- Bedankjes 0
Foutmelding bij afsluiten Aldfaer - kon niet als nieuw bestand opslaan
- Adri Huijgens
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Foutmelding bij afsluiten Aldfaer - kon niet als nieuw bestand opslaan
01 aug 2024 23:40
Beste Aldfaer-gebruiker,Vandaag ben ik ook weerbezig geweest met mijn stamboom met het programma Aldfaer.Zojuist wilde ik de wijzigingen en aanvullingen die ik heb aangebracht eerst opslaan als reservekopie en daar kreeg ik al een foutmelding. Daarna wilde ik deze wijzigingen opslaan met een nieuwe datum en ook nu weer krijg ik steeds weer een foutmelding. Ik heb eerst, zoals ik als mededeling te zien kreeg, mijn computer door Windows Beveiliging laten scannen, er zijn geen bedreigingen aangetroffen. Ik heb toen het programma Aldfaer afgesloten en normaal opent het programma zich dan weer waar ik was gebleven, dus inclusief de wijzigingen en toevoegingen die ik die dag heb aangebracht. Nu echter niet, ook niet na het afsluiten van mijn computer en na het opstarten. Ik krijg bij het willen openen van het bestand met een eerdere datum dan vandaag bijgevoegde pop-up , zie de bijlage als jpg-bestand.Ik kan na de laptop opnieuw te hebben afgesloten en geopend wel een eerder opgeslagen bestand openen.Weet u wat er aan de hand kan zijn? Met vriendelijke groet,Adri Huijgens,Bergen op Zoom.
- Han Kortekaas
-
Re: Foutmelding bij afsluiten Aldfaer - kon niet als nieuw bestand opslaan
02 aug 2024 12:20
Als ik uw verhaal lees dan begrijp ik dat u na mutaties de stamboom met 'Opslaan als' een datum meegeeft van dat moment. Ik hoop dat u begrijpt dat er twee dingen gebeuren en wel de stamboom waar u mutaties in heeft aangebracht wordt éérst opgeslagen en daarna krijgt u met 'Opslaan als' exact dezelfde stamboom. Dus u krijgt nimmer een correcte opbouw per datum.
Daarvoor dient de Veiligheidskopie (VK); zie Extra > Instellingen. Als u veel muteert dan zou u het aantal kunnen verhogen naar 50. De naam van een VK krijgt een zgn datumstempel.
In dit geval is er een fout ontstaan die genegeert is.
Het beste is een stamboombestand of veiligheidskopie te vinden die normaal opstart, zonder foutmelding.
Dan een aanbeveling om de naam van het stamboom drastisch in te korten tot alleen "uw naam.adlf" en te gaan werken met de VK methode.
Met de Windows verkenner en het Beeld daarvan een vink bij 'Verborgen items' dan kunt u zien (naast de plek waar de stamboom staat) of er een verborgen map is die weergeeft dat er een niet-afgesloten Aldfaer stamboom is. Als Aldfaer gesloten is mag daar geen verborgen map staan.
Ik heb zo'n blauw vermoeden dat daar iets loos is.
Daarvoor dient de Veiligheidskopie (VK); zie Extra > Instellingen. Als u veel muteert dan zou u het aantal kunnen verhogen naar 50. De naam van een VK krijgt een zgn datumstempel.
In dit geval is er een fout ontstaan die genegeert is.
Het beste is een stamboombestand of veiligheidskopie te vinden die normaal opstart, zonder foutmelding.
Dan een aanbeveling om de naam van het stamboom drastisch in te korten tot alleen "uw naam.adlf" en te gaan werken met de VK methode.
Met de Windows verkenner en het Beeld daarvan een vink bij 'Verborgen items' dan kunt u zien (naast de plek waar de stamboom staat) of er een verborgen map is die weergeeft dat er een niet-afgesloten Aldfaer stamboom is. Als Aldfaer gesloten is mag daar geen verborgen map staan.
Ik heb zo'n blauw vermoeden dat daar iets loos is.
- Adri Huijgens
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
06 aug 2024 22:37
Beste heer Kortekaas, beste Han,
Dank voor uw antwoord.
Na het werken met Aldfaer sluit ik altijd zo af: Ik begin met het maken van een Veiligheidskopie en geef dit bestand de al bestaande naam met als toevoeging de datum van die dag - ik verander de datum van het geopende bestand in de datum van die dag. Vervolgens sla ik het bestaande bestand op onder de al bestaande naam met als wijziging van de al getoonde datum (bestandsnaam met datum zoals ik die de vorige maal heb opgeslagen en het programma daarna heb afgesloten) in de datum van die dag. Zo kan ik steeds zien welk bestand het laatste is wat ik heb opgeslagen. Nadat ik het bestand niet alleen op de harde schijf van de computer zelf heb opgeslagen, sla ik het bestand onder de zojuist benoemde naam ook op op een externe harde schijf. Nadat ik de Veiligheidskopie heb gemaakt en het bestand op de twee schijven zoals net beschreven heb opgeslagen, sluit ik Aldfaer af. Enige dagen geleden kreeg ik bij het proberen om een Veiligheidskopie te maken de meegezonden foutmelding, die ik in al die jaren dat ik met het programma Aldfaer werk nog niet heb gekregen en ik daarna ook het bestand op de bedoelde wijze niet kon opslaan noch op de vaste harde schijf van de computer noch op de externe harde schijf, vandaar de plaatsing van dit probleem op dit Forum.
Ik heb dus geen idee wat er die dag verkeerd is gegaan oftewel anders was dan in de voorafgaande jaren.
Misschien dat u op deze toevoeging van mij een antwoord hebt.
Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens
Dank voor uw antwoord.
Na het werken met Aldfaer sluit ik altijd zo af: Ik begin met het maken van een Veiligheidskopie en geef dit bestand de al bestaande naam met als toevoeging de datum van die dag - ik verander de datum van het geopende bestand in de datum van die dag. Vervolgens sla ik het bestaande bestand op onder de al bestaande naam met als wijziging van de al getoonde datum (bestandsnaam met datum zoals ik die de vorige maal heb opgeslagen en het programma daarna heb afgesloten) in de datum van die dag. Zo kan ik steeds zien welk bestand het laatste is wat ik heb opgeslagen. Nadat ik het bestand niet alleen op de harde schijf van de computer zelf heb opgeslagen, sla ik het bestand onder de zojuist benoemde naam ook op op een externe harde schijf. Nadat ik de Veiligheidskopie heb gemaakt en het bestand op de twee schijven zoals net beschreven heb opgeslagen, sluit ik Aldfaer af. Enige dagen geleden kreeg ik bij het proberen om een Veiligheidskopie te maken de meegezonden foutmelding, die ik in al die jaren dat ik met het programma Aldfaer werk nog niet heb gekregen en ik daarna ook het bestand op de bedoelde wijze niet kon opslaan noch op de vaste harde schijf van de computer noch op de externe harde schijf, vandaar de plaatsing van dit probleem op dit Forum.
Ik heb dus geen idee wat er die dag verkeerd is gegaan oftewel anders was dan in de voorafgaande jaren.
Misschien dat u op deze toevoeging van mij een antwoord hebt.
Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens
- Han Kortekaas
-
06 aug 2024 23:28 - 06 aug 2024 23:41
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en de uwe is, hoe bewerkelijk dan ook en deels foutief , er één van.
Kunt u uw bestand eens controleren op relaties door Stamboom > Controleer gegevens > Fouten in database te draaien. Ook de vink zetten bij de van controle uitgesloten personen.
Kunt u uw bestand eens controleren op relaties door Stamboom > Controleer gegevens > Fouten in database te draaien. Ook de vink zetten bij de van controle uitgesloten personen.
Laatst bewerkt 06 aug 2024 23:41 door Han Kortekaas.
- Ruud de Ruiter
-
07 aug 2024 08:01
Adri,
Je doet handmatig praktisch hetzelfde als de Automatische v-kopie met dit verschil dat de attomatische v-kopie de datum aanvult met het tijdstip
Het volstaat in Instellingen > Veiligheidskopie de standaardmap de verwijzing te geven naar uw externe schijf (bij voorkeur met vaste drive letter).
U heeft dan op de computer uw normale werkbestand (zonder handmatige datum toevoeging) en de v-kopiën (met automatische datum/tijd toevoeging) op de externe schijf.
Het volstaat dan om (als u dat werkelijk nodig acht) eventueel de v-kopie van de externe schijf te kopiëren naar de HD uw PC
A propos: de externe schijf kan ook een USB stick zijn en vergeet ook niet de handmatige v-kopte inclusief materiaal welke zonder datum/tijd is. Ik maak die ongeveer 1x per maand
Je doet handmatig praktisch hetzelfde als de Automatische v-kopie met dit verschil dat de attomatische v-kopie de datum aanvult met het tijdstip
Het volstaat in Instellingen > Veiligheidskopie de standaardmap de verwijzing te geven naar uw externe schijf (bij voorkeur met vaste drive letter).
U heeft dan op de computer uw normale werkbestand (zonder handmatige datum toevoeging) en de v-kopiën (met automatische datum/tijd toevoeging) op de externe schijf.
Het volstaat dan om (als u dat werkelijk nodig acht) eventueel de v-kopie van de externe schijf te kopiëren naar de HD uw PC
A propos: de externe schijf kan ook een USB stick zijn en vergeet ook niet de handmatige v-kopte inclusief materiaal welke zonder datum/tijd is. Ik maak die ongeveer 1x per maand
- Adri Huijgens
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
16 aug 2024 12:02
Beste heer De Ruiter, beste Ruud,
Dank voor uw antwoorden.
U kunt mijn vraag afsluiten.
Allen die hebben gereageerd: heel veel dank.
Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens
Dank voor uw antwoorden.
U kunt mijn vraag afsluiten.
Allen die hebben gereageerd: heel veel dank.
Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens