- Bedankjes 0
Hulpfunctie bij invoeren datumvelden
- Evert Jan ten Voorde
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Hulpfunctie bij invoeren datumvelden
21 jan 2025 20:14
Goedenavond,
Hierbij een suggestie voor een kleine uitbreiding van Aldfaer.
Regelmatig is alleen een leeftijd bekend en (nog) geen geboortedatum.
Denk hierbij aan een huwelijksakte.
Voor het invoeren van het geboortejaar moet dan zelf 'gerekend' worden.
Zou er bij een datumveld (zoals de geboortedatum) geen hulpfunctie toegevoegd kunnen worden die het geboortejaar berekend?
Via deze hulpfunctie zouden dan de volgende gegevens ingevoerd kunnen worden:
Leeftijd op / Leeftijd
Voorbeeld: als gebruiker voer ik in: Leeftijd op = 01-06-1920 en Leeftijd =35 , waarna automatisch in het veld 'Geb' 1885 wordt gevuld.
Evert Jan ten Voorde
Hierbij een suggestie voor een kleine uitbreiding van Aldfaer.
Regelmatig is alleen een leeftijd bekend en (nog) geen geboortedatum.
Denk hierbij aan een huwelijksakte.
Voor het invoeren van het geboortejaar moet dan zelf 'gerekend' worden.
Zou er bij een datumveld (zoals de geboortedatum) geen hulpfunctie toegevoegd kunnen worden die het geboortejaar berekend?
Via deze hulpfunctie zouden dan de volgende gegevens ingevoerd kunnen worden:
Leeftijd op / Leeftijd
Voorbeeld: als gebruiker voer ik in: Leeftijd op = 01-06-1920 en Leeftijd =35 , waarna automatisch in het veld 'Geb' 1885 wordt gevuld.
Evert Jan ten Voorde
- Han Kortekaas
-
Re: Hulpfunctie bij invoeren datumvelden
22 jan 2025 12:57
beste Evert Jan
de absolute leeftijden worden in Aldfaer niet opgeslagen maar continue berekend aan de hand van datum gegevens. Uitsluitend bij twee volledige datums, dus dd-mm-jjjj, wordt een nauwkeurige leeftijd gegeven.
Uw voorbeeld zal altijd resulteren in een leeftijd van "34 of 35" omdat de dagen en maanden van het jaar 1885 ontbreken.
de absolute leeftijden worden in Aldfaer niet opgeslagen maar continue berekend aan de hand van datum gegevens. Uitsluitend bij twee volledige datums, dus dd-mm-jjjj, wordt een nauwkeurige leeftijd gegeven.
Uw voorbeeld zal altijd resulteren in een leeftijd van "34 of 35" omdat de dagen en maanden van het jaar 1885 ontbreken.
- Evert Jan ten Voorde
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
25 jan 2025 10:50 - 25 jan 2025 10:51
Goedemorgen,
Mijn vraag is blijkbaar niet duidelijk gesteld.
Dat Aldfaer de leeftijd berekent en weergeeft als er 2 gegevens bekend zijn is wel duidelijk
Het gaat om een hulpfunctie bij het invoeren van gegevens.
Ik voer een nieuwe persoon in en heb op dit moment alleen de onderstaande informatie.: huwelijksdatum is 01-06-1920 en de betreffende persoon is dan 35 jaar.
Het veld huwelijksdatum is dan eenvoudig in te vullen. Om in het veld 'Geb' het geboortejaar te vullen moet je eerst zelf (buiten aldfaer om) het geboortejaar uitrekenen (met kans op fouten).
Als in Aldfaer nu bij het veld "geb" een hulpscherm opgeroepen kan worden waarin de bekende gegevens 01-06-1920 en 35 jaar gevuld kunnen worden, dan kan Aldfaer zelf uitrekenen dat het geboortejaar ca 1885 is geweest en dit jaartal vullen in "geb'
Ik heb een bijlage met voorbeeld toegevoegd.
Evert Jan
Mijn vraag is blijkbaar niet duidelijk gesteld.
Dat Aldfaer de leeftijd berekent en weergeeft als er 2 gegevens bekend zijn is wel duidelijk
Het gaat om een hulpfunctie bij het invoeren van gegevens.
Ik voer een nieuwe persoon in en heb op dit moment alleen de onderstaande informatie.: huwelijksdatum is 01-06-1920 en de betreffende persoon is dan 35 jaar.
Het veld huwelijksdatum is dan eenvoudig in te vullen. Om in het veld 'Geb' het geboortejaar te vullen moet je eerst zelf (buiten aldfaer om) het geboortejaar uitrekenen (met kans op fouten).
Als in Aldfaer nu bij het veld "geb" een hulpscherm opgeroepen kan worden waarin de bekende gegevens 01-06-1920 en 35 jaar gevuld kunnen worden, dan kan Aldfaer zelf uitrekenen dat het geboortejaar ca 1885 is geweest en dit jaartal vullen in "geb'
Ik heb een bijlage met voorbeeld toegevoegd.
Evert Jan
Laatst bewerkt 25 jan 2025 10:51 door Evert Jan ten Voorde.
- Jos van Rijn
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 13
25 jan 2025 11:11
elke computer beschikt over een programma als calculator dat u kunt gebruiken als het uit het hoofd te moeilijk wordt...
M.i. geen noodzakelijke uitbreiding van Aldfaer...
M.i. geen noodzakelijke uitbreiding van Aldfaer...
- Ruud de Ruiter
-
25 jan 2025 13:06
Het resultaat om in te voeren wordt dan ±1885 en niet c00001885Maar om dat te verkrijgen dient eerst1) de hulpfunctie opgeroepen te worden2) de volledige datum dd.mm.jjjj ingevoerd te worden3) plus de leeftijd jj/jjj (want ook 100 jarigen zijn mogelijk)4) dit via de “v” te bevestigen om dit dan automatisch in te voeren5) maar dat werkt alleen voor de combinatie huw-datum/leeftijdWil je nu soortgelijk op andere “evenementen” uitvoeren dien je dus een ander hulpvenster op te roepen om de geschatte datum van het evenement te berekenenDerhalve dien je eersta) de lijst van hulpfuncties op te roepen of een keuze te maken binnen het hulpvenster welke berekening gemaakt moet wordenb) datum invoerenc) leeftijd voerend) bevestigenen dat om een niet exact resultaat in te voeren.Me dunkt dat een kladblok ook werkt: evenementdatum minus leeftijd = ±resultaat en zelfs evenementjaar – leeftijd volstaatAfgezien dat volgens mijn informatie niet altijd de leeftijd bij huwelijk vermeldt wordt, zie aangehangen