"status" van een kind

Lees meer

"status" van een kind

05 dec 2023 09:14
Beste,
Ik heb er geen benul van of ik me in de juiste categorie heb gezet, allemaal nogal ingewikkeld.
Bij een kind kan je in verhouding tot de vader kiezen voor "biologisch, adoptie, pleeg, stief of wettig". Als een onwettig kind geboren wordt en het wordt later erkend en gewettigd door een huwelijk, vink ik t.o.v. de vader "wettig" aan (tenzij in de huwelijksakte vermeldt wordt dat hij de vader is).
Als ik dan een gedcom exporteer naar Geneanet, wordt zo'n kind ondergebracht bij een volgende relatie van de moeder met ??. Dit wordt dan door Geneanet gerapporteerd als een fout, mogelijk door dubbele (?) invoer. Heeft iemand hier een verklaring voor en hoe dit op te lossen?
Met vriendelijke groet,
Micheline

Lees meer

Re: "status" van een kind

05 dec 2023 09:54
Micheline,
Geneanet interpreteert de gedcom op hun manier. Bij Geneanet kun je de Aldfaer situatie zoals u schetst niet registreren.
Ik denk dat de oplossing aan de Geneanetzijde is dat u daar bij de persoon in kwestie een notitie doorvoert.

Lees meer

30 sep 2024 11:42
Ik heb een vergelijkbare vraag aan Geneanet gestuurd, hiervolgend hun antwoord:

Beste,

Later bij huwelijk erkende kinderen worden blijkbaar door Aldfaer gezien als niet-genetische kinderen van de erkennende man. Dat is ook feitelijk correct, omdat er niet altijd zekerheid zal zijn over het vaderschap.
Aldfaer gebruikt dus ook een tag in de gedcom die er voor zorgt dat het erkende kind niet als genetisch kind aan de vader wordt toegevoegd, en dus wordt er op Geneanet een extra onbekende ouder toegevoegd, daar nu eenmaal iedereen twee genetische ouders heeft.
Alles verloopt derhalve volgens het boekje.

De foutmelding moet u niet zien als een melding over een fout, maar slechts als een hint, dat er wellicht iets niet juist is. Die melding kunt u dus negeren, maar is bij de import van een nieuwe gedcom niet uit te schakelen.

U zou binnen Aldfaer in een aantekenveld al kunnen aangeven dat het kind werd erkend bij huwelijk. Dan komt dat ook als aantekening op het profiel binnen uw stamboom op Geneanet.

Het gaat feitelijk momenteel om slechts 6 meldingen van mogelijke fouten : gw.geneanet.org/janseverinus1957_w/anomaly/data#

U kunt die dus vrij snel na het importeren van de gedcom verbergen.

Daarnaast zal het vermelden van de erkenning bij huwelijk ook gelijk eventuele bezoekers wijzen op de reden voor het bestaan van meerdere onbekende ouders. Er is dan feitelijk weinig aan de hand.

Het programma wordt hier verder niet voor aangepast, daar alles feitelijk conform de inhoud van de gedcom wordt geïmporteerd en verwerkt.

Met vriendelijke groet,
Het Geneanet-team

Geneanet Bijstand 30-09-2024 10:45

Lees meer

30 sep 2024 13:34
Jan
het antwoord van Geneanet is netjes en duidelijk; er wordt een hint gegeven hoe zij de gedcom hebben verwerkt.
Het grote verschil tussen Aldfaer en Geneanet is blijkbaar dat in Aldfaer wel kan worden aangegeven dat de vader, gehuwd met de moeder, het kind heeft gewettigd; die weergave in Geneanet is onmogelijk vandaar hun advies om een notitie mee te geven naar Geneanet óf hun aanwijzing bij Geneanet te corrigeren.

De link is uiteraard niet leesbaar.

Gemaakt door Kunena