Schermgrootte verandert

• Lee Dado
  • Auteur
Lees meer

Schermgrootte verandert

19 okt 2022 12:08
Bij het openen van het programma vult dit het scherm volledig, zoals het hoort.
Zodra ik het icoontje voor de invoer van een nieuwe persoon aanklik, vergroot het beeld, waardoor delen buiten het scherm vallen ... en het zicht daarop verdwenen is. Ik kan het beeld evenmin verschuiven.
Dit doet zich pas nu voor. Voorheen werkte e.e.a. prima

Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het probleem op ?
Ben benieuwd naar suggesties.
M.v.g.

L.W.M. (Lee) Dado

Lees meer

Re: Schermgrootte verandert

19 okt 2022 12:24
Vooreerst is het een eigen keuze om het volledige venster te benutten. Ik heb een wat groter scherm, maar werk altijd met een venster op A4 breedte formaat zodat je onderliggende programma's kunt aanklikken.

Ik vermoed dat u ook met een groter scherm heeft gewerkt en nu op een kleiner.

Kunt u de knop Annuleer rechtsonder zien? Zo ja probeer dan eens met de cursor in de hoek te staan totdat de cursor een verschuiving laat zien en dan te verkleinen.

Mocht dat niet lukken dan:
1. sluit Aldfaer
2. ga naar C:\Aldfaer\Aldaer.iniprogram en wijzig de naam naar bv C:\Aldfaer\Aldaer_oud.iniprogram
3. Open Aldfaer en controleer eventueel de Extra -> Instellingen -> Bestanden mappen

Lees meer

19 okt 2022 13:21
aanvullend:
Een actief venster kan met Ctrl+F11 terug in standaardformaat gebracht worden, althans in Aldfaer versie 10.1.

• Lee Dado
  • Auteur
Lees meer

19 okt 2022 20:24
Dag JayCee,
Ik heb inderdaad versie 10.1
Jouw suggestie werkt wel in het hoofdvenster (openingsscherm) maar niet in het scherm dat geopend wordt als ik een nieuwe persoon wil invoeren.
Helaas ...

• Lee Dado
  • Auteur
Lees meer

19 okt 2022 20:34
Goedenavond Han,

Aldfaer opent bij mij met adres:
C;\Users\lwmda\OneDrive\Documenten\Aldfaer\Stambomen\familie
Die adresregel kan ik niet aanpassen. De regel Aldfaer.iniprogram kom ik ook niet tegen

Ik werk (alleen) op een groot beeldscherm.

Blijft voor mij een raadsel dat het ene Aldfaerscherm wel past en het andere niet
M.a.w. probleem nog niet opgelost.
Heb je nog een andere suggestie ?

Lees meer

19 okt 2022 22:41 - 19 okt 2022 22:42
Ik heb u verwezen om Aldfaer te sluiten en dan met de Windows verkenner naar C:\Aldfaer\Aldaer.iniprogram te gaan!
Laatst bewerkt 19 okt 2022 22:42 door Han Kortekaas.

Lees meer

20 okt 2022 07:44 - 20 okt 2022 07:55
Lee,
Om te beginnen, Aldfaer stamboom bestanden mogen niet op de OneDrive, Materiaal en V_Kopie mag wel.

Verplaats uw *.aldf stamboombestanden naar C:\Users\ruudruit\Documents\Aldfaer\Stambomen

Na de start van Aldfaer, dient u de instellingen aan te passen

Grootte koppelvenster:
Dat heeft u een keer al dan niet bewust verandert en Aldfaer heeft dat onthouden. De aanwijzing van Han zet dit terug naar de standaard waarde. Komt u daar niet mee verder doe dan:

Voer een nieuw persoon in
Koppelvenster opent
Versleep dit zodanig dat OF de bovenbalk zichtbaar is OF de onderbalk
Met de muis bovenbalk linksboven (en/of onderbalk linksonder) aanklikken en verslepen opdat venster kleiner en volledig zichtbaar wordt
Versleep venster naar de gewenste positie
Laatst bewerkt 20 okt 2022 07:55 door Ruud de Ruiter.

• Lee Dado
  • Auteur
Lees meer

20 okt 2022 19:44
Dag Ruud,

Ik heb het stambomenbestand verplaatst.
Het opent nu vanuit C;\Users\lwmda\Documenten\Aldfaer\Stambomen etc.
OneDrive is dus in de adresregel verdwenen.
Het probleem blijft echter bestaan. Het scherm waarop je een nieuw persoon in kunt voren valt buiten mijn (grote) beeldscherm en is niet te verschuiven. Vastpakken in de linkerbovenhoek (de andere zie ik niet omdat ze buiten het beeldscherm vallen) heeft geen effect.
Wat nu ? Bestaat er in Aldfaer een instelling waarmee de grootte van dit invulscherm veranderd kan worden ?
m.v.g.
Lee

Lees meer

20 okt 2022 21:35
Leo,
ik heb je eerder advies gegeven. Dat de stamboom in OneDrive stond heeft er niets mee te maken.
Je weet toch wel dat bestand te vinden?

Lees meer

21 okt 2022 07:47 - 21 okt 2022 07:51
Lee,
Zoals Han al heeft aangegeven:
Sluit Aldfaer
In de verkenner Open C:\Aldfaer
Verwijder daar Aldfaer.iniprogram
Start Aldfaer

Han,
Juist, OneDrive heeft niets met dit probleem te maken maar wel dat vroeg of laat het stamboombestand beschadigd wordt. Ik hoop dat als gevolg van je opmerking Lee de stamboombestanden niet terug zet naar de OneDrive
Laatst bewerkt 21 okt 2022 07:51 door Ruud de Ruiter. Reden: OneDrive

• Lee Dado
  • Auteur
Lees meer

21 okt 2022 10:58
Deze reactie betreft ook het antwoord van Han,
In eerste instantie kreeg ik een leeg hoofdscherm te zien nadat ik Aldfaer opstartte.
Door het bestand ....\familie te openen zag ik weer alle ingevoerde gegevens terug.
Op wonderlijke wijze bleef vervolgens het invoerscherm voor nieuwe personen wel weer binnen het beeldscherm, maar doet zich nu het fenomeen voor dat ik geen kinderen, ouders of partners kan toevoegen ... De velden staan er wel, maar openen niet. Blijft raar.

Heeft het zin om Aldfaer helemaal van de PC te verwijderen en opnieuw te installeren ?

Lees meer

21 okt 2022 11:33
Opnieuw installeren is zinloos.

Als u bedoelt dat links-klik in het hoofdvenster een koppelvenster zou openen etc.....
Dat is niet zo.
Maak een rechtklik b.v. op de titel Kinderen en kies de gewenste functie, b.v. Kind koppelen
Idem voor Ouders en/of Partners
Die actie opent het koppelvenster

Gemaakt door Kunena