Sloom na update

Lees meer

Sloom na update

12 sep 2024 14:38
[object Object] L.S. , Nadat ik de update naar 11 heb uitgevoerd gaat het invoeren  traag. Bij het invoeren van een gezin lukt de eerste persoon en de partner nog redelijk ; het koppelen van die twee vergt tijd  maar met name na het invoeren van een datum van otr of huw duurt het lang alvorens de plaatsnaam verschijnt.
Is hiervoor een oorzaak aan te wijzen en een mogelijke oplossing ? Bij voorbaat dank voor een reactie. Groet Aldertjanz

Lees meer

Re: Sloom na update

12 sep 2024 17:09

Lees meer

12 sep 2024 17:28
Beste Frank,

Ik had dit gezien maar wat wordt bedoeld met : Dit is een bekend probleem wat zichzelf oplost als je ieder pull-down venstertje 1 keer met de muis doorloopt.

Het evt teruggaan naar de vorige versie is dat bedoeld als tijdelijke oplossing en verlies ik dan geen bestanden die ik heb ingevoerd inmiddels op versie 11 ?

Hartelijke groet Aldertjanz

Lees meer

12 sep 2024 21:11
Pull-down = uitklap menu vensters

Bestand tot doneer
en uitklap vensters met een driehoeks pijltje

Is bij mij werkzaam maar was zeer snel tijdens de testperiode.
Weet ook niet wat / welke toepassing deze traagheid veroorzaakt.

Ben nu ook bestand aan het opschonen, kijken of dit helpt

Lees meer

12 sep 2024 22:55 - 12 sep 2024 23:01
Aldert Jan Zevering schreef : knip.....Wat is.....Dit is een bekend probleem wat zichzelf oplost als je ieder pull-down venstertje 1 keer met de muis doorloopt.
...........knip
De diverse vensters die vanaf het menu gestart kunnen worden (pull-down) kunnen blank zijn maar als je deze met de muis doorloopt dan komen de regels tevoorschijn. Bij een volgende keer als Aldfaer opgestart wordt dan is dit euvel voorbij.
Aldert Jan Zevering 
Het evt teruggaan naar de vorige versie is dat bedoeld als tijdelijke oplossing en verlies ik dan geen bestanden die ik heb ingevoerd inmiddels op versie 11 ?
Als u teruggaat naar de laatste veiligheidskopie "naam_voor conversie v11.alx" van versie 10.1 dan zult u gegevens en /of wijzigingen verliezen. Afhankelijk van de hoeveelheid zou u dit nogmaals in 10.1 inbrengen of in versie 11 een gedcom (versie 5.5.1) maken en die in een schoon bestand van 10.1 importeren. Let goed op de gedcom exporteer instellingen!
Laatst bewerkt 12 sep 2024 23:01 door Han Kortekaas.

Lees meer

13 sep 2024 16:19 - 13 sep 2024 16:21
Beste Han,

De vertraging bij het invoeren van gegevens op het hoofdscherm waren vanaf versie 10.1 ook al aanwezig, indien het venster stamboom/onderhoud/notities openstaat bv. Sloot ik het venster dan is er geen vertraging meer bij de invoering of via tabtoets naar het volgende veld.
Echter bij versie 11.0 is het nu altijd het geval, ook als ik naast het hoofdscherm geen enkel venster open heb staan. Meestal heb ik het venster 'personenlijst' openstaan.
Mijn vermoeden is dat de wijziging in versie 10.1 om realtime de database bij te werken de vertraging veroorzaakt, met name bij grote databases. Mijn database is nu ca. 50.000 personen groot, met 42.000 notities, 23.500 bronnen, 55 groepen, 7850 achternamen, 11350 voornamen. Dan kan ik me voorstellen dat het realtime bijwerken vertragend werkt.
Wellicht zit ik er naast maar het is wat me het eerst te binnenschiet. Hoop dat er een oplossing te realiseren is in een volgende versie [en geen workaround].. Teruggaan naar een vorige versie is helaas nu geen oplossing meer, heb al teveel wijzigingen inmiddels doorgevoerd.

Gr. Gert-Jan
Laatst bewerkt 13 sep 2024 16:21 door gjp.

Lees meer

13 sep 2024 17:16
Gert-Jan,
bij de conversie is de database structuur iets gewijzigd waardoor de procedures om de db real-time bij te werken nader onder de loupe genomen moeten worden.
Ik werk met een Db van 110.000 records , snelle SDD en heb praktisch geen Groepen. Als ik een Groep nodig heb dan is die zo gemaakt. Heel veel Groepen betekent ook relatief veel real-time bijwerken en zélf in de gaten houden dat ze door de gebruiker bijgewerkt moeten worden.
Mijn ervaring is dat een mutatie waarbij Relaties aan de orde zijn ca 2 tot 3 sec in beslag nemen.

Lees meer

13 sep 2024 19:41
Niet alleen extreem traag, als je ergens klikt in het invulveld duurt het zelfs meerdere seconden voor je iets kan invoeren.
Daarnaast werkt ook de help-functie niet meer

Lees meer

13 sep 2024 21:33 - 13 sep 2024 21:35
Guy,
Dit lijkt mij meer een memory probleem ?? Heb je meerdere schermen open staan of meerdere progamma's ?
Hier werkt Help prima onder 11 op windows 11
Laatst bewerkt 13 sep 2024 21:35 door Jos van Rijn.

Lees meer

14 sep 2024 11:55
@Guy,

Hoeveel personen bevat de stamboom en hoeveel groepen?

Lees meer

14 sep 2024 16:47
Beste Han,

Heb nu bijna alle groepen verwijderd maar de vertraging bij de invoering van gegevens blijft hetzelfde. Wat Guy hier aangeeft ervaar ik ook [muv de Help functie die functioneert gewoon].
Als ik bij een persoon bv. een datum van geboorte, doop, overlijden of begraven invul dan gebruik ik de tabtoets om naar de plaats te gaan. Dit duurt 2-3 sec, Ga ik naar het bijbehorend tabblad waar ik de datum en bron in kan vullen duurt dit wederom per veld 2-3 sec. Dit was in versie 10.1 niet het geval (alleen als ik stamboom/onderhoud/notities bv open had staan). Het typen in een veld gaat wel vloeiend. Ik gebruik wel de tekstherkenning, bv bij de bron als het begin van de tekst overeenkomt dan geeft hij de eerste waarde die al bekend is. Ook het wisselen van tabbladen gaat vloeiend en het doorlopen van de velden ook als er geen gegevens worden ingevoerd of gewijzigd. Vul ik of wijzig ik gegevens dan duurt het telkens 2-3 seconden. 
Als test heb ik nu een deelselectie gemaakt van zo'n 3400 personen. Heb hier ook de test gedaan met het doorlopen en wijzigen van velden en dat verloopt vloeiend. Geen wachttijden meer bij invoer of wijzigen van gegevens. 
Voorlopige conclusie de wachttijd 2-3 seconden is afhankelijk van de omvang van de database. Bij een kleine DB geen enkel probleem bij grote DB treedt dus de vervelende vertraging op. 

Gr. Gert-Jan

Lees meer

14 sep 2024 22:25
Vanavond ben ik voor het eerst na de update flink aan het invoeren en helaas moet ik me aansluiten bij anderen. Het invoeren verloopt frustrerend traag. Na een click in een leeg veld duurt het soms seconden lang voor de cursor verschijnt. Een rechtsclick in een leeg veld geeft pas na enkele seconden een reactie. Soms ben je aan het typen en verschijnt er geen tekst. Na het invoeren en opslaan van een relatie, verschijnt deze pas na enkele seconden op het scherm. Het invoeren is niet fijn op deze manier.
De enige remedie is nu bij iedere stap geduld hebben.

Ik heb het overigens over een bestand van ruim 157.000 personen.

Nu ik weet dat het een algemeen probleem is, zal ik voorlopig proberen te leven met het probleem in de hoop dat de oplossing spoedig gevonden wordt.

Gemaakt door Kunena