Nieuws (12 nov 2022)

Smart Matching

weet niet welke versie ik heb

Lees meer
15 feb 2021 22:16 #39299 door Hanna Noort
weet niet welke versie ik heb werd gestart door Hanna Noort
Omdat ik enkele jaren geleden ben gestopt met genealogie, wil ik nu weer gaan werken aan mijn stamboom. Uiteraard staat mijn stamboom via Aldfaer nog steeds op mijn desktop PC. Omdat ik er weer mee aan de gang wilde gaan zie ik links een lange lijst met namen (alleen achternaam) Je kan daar niet uit opmaken wie dat is. M.a.w. ik moet die lijst mét de zelfde naam doorzoeken. Dat vergt veel tijd. Wat ook niet lukt is om in het veld op ouders of kinderen te klikken zodat deze zichtbaar worden.
Toen ik met mijn stamboom in het verleden werkte, kon dat wel.
Welke versie ik heb van Aldfaer, kan ik niet vinden. Mogelijk de nieuwste?
Mijn vraag is, kan ik een oudere versie weer terugzetten, en hoe doe ik dat? Graag wat eenvoudige uitleg als dat mogelijk is. Ik ben het e.e.a. wat verleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15 feb 2021 23:00 - 15 feb 2021 23:02 #39303 door JayCee
Beantwoord door JayCee in topic weet niet welke versie ik heb
Hanna,
Voor de versie ga naar Help > Informatie > rechter bovenhoek. Ook via Bestand > Zoek Aldfaer-bestanden met vink voor programma's en stambomen aan kan u de versie van Aldfaer alsook de versie waarmee de stambomen gemaakt zijn vinden.
Naar een oudere versie teruggaan is niet perse nodig. Afhankelijk van uw huidige versie worden updates automatisch door Aldfaer uitgvoerd als in de instellingen Algemeen een vink staat bij "Controleren op automatische updates bij opstarten"
Laatst bewerkt 15 feb 2021 23:02 door JayCee.

Lees meer
16 feb 2021 07:46 #39306 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic weet niet welke versie ik heb
Hanna,
Links een lange lijst. Ik denk dat je de personenlijst bedoelt.
2 mogelijkheden.
1) lijst gedeeltelijk uit beeld. Probeer die naar rechts te verslepen of "vol scherm" vierkant rechts boven te klikken
2) kolommen verborgen, rechtsklik in de titellijst en kijk na wat aangevinkt staat

Lees meer
16 feb 2021 12:19 #39311 door Hanna Noort
Beantwoord door Hanna Noort in topic weet niet welke versie ik heb
Inderdaad bedoel ik de personenlijst. Ik heb die helaas nu wel nodig, omdat ik in het veld van een bepaalde persoon niet de gegevens kan aanklikken. Dat kon voorheen wel, en dat is wel zo plezierig. Dat die personenlijst er links staat, daar heb ik geen probleem mee, maar wel dat ik dus in het veld van een persoon niets kan aanklikken.

Lees meer
16 feb 2021 12:43 - 16 feb 2021 12:43 #39312 door Ruud de Ruiter
Hanna,
Heb je al de versie gegevens kunnen vinden?

"een bepaalde persoon" - is dat één persoon of meerdere personen en dat veld is dat het veld van het hoofdvenster ?
Laatst bewerkt 16 feb 2021 12:43 door Ruud de Ruiter.

Lees meer
16 feb 2021 12:51 #39314 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic weet niet welke versie ik heb
Ik stel voor dat Ruud een TV sessie doet.

Lees meer
16 feb 2021 17:12 #39325 door Hanna Noort
Met "het veld" bedoel ik dat als ik in de personenlijst een persoon aanklik, ik rechts de gegevens van die persoon krijg. In die persoonsgegevens kan ik niet meer klikken op de vader, ouders of kinderen. Dat kon in het verleden wel, wat bijzonder handig was omdat je dan het scherm kreeg met alle gegevens van kind, vader etc.
Daarom neem ik aan dat, óf de versie die ik heb niet goed werkt óf mijn instellingen voor Aldfaer niet juist zijn.

Ik weet niet wat Han Kortekaas bedoeld met een TV sessie.

Lees meer
16 feb 2021 17:16 #39326 door Hanna Noort
Sorry Ruud, was vergeten je te vertellen dat ik de versie nog niet heb gevonden.

Lees meer
16 feb 2021 17:32 - 16 feb 2021 17:33 #39327 door Ruud de Ruiter
U bent blijkbaar verleerd hoe met Aldfaer om te gaan
Een enkele klik in de personenlijst doet geen enkel venster openen.
Een dubbelklik opent de betreffende persoon in het hoofdvenster
Een enkele klik op een persoon in het hoofdvenster selecteert de betreffende persoon maar verder niets
Een dubbelklik op een persoon in het hoofdvenster opent die persoon in het hoofdvenster

"Met "het veld" bedoel ik dat als ik in de personenlijst een persoon aanklik, ik rechts de gegevens van die persoon krijg" - het ontgaat mij wat u denkt te bereiken. Naar mijn weten bestaat wat u denkt niet.

Wat wel bestaat is de combinatie Ctrl+Muis-over op een persoon in de personenlijst en idem in het hoofdvenster

TV is Teamviewer, een tool om in uw computer te kijken, maar dat lijkt mij niet zinvol.
Laatst bewerkt 16 feb 2021 17:33 door Ruud de Ruiter.

Lees meer
16 feb 2021 19:02 - 16 feb 2021 19:02 #39328 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic weet niet welke versie ik heb
Ik denk dat u de Personenlijst vast heeft staan in het hoofdvenster en dat is op dit moment een stap te ver van wat u gewend was.
Ga naar Menu > Extra > Instellingen > Vensters > Hoofdvenster en klik Personenlijst zichtbaar uit.
Daarmee krijgt u de oude situatie die u kent.
Laatst bewerkt 16 feb 2021 19:02 door Han Kortekaas.

Lees meer
16 feb 2021 21:16 #39329 door Hanna Noort
Dag Han,

Dat lijkt mij de juiste oplossing. Ik ga er nu mee aan de gang, en zal het laten weten of het is gelukt.
Ik ben in al die jaren zeker het nodige vergeten, bovendien speelt mijn leeftijd ook een rol:)).

Lees meer
16 feb 2021 21:50 #39331 door Hanna Noort
Je advies heeft in enige mate geholpen, waarvoor mijn dank.

Als ik de persoonslijst wat uitrek naar rechts, dan zie ik ook de voornamen, en kan dus een persoon sneller vinden. Als ik het scherm van de persoon daar aanklik, dan zie ik de gegevens van die persoon en kan de rest van de familie die er op staan vermeld, aanklikken. Dan krijg ik ook die persoon. Verder is het nog een beetje anders omdat ik ook wel foto's bij de persoon had gezet. Ik zie die foto alleen als ik op de hoofdpersoon van dat scherm klik. Ik kan er zo best wel mee werken, en een beetje uitproberen helpt ook wel.
Mijn versie van Aldfaer is 8.1 datum 10-04-2020

Gemaakt door Kunena