewerkt 27 jan 2019 17:16 door JayCee.
- Bruynseels
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
27 jan 2019 18:12
Dit klopt JayCee. Maar mijn probleem blijft. Ik heb dus 12.500 verschillende achternamen, geen personen. Dit zijn er ongeveer 385.000. Dus ik heb ook namen zoals De Win, Dewin; De Ruyter, Deruyter; enz. Ik heb geen idee hoeveel namen in dit geval zijn, maar het zijn er misschien 500 of 800 of ??
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
- Ruud de Ruiter
-
27 jan 2019 18:24
Als uw stelling juist is (spatie als niet bestaand beschouwd) zou de weergave inderdaad andersom zijn. Dat is dus niet het geval hetgeen aantoont dat ook in versie 6.2 de spatie wel degelijk als criterium wordt gebruikt
- Bruynseels
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
27 jan 2019 20:34
Inderdaad Ruud. Het spijtige is dat ik niet zeker ben dat ik met 6.2 werkte. Ik vermoed dat het gewoon 6 was. Aangezien ik dat bestand op een andere computer heb staan die geen internet verbinding heeft installeer ik niet elke nieuwe versie. Dit moet gebeuren via een usb-stick. Ik kan dus nog gewerkt hebben met een oudere versie. Ik werk tot mijn grote tevredenheid al bijna 20 jaar met aldfaer en heb nooit problemen hiermee gehad. Misschien ligt het aan het feit dat ik een Belg ben en de namen invoer zonder tussenvoegsels. Ik heb nog een oudere computer terug opgestart met de versie 4.2 en daar vier personen terug ingevoerd. Het resultaat ziet U op de bijlage Doc1.docx[/attachment].
- Bruynseels
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
27 jan 2019 21:10
Ik zie dat die bijlage niet gelukt is. Daarom zal ik proberen hier weer te geven wat het resultaat was van mijn poging. Ik voegde achtereenvolgens Van de Poel Roger, Vandepoel Roger, Van de Poel Robert en Vandepoel Robert in.
In de versie 4.2 kreeg ik in de personenlijst:
Vandepoel Robert
Van de Poel Robert
Van de Poel Roger
Vandepoel Roger
In de versie 7 was dit:
Van de Poel Robert
Van de Poel Roger
en na al de namen met een spatie komen deze die in één woord geschreven zijn waaronder:
Vandepoel Robert
Vandepoel Roger.
In de versie 4.2 kreeg ik in de personenlijst:
Vandepoel Robert
Van de Poel Robert
Van de Poel Roger
Vandepoel Roger
In de versie 7 was dit:
Van de Poel Robert
Van de Poel Roger
en na al de namen met een spatie komen deze die in één woord geschreven zijn waaronder:
Vandepoel Robert
Vandepoel Roger.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1066
27 jan 2019 22:04 - 27 jan 2019 22:06
Het plaatje in uw vorig beicht geeft de sortering weer van de naam vandepoel ingesteld voor sortering als Van De Poel. Is het dat niet wat u zocht?
Voor ons Belgen is het best de namen in te voeren zoals u nu doet.
Voor ons Belgen is het best de namen in te voeren zoals u nu doet.
Laatst bewerkt 27 jan 2019 22:06 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bruynseels
- Ruud de Ruiter
-
28 jan 2019 07:33 - 28 jan 2019 07:35
Bruyneels,
Ik begrijp dus dat Versie 7.0 is geïnstalleerd over een eerdere versie heen en niet via een on-line update. Ik denk dat hierdoor de in het verleden toegepaste sorteren als instellingen zijn verloren. U kunt dit controleren door in Menu > Stamboom > Onderhoud > Achternaam te controleren of sorteren als is toegepast.
Iets als "Van De Poel" sorteren als vandepoel EN Vandepoel sorteren als vandepoel
Vanzelfsprekend dient u hetzelfde te doen voor andere soortgelijke situaties
Overigens, uw plaatje toont personen zonder geb-datum. Mijn advies, gebruik tenminste een geschat geboorte jaar (invoer ca1900 en dergelijke). Dit maakt het dan mogelijk om b.v. personen van ouder als 100 jaar overleden te verklaren EN daardoor bij publicaties op rapportages het privacy filter effectief te kunnen gebruiken
Ik begrijp dus dat Versie 7.0 is geïnstalleerd over een eerdere versie heen en niet via een on-line update. Ik denk dat hierdoor de in het verleden toegepaste sorteren als instellingen zijn verloren. U kunt dit controleren door in Menu > Stamboom > Onderhoud > Achternaam te controleren of sorteren als is toegepast.
Iets als "Van De Poel" sorteren als vandepoel EN Vandepoel sorteren als vandepoel
Vanzelfsprekend dient u hetzelfde te doen voor andere soortgelijke situaties
Overigens, uw plaatje toont personen zonder geb-datum. Mijn advies, gebruik tenminste een geschat geboorte jaar (invoer ca1900 en dergelijke). Dit maakt het dan mogelijk om b.v. personen van ouder als 100 jaar overleden te verklaren EN daardoor bij publicaties op rapportages het privacy filter effectief te kunnen gebruiken
Laatst bewerkt 28 jan 2019 07:35 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bruynseels