kan .bak bestand niet verwijderen: Relatie

Lees meer

kan .bak bestand niet verwijderen: Relatie

29 jan 2025 18:26
Ik krijg deze tekst als ik wil opschonen.
ben al teruggegaan naar een veiligheidskopie, maar het probleem blijft komen.
Help!

Lees meer

Re: kan .bak bestand niet verwijderen: Relatie

29 jan 2025 22:30 - 29 jan 2025 22:53
Johann,
ik herken de melding niet direct, maar kunt u eens Stamboom > Controleer gegevens > alleen 'fouten in database' draaien?
Laatst bewerkt 29 jan 2025 22:53 door Han Kortekaas.

Lees meer

29 jan 2025 23:02
had ik al gedaan en daar kwamen 4 gevallen uit van huwelijken met kinderen die op kinderloos stonden.
na het terugzetten van de veiligheidskopie zijn er nog 2 gevallen over gebleven.

Lees meer

29 jan 2025 23:15
overigens nog een waarneming:
voor het terugzetten van de vk probeerde ik controle en reparatie uit te voeren. dat proces stopte ook met een mededeling dat het bestand vorige keer verkeerd opgeslagen was en dat een vk teruggezet moest worden. bij het maken van een handmatige vk wordt volgens mij eerst controle en reparatie uitgevoerd en dat ging daar zonder probleem.

Lees meer

30 jan 2025 09:19
Gezien de melding dat e.e.a. niet goed was opgeslagen denk ik dat u  met een corrupt bestand werkt.
Bij een handmatige VK wordt niet door het systeem een bestandscontrole en -reparatie gedaan.

Lees meer

30 jan 2025 09:42
met handmatige vk bedoel ik de vk die je onder menu: bestand aanvraagt of via het icoontje naast instellingen. en die start toch echt met controle en reparatie.
Blijft staan de constatering dat er dus een verschil is tussen C&C aangevraagd onder menu: Stamboom en C&C als voorloper bij een handmatige VK. De eerste gaf een corrupt bestand signaal en de tweede gaf geen signaal en maakt de VK zonder probleem. Beide procedures werden aangevraagd op dezelfde database.

Lees meer

30 jan 2025 11:56
Johann,
het klopt dat je bij de handmatige VK apart kunt instellen dat er ook Bestandscontrole en - reparatie moet gebeuren.
Ik zelf prefereer uitsluitend een automatische VK.

Wat bedoelt u met C&C?

De 2 gevallen van Kinderloos huwelijk met kinderen zijn die nog aanwezig?

Lees meer

30 jan 2025 13:11
C&C = controle en correctie (had dus C&R(eparatie) moeten zijn!).
Die kinderloze huwelijken met kinderen heb ik inmiddels kunnen corrigeren (kinderen weggooien, vinkje verwijderen en kinderen weer toevoegen). Blijft zorgelijk dat ik door mijn eigen handelen in staat ben om mijn database te corrumperen (of toch minstens dat signaal te laten genereren).

Mij is opgevallen dat ik vier varianten van de control "Kinderloos" in mijn database tegenkwam (NB ! verleden tijd)
gedimd zonder vink, gedimd met vink, ongedimd zonder vink en ongedimd met vink
Met name de tweede variant zou niet mogen voorkomen lijkt me. Dimmen werkt in de userinterface als een interactie niet (meer) relevant is of onlogisch is. De vink is betekenisvol en geeft een toestand in de database aan: # kinderen = 0 want in een akte is kinderloos door mij aangetroffen.

Als ik nu toch een kind toevoeg dan moet eerst de vink weg (kinderloos is niet meer waar) en dan de control dimmen (want met kinderen mag/kan de gebruiker niet meer roepen dat de relatie kinderloos is gebleven).
Omgekeerd: als ik in die relatie toch weer alle kinderen weggooi stel ik het op prijs dat ik niet automatisch de vink terugkrijg. Dan zie ik graag de situatie terug direct na het aanmaken van een relatie.
Of het zo in het programma werkt weet ik uiteraard niet, maar dat ik zelf kinderloze gezinnen kan maken MET kinderen lijkt me niet de bedoeling. Zeker niet als dat weer een signaal geeft dat de zaak corrupt is geworden. ....

Verder niets dan lof voor Aldfaer! Nooit geen andere problemen gehad met de 127500 personen in mijn database.

Lees meer

30 jan 2025 13:49 - 30 jan 2025 13:50
Geeft de handmatige VK met Bestandscontrole en -reparatie nog steeds een melding en kunt u een print meegeven van die melding?

Ik neem aan dat u met versie 11.1 werkt
Laatst bewerkt 30 jan 2025 13:50 door Han Kortekaas.

Lees meer

30 jan 2025 14:46
Een aanvullende vraag is of u OneDrive de stamboom laat synchroniseren.

Lees meer

30 jan 2025 17:12
ik werk met 11.1 en alleen de vk's gaan in onedrive.
dit was overigens de eerste keer dat ik een vk heb teruggezet sinds versie 2 of 3.
het controleren van de database via Stamboom controle levert gelukkig niets meer op.
de vk via menu bestand wordt nu uitgevoerd. resultaat volgt

Lees meer

30 jan 2025 17:35
en dat resultaat is gewoon goed: vk gemaakt en de voorloper "bestandscontrole en reparatie" wist ook niets te melden.
voor mij is het probleem hiermee opgelost en mag dit item gesloten worden.
Aan het Aldfaer team nu de uitdaging om "kinderloze relaties met kinderen" niet te laten eindigen in termen als corrupt of verkeerd afgesloten of nog beter de tekst in dit onderwerp met .bak.
Database controle verwoord de situatie weliswaar eloquent maar voor mij was de stap van .bak naar het echte probleem niet meteen duidelijk.

Gemaakt door Kunena