In onderhoud zoeken met speciale diakrieten

Lees meer

In onderhoud zoeken met speciale diakrieten

15 apr 2022 15:32 - 15 apr 2022 15:33
Het zoeken in onderhoud met de normale diakrieten gaat goed, maar met de speciale, UTF-8, diakrieten werkt niet. Bijvoorbeeld zoeken op hüdés gaat goed, maar zoeken op hűdés niet.
Laatst bewerkt 15 apr 2022 15:33 door Kees van Vooren.

Lees meer

Re: In onderhoud zoeken met speciale diakrieten

18 apr 2022 20:00
Kees,

Ik heb een voorbeeldbestand gemaakt met twee personen, met achternaam hüdés en hűdés. Zoeken in Onderhoud -> Achternaam gaat bij mij in beide gevallen goed. Wat gaat er mis bij jou?

Paul

Lees meer

19 apr 2022 11:20
Dag Paul, het gaat specifiek over het zoeken met het vergrootglas naar woord of deel van een woord niet zijnde het beginwoord. In mijn geval gaat het om zoeken naar een oorzaak overlijden waar het deelwoord hűdés voor komt in bijvoorbeeld szívszélhűdés (hartverlamming) en agyhűdés (hersenverlamming). Ik hoop dat je het nu na kan spelen.
mvg Kees

Lees meer

19 apr 2022 20:36
Kees,

Ik snap nog niet wat je bedoelt. Ik heb twee personen, Persoon1 heeft Oorzaak overlijden: hartverlamming, Persoon2 heeft Oorzaak overlijden: szívszélhűdés. Nu ga ik naar Stamboom -> Onderhoud -> Oorzaak overlijden.

In het invulveld vul ik in: verlamming. Dan wordt de eerste regel geselecteerd en wordt het tekstdeel "verlamming" in de eerste regel vet gedrukt.

Dan vul ik in in het invulveld: hűdés. Dat heeft hetzelfde effect: de tweede regel wordt geselecteerd en het tekstdeel "hűdés" in de tweede regel wordt vetgedrukt.

Is dat bij jou anders of begrijp ik je verkeerd?

Paul

Lees meer

19 apr 2022 21:18
Dag Paul,
Dank voor je duidelijke antwoord. Ik heb 305 items in Oorzaak overlijden. Als ik op hűdés zoek, dan vind Aldfaer niets en hoor ik een geluidsignaal. Ik heb nog eens wat geprobeerd en zie dat als ik alleen hű als zoek string opgeef hij stopt op alle regels waar hu in staat, niet op regels waar hü of hű in staat. Maar de letters hu worden niet vet. Ik weet niet wat er bij mij dan verkeerd staat.
Ik werk met Aldfaer 10.1 op Windows 11. Ik draai elke dag bestand opschonen en bestandscontrole en -reparatie.
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Ik heb al andere speciale diakrieten ook geprobeerd zoals de string belső. Maar ook dan vindt hij niets en hij ik een geluidsignaal. Ik hoop dat we het probleem kunnen vinden.
mvg Kees

Lees meer

19 apr 2022 22:25
Kees, om vast te stellen of het een Aldfaer 10.1 probleem is onder W11 zou je hetzelfde eens kunnen doen in het zoeken naar die speciale diakrieten in andere programma's zoals Notepad++ , Word. e.d.

Ik meen me te herinneren dat we een eerder probleem hebben gezien met Dell pc's en wel de key taalinstelling van de machine.

Ik heb geen W11

Lees meer

19 apr 2022 22:43
Kees,

Ik heb gevonden waar het hem in zit. Hij zoekt inderdaad niet naar speciale diakrieten als je op het vergrootglas klikt. Ik ga kijken of ik daar een oplossing voor kan vinden.

Paul

Lees meer

19 apr 2022 22:47
Dag Han,
Ik heb inderdaad een Dell, maar in Word en Notepad werken de zoekopdrachten probleemloos. Maar als het bij juliie in Aldfaer wel goed werkt, dan moet het probleem dus bij mij liggen. Maar ik kan het niet vinden.

Lees meer

19 apr 2022 22:56
Kees,

Voor alle duidelijkheid: bij mij werkt het ook niet goed (geen Dell-PC), maar dat om dat goed te zien is een iets groter voorbeeld nodig dan ik eerst had. Dat voorbeeld heb ik inmiddels bij mij gemaakt, en daar ga ik verder naar kijken.

Paul

Lees meer

20 apr 2022 11:00
Dag Paul,
Ik ben blij dat je het nu na kan spelen. Ik hoop dat de fout dan ook kan worden gevonden. Het is geen urgent probleem, maar ik hoop dat het kan worden opgelost.
mvg Kees

Gemaakt door Kunena