Aldfaer bestanden synchroniseren met OneDrive

Lees meer

Aldfaer bestanden synchroniseren met OneDrive

10 feb 2025 23:04
Onze historische vereniging publiceert grote aantallen stambomen. Deze worden in OneDrive opgeslagen.
Wanneer een stamboom geopend wordt, wordt het bestand 0xADFAE350_ook (tijdelijk) in OneDrive geopend. Zodra de stamboom weer wordt afgesloten zouden het (gewijzigde) .aldf bestand en het .log bestand in OneDrive en op de laptop moeten blijven. Dat gebeurt op dit moment niet. Van de eerst geopende stamboom blijft het 0xADFAE350_ open staan en de synchronisatie meldt dat het "uploaden" van de 2 bestanden .aldf en .log niet lukt. Bij een volgende, tegelijkertijd, geopende stamboom gaat het wel goed. Gevolg is dat bij het afsluiten van de laptop gemeld wordt dat OneDrive alleen geforceerd afgesloten kan worden.
Graag advies,

Lees meer

Re: Aldfaer bestanden synchroniseren met OneDrive

11 feb 2025 09:35
U geeft precies aan waarom geadviseerd wordt om geen stambomen *.aldf door OneDrive te laten synchroniseren.  Als dat synchronisatieproces verstoord wordt heeft u grote kans op een verminkt bestand. Advies is dus om *.aldf bestanden lokaal op te slaan in bijvoorbeeld C:\Aldfaer_data\Stambomen\. De veiligheidskopieën kunt u wel laten synchroniseren.

Lees meer

11 feb 2025 12:57
Als vereniging hebben we met 3 mensen ruim 850 stambomen vastgelegd. Daarbij gebruiken we OneDrive al jaren tot onze tevredenheid als gemeenschappelijke Infrastructuur. Daar kunnen we dus niet snel van af.
De vraag is dus meer: Hoe lossen we dit bijzondere probleem op.

Lees meer

11 feb 2025 22:42
Als het synchronisatieproces bij OneDrive verkeerd gaat dan zou ik persoonlijk de helpdesk van MS benaderen. Deze kan beter vaststellen wat er fout gaat (ging) in dat proces, terwijl het volgens u al jaren goed gaat.  Aldfaer heeft geen enkele invloed op dat proces. Wellicht is dat proces iets gewijzigd onder invloed van de recentelijke  aankondiging Copilot.
Klaarblijkelijk worden meerdere stambomen in OneDrive tegelijkertijd geopend waardoor er verschillende verborgen mappen ontstaan "_0xADFAE350_naam_van_de_stamboom". (Uw naam van de map is onvolledig)
Wat u zelf kunt nagaan is of de namen van de stambomen uniek zijn; niet twee keer dezelfde stamboom geopend wordt; internet verstoring met gevolg een uitgestelde synchronisatie; staan stambomen alleen op OneDrive of ook lokaal? In het eerste geval moet de stamboom eerst gedownload worden door het systeem in het andere geval loopt e.e.a. synchroom. enz enz

Een veilige methode is de stamboom lokaal te houden en de veiligheidskopie op OneDrive.

Lees meer

12 feb 2025 08:04
Ik vond in OneDrive nog een bestand "_0xADFAE350_naam_van_de_stamboom". Nadat ik dit verwijderd had kreeg ik een foutmelding op de synchronisatie van OneDrive op het bestand HK. (zie afbeelding)
Als ik Aldfaer afsluit blijven er weer 2 bestanden die niet gesynchroniseerd worden (zie afbeelding). Dat kan ik alleen stoppen als ik de laptop afsluit :-(
Graag advies.

Bijlagen:

Lees meer

12 feb 2025 10:49 - 12 feb 2025 11:11
U haalt de naamgeving door elkaar.
Als een stamboom met extensie aldf geopend wordt dan ontstaat er een map in uw voorbeeld \_0xADFAE350 Garritsen (Gartsen) Harmen\  met daarin een aantal deelbestanden. De deelbestandjes bevatten alle indexen. Wijzigingen en nieuwe gegevens worden daarin verwerkt en bij afsluiten wordt de bovengenoemde map weer gepacked (samengevoegd) tot een *.aldf bestand. Als het synchronisatieproces verstoord wordt dan is er een grote kans dat een of meerdere deelbestandjes niet samengevoegd worden waardoor Aldfaer bij een volgende opening  constateert dat er deelbestandjes ontbreken en u een corrupt bestand heeft.

Als u dus de map verwijderd dan zit u met een niet goed afgesloten stamboombestand. Het deelbestandje HK kan niet meer benaderd worden.
Er is denk ik in het verhaal ook nog een vraag of de stamboom uitsluitend in OneDrive staat, zie het vinkje "Altijd behouden op dit apparaat".

Als u lokaal met taakbeheer o.i.d. afsluit dan zal dat synchronisatieproces waarschijnlijk bij heropening weer starten, op zich terecht. Maar het zal niet meer de bestandjes vinden want die heeft u zelf, door de map te verwijderen, verwijderd.

Wellicht moet u een VK terugzetten.

Laatst bewerkt 12 feb 2025 11:11 door Han Kortekaas. Reden: typo

Lees meer

12 feb 2025 11:48
In aanvulling op Han. Als hij over deelbestandjes spreekt hij over de bestandjes die in de map \_0xADFAE350 staan.
Dat zijn de bestandjes die als voorbeeld in de 2 aangehangen afbeeldingen getoond worden.
Als u deze bestandjes verwijdert bent u gewoon bezig uw geopende stamboombestand te vernietigen

A propos: gebruik de Windows Capture functie waarmede u deeluitsnede van een scherm kunt maken in plaats van onleesbare volscherm afbeeldingen

Bijlagen:

Lees meer

12 feb 2025 15:44
Ik heb de Veiligheidskopie teruggezet, echter zonder resultaat.
Met Aldfaer afgesloten blijft OneDrive pogen 2 bestanden te uploaden (zie Schermafbeelding (dank Ruud!) terwijl in OneDrive beide bestanden aanwezig zijn (zie Schermafbeelding).

Bijlagen:

Lees meer

13 feb 2025 00:40 - 13 feb 2025 00:41
is de foutmeldingvenster niet aanklikbaar zodat e.e.a. naar de prullemand kan verdwijnen?

De VK moet u lokaal halen en uitpakken naar een lokale map bv C:\Aldfaer_data\Stambomen
Laatst bewerkt 13 feb 2025 00:41 door Han Kortekaas.

Lees meer

13 feb 2025 10:17
Het probleem doet zich bij elke stamboom voor. Telkens dezelfde 2 typebestanden, voorafgegaan door de foutmelding over het HK bestand. De "meer opties" knop reageert niet.

Bijlagen:

Lees meer

13 feb 2025 10:28
Ik wil u echt  verwijzen naar de Microsoft helpdesk.

Lees meer

13 feb 2025 11:03
Omdat Microsoft niets van Aldfaer HK, .log en .aldf bestanden weet heb ik daar weinig vertrouwen in.
Mijn laptop draait op W11. Mijn tweede laptop werkt nog op W10 en geeft exact dezelfde foutmeldingen.
Is er wellicht de mogelijkheid dat een tester in zijn testomgeving een proef doet met OneDrive? Ik heb de synchronisatie ingesteld dat ik alleen de bestanden lokaal kan gebruiken als ik in de Cloud met OneDrive verbonden ben (overigens heb ik dat ook al gewijzigd zonder resultaat).

Gemaakt door Kunena