Overlijdensdatum levenloos kind

Lees meer

Overlijdensdatum levenloos kind

02 okt 2024 14:33 - 02 okt 2024 14:34
Dag,
als ik in versie 11 een levenloos kind invoer komt er in het hoofdscherm zowel de geboortedatum als de (dezelfde) overlijdensdatum te staan.
Formeel hoeven die twee data niet gelijk te zijn: een kind kan tijdens de zwangerschap overleden zijn maar pas later geboren worden (ik besef dat dat voor mensen die het is overkomen een kwetsbaar onderwerp is). 
Bij rapportage komt de overlijdensdatum (terecht) niet terug. Het handmatig verwijderen van de overlijdensdatum lijkt geen invloed op de rapportage e.d. te hebben.
Vriendelijke groet,
Dick Krabbendam
Laatst bewerkt 02 okt 2024 14:34 door Dick Krabbendam.

Lees meer

Re: Overlijdensdatum levenloos kind

02 okt 2024 19:44 - 02 okt 2024 19:54
Getest
Als je bij de invoer van een leveloos geboren kind alleen de ovl datum invoert en de vink levenloos zet wordt de ovl datum verwijderd en ingevoerd als geb datum
Zet je beide datums en de levenloos vink worden beide geregistreerd.
Lijkt mij tegenstrijdig

Dit in tegenstelling tot versie 10 waar je de ovl datum invoerde en de levenloos vink gezet moest worden

Het door Dick gegeven voorbeeld wordt geweigerd en de ovl datum wordt gelijk gemaakt aan de geb datum

Na invoer kan de ovl datum  vóór de geb datum gewijzigd worden. Maar wat dat doet in rapportages ?
Laatst bewerkt 02 okt 2024 19:54 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

03 okt 2024 08:59 - 03 okt 2024 09:27
Aanvulling op mijn eerdere bericht

De afbeeldingen geven de situatie NA acceptatie door Aldfaer. De aangeboden invoer kan hiervan afwijken, zie mijn eerdere bericht

Levenloos1.jpg geeft gezin en rapport

Levenloos2.jpg geeft de verschillende invoeren van een levenloos geboren kind

Laatst bewerkt 03 okt 2024 09:27 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

03 okt 2024 09:33
De volgorde van invoer is bepalend; eerst geboortedatum en daarna levenloos vink dan zal Aldfaer de geboortedatum kopiëren en in de ovl datum plakken en de ovl vink plaatsen.
Heb je eerst de ovl datum ingevuld en zet je daarna de levenloosvink dan kopiëert Aldfaer weer de (blanko) geboortedatum en plaatst die in de ovl datum.

Lees meer

03 okt 2024 20:40 - 03 okt 2024 20:46
Dank voor jullie reacties.
Nav 1e reactie van Ruud: mijn procedure was (in v11 maar als altijd in eerdere versies): aanvinken geslacht, invoer geboortedatum en aanvinken levenloos.
Is het niet het meest logisch om de procedure uit v10 aan te houden cq te herimplementeren?
Dus invoer geslacht, geboortedatum en vinkje levenloos? Dat zijn ook de feiten die je ter beschikking hebt.
Groet, Dick
Laatst bewerkt 03 okt 2024 20:46 door Dick Krabbendam.

Lees meer

04 okt 2024 08:08
Eens met Dick
Er kunnen nu voor één en dezelfde invoer meerdere methodes gebruikt worden met als resultaat een verschil in registratie van de gegevens.
Groetjes Ruud
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dick Krabbendam

Lees meer

14 nov 2024 12:36
Ik heb zojuist v11.1 geïnstalleerd maar constateer jammer genoeg dat dit fenomeen nog ongewijzigd is meegekomen.
Heeft het team een speciale reden dat dit zich nog steeds voordoet?
Met dank, met vriendelijke groet,
Dick

Lees meer

14 nov 2024 14:44
Ik heb in dit draadje al de volgorde van invoer gezegd; eerst de geboortedatum, dan de vink levenloos.

Lees meer

14 nov 2024 17:48 - 14 nov 2024 17:49
Hallo Han,
die volgorde houd ik ook aan, en dan wordt datum en plaats meteen naar het ovl-veld gekopieerd. En, zoals ik boven schreef, je hebt aan gegevens alleen een geboortedatum (en ev. -plaats) en het feit levenloos. Dan is het vullen van de velden overlijdensdatum en -plaats m.i. niet van toepassing en overbodig.
Groet, Dick
Laatst bewerkt 14 nov 2024 17:49 door Dick Krabbendam.

Lees meer

14 nov 2024 20:18
Waarschijnlijk begrijp ik het probleem niet helemaal, maar de aangifte van een levenloos geboren kind werd/wordt toch vastgelegd in een overlijdensakte? Waarom is de geboortedatum dan zo belangrijk?

Lees meer

14 nov 2024 22:00 - 14 nov 2024 22:11
Al enige tijd is de NL wet-/regelgeving inzake aangiften burgerlijke stand gewijzigd in die zin dat men ook een geboorteakte kan aanvragen voor levenloos geborenen. Als coulance voor het ouderpaar. Daarvoor was er uitsluitend sprake van een overlijdensakte.
De gebruiker in Aldfaer is vrij om te registreren wat/hoe hij wil; de standaard rapportages geven aan dat de persoon levenloos is geboren op xx-xx-xxxx.

Het algoritme behorend bij de levenloosvink is op dit moment dat bij het zetten van de vink de geboortedatum (+plaats) in de overlijdensdatum (+plaats) wordt gezet.
Aangezien dit niet fout gaat wordt de wens om dit algoritme te wijzigen nader bekeken.

Het vullen van de overlijdensdatum is tevens van technisch belang voor standaard en niet-standaard rapportages en selecties.
Laatst bewerkt 14 nov 2024 22:11 door Han Kortekaas.

Lees meer

15 nov 2024 17:15
Het klopt dat het in een ovl akte wordt vastgelegd, maar ook hierin wordt beschreven dat een kind levenloos ter wereld is gebracht of een vergelijkbare omschrijving. Nogmaals (en misschien erg strikt genomen): datum/tijdstip van overlijden weet je niet, wel die van de geboorte.
Ik leg dan als bron bij de geboorte vast: overlijdensakte daar-en-daar dan-en-dan nr zoveel.
Mbt de rapportage: ik heb in geen van de versies gemerkt dat hierin iets fout wordt overgenomen.
En: het is niet de moeite van het weghalen van het dubbel ingevoerde, dat is zo gebeurd.
En ook: bedankt voor het nog eens onder de loep nemen hiervan.
Groet, Dick

Gemaakt door Kunena