dubbele voorvoegsels na import van GEDCOM-bestand dat door Aldfaer is gemaakt

Lees meer

dubbele voorvoegsels na import van GEDCOM-bestand dat door Aldfaer is gemaakt

05 okt 2022 14:52
Ik ben geen Aldfaer-gebruiker, maar soms krijg ik van iemand een Aldfaer-bestand. En als daar personen in staan met volgens het boekje ingevulde voorvoegsels, zoals van of van der, dan komen die dubbel aan in Gramps, of RootsMagic, de programma's die ik zelf het meeste gebruik.

Als voorbeeld is hier een naam zoals die door Gramps wordt geƫxporteerd:

1 NAME Akke /van der Meulen/
2 GIVN Akke
2 SPFX van der
2 SURN Meulen

Bij deze naam staan de voornaam, voorvoegsel, en achternaam, allemaal apart in het GEDCOM-bestand, zodat elk programma dat aparte naamvelden kent ze ook apart kan opslaan.

Als ik dezelfde persoon echter in een Aldfaer-bestand krijg, wordt de export iets korter:

1 NAME Akke /van der Meulen/
2 SPFX van der

En het gevolg hiervan is dat ik zowel in Gramps als RootsMagic de naam Akke van der van der Meulen zie.

De oorzaak hiervan is denk ik, dat Gramps (en RootsMagic) bij het lezen van de 1e regel al de voor en achternaam herkent, en die opslaat. Dat betekent dat de achternaam dan al is opgeslagen als "van de Meulen".

Bij het lezen van de 2e regel wordt ook het voorvoegsel opgeslagen, maar omdat de achternaam niet opnieuw gespecificeerd wordt, zoals Gramps wel doet, blijven de voorvoegsels die al bij het lezen van de 1e regel opgeslagen zijn gewoon staan, waardoor het resultaat uiteindelijk dubbel is.

Kan hier iets aan worden gedaan? Ik haal de SPFX-regels nu gewoon uit het GEDCOM-bestand, voordat ik het importeer, maar als je dit niet op tijd merkt, is het verwijderen een stuk lastiger.

Lees meer

Re: dubbele voorvoegsels na import van GEDCOM-bestand dat door Aldfaer is gemaakt

05 okt 2022 16:34
niet alle softwarepakketten hebben dezelfde interpretatie van het verwerken van de 1 NAME.
Om aan te geven welke delen van de NAMEtag apart behandeld moeten worden is er een 2e niveau. Bij de verwerking van de NAMEtag moet gekeken worden welke delen er zijn.
Dus 1 NAME Akke /van der Meulen/ a.v.
het deel voor de slash heeft geen subniveau dus betekent dat het uitsluitend de voornamen betreft. Stel dat Akke de roepnaam is dan zou er een sub 2 NICK Akke bij horen.
Het tweede deel tussen de slashes is in principe de achternaam, tenzij er een '2 _SPFX van der' is die de voorvoegsels aangeeft. Bij het ontbreken van een 2 SPFX zou betekenen dat de familienaam 'van der Meulen' is.

Maar goed dat u de gedcom kunt manipuleren.
Misschien kunt u e.e.a. bij Gramps e.d. voorleggen

Lees meer

Re: dubbele voorvoegsels na import van GEDCOM-bestand dat door Aldfaer is gemaakt

06 okt 2022 14:49
Dag Han,

In theorie zou Gramps inderdaad als er een SPFX opgegeven wordt, die zelf weer uit de SURN kunnen weghalen. Ik denk alleen niet dat ik dat binnen ons team kan verkopen, omdat de meeste programma's die ik ken niveau 2 volledig invullen, waarbij je in dit geval dus te maken hebt met de delen GIVN, SPFX, en SURN. NICK heb je niet nodig, omdat er hier geen bijnaam is. Ik merk in de praktijk trouwens dat ik NICK vaak voor de roepnaam gebruik, als er bijvoorbeeld bij de voornamen de katholieke doopnamen staan.

Gramps is een zo internationaal project, dat deze aanpassing niet haalbaar is, en ik denk ook niet dat ze bij RootsMagic in Utah op dit soort wijzigingen zitten te wachten, zeker niet als dit eenvoudig op te lossen is door in Aldfaer gewoon alle naamdelen op niveau 2 te exporteren.

Hierbij geef ik toe dat al deze naamdelen in de GEDCOM-definitie facultatief zijn. Maar dat betekent volgens mij dan, dat je ze gebruikt als de achterliggende velden gevuld zijn, en dat doet Aldfaer nu niet.

Ik heb overigens nog niet gekeken hoe dit in GEDCOM 7 is geformuleerd.

Lees meer

07 okt 2022 20:07
Enno,

In aanvulling op het bericht van Han: Aldfaer kent een optie waarbij alleen de NAME-tag wordt geƫxporteerd en niet de SPFX-tag. Dit is te vinden in het venster Extra -> Instellingen -> GEDCOM-Export: Geen vinkje zetten bij "Tussenvoegsel in tag SPFX".
Op die manier krijg je direct een .ged-bestand dat jij nu maakt na verwijderen van de SPFX-regels.

Het Aldfaer-gedcom-bestand dat je nu krijgt is kennelijk gemaakt met de optie "Tussenvoegsel in tag SPFX" aangevinkt. Ik zal kijken of ik in de volgende Aldfaer-versie in dat geval niet alleen een SPFX-regel aan kan maken,
maar ook daarbij een GIVN- en SURN-regel als het een naam betreft met daarin een tussenvoegsel.

Paul

Lees meer

08 okt 2022 20:10
Dag Paul,

Hartelijk dank voor de aanvulling. Ik heb die optie denk ik over het hoofd gezien, en ik ben blij met de gedachte dat je in een volgende versie ook de GIVN- en SURN-regel toevoegt. Ik zie die regels in de andere programma's die ik ken ook altijd meekomen.

Ik heb overigens ook nog een probleem met bronnen, dat ik met een text editor opgelost heb. Kan ik je daar eventueel buiten het forum om over informeren?

vriendelijke groeten,

Enno

Lees meer

08 okt 2022 20:32
Enno,

Laat maar weten welk probleem je hebt met bronnen. Als je dat buiten het forum wil doen, klik dan links van dit bericht op Meer en zet je muis op het envelopje, dan zie je mijn e-mailadres.

Paul

Gemaakt door Kunena