- Bedankjes 0
Mogelijke fout bij Gedcom 7.0 export bij getuigen
- Michaël Boers
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Mogelijke fout bij Gedcom 7.0 export bij getuigen
12 feb 2025 21:45
Ik begeef me hier op glad ijs, omdat ik geen kenner ben van het Gedcom protocol en ik hier de mening van iemand anders doorgeef. Mogelijk heeft mijn adviseur het dus bij het verkeerde eind. In onderstaand stukje van het aangehangen Gedcom 7.0 bestand zouden de geel gemerkte cijgers één hoger moeten zijn, zodat de ASSO een attribuut wordt BIRTH, in plaats van EVEN, zoals nu het geval zou zijn:1 BIRT
2 DATE 8 AUG 1886
2 PLAC Amsterdam
2 SOUR @S27420@
1 EVEN
2 TYPE birth registration
2 DATE 10 AUG 1886
2 SOUR @S27421@
2 ASSO @I9351@
3 ROLE WITN
2 ASSO @I1830@
Indien dit inderdaad foutief is, kan dat dan gecorrigeerd worden?
Michaël
Voor de volledigheid ook een Gedcom 5.5.1 export toegevoegd.
2 DATE 8 AUG 1886
2 PLAC Amsterdam
2 SOUR @S27420@
1 EVEN
2 TYPE birth registration
2 DATE 10 AUG 1886
2 SOUR @S27421@
2 ASSO @I9351@
3 ROLE WITN
2 ASSO @I1830@
Indien dit inderdaad foutief is, kan dat dan gecorrigeerd worden?
Michaël
Voor de volledigheid ook een Gedcom 5.5.1 export toegevoegd.
- Han Kortekaas
-
Re: Mogelijke fout bij Gedcom 7.0 export bij getuigen
13 feb 2025 00:29 - 13 feb 2025 10:01
Ik zou niet weten wat er fout is aan het nivo 2 bij de gedcom 7.0. Het nivo is een verbijzondering van de gebeurtenis 1 EVEN en als je gedcom importeert dan krijg je keurig de getuigen bij aangifte.
Voor de volledigheid; het dialect voor ASSO is bij de gedcom 7.0 gewijzigd t.o.v. 5.5.1; een aanpassing zoals voorgeschreven door de makers van gedcom.
Voor de volledigheid; het dialect voor ASSO is bij de gedcom 7.0 gewijzigd t.o.v. 5.5.1; een aanpassing zoals voorgeschreven door de makers van gedcom.
Laatst bewerkt 13 feb 2025 10:01 door Han Kortekaas.
- Paul Kallenberg
13 feb 2025 01:02
Michaël,
Je schrijft dat ASSO een attribuut zou moeten worden van BIRT. Maar dat is niet wat je in Aldfaer vastlegt. Het is niet de geboorte die een getuige heeft, maar het is de geboorteaangifte die een getuige heeft. De geboorteaangifte wordt beschreven in het gedeelte EVEN, dat heeft niveau 1 en de ASSO-tag die daar bij hoort krijgt een niveau dat 1 hoger is dan dat van EVEN. In het voorbeeld dat je geeft staan dus twee verschillende gebeurtenissen, de geboorte en de geboorteaangifte.
Paul
Je schrijft dat ASSO een attribuut zou moeten worden van BIRT. Maar dat is niet wat je in Aldfaer vastlegt. Het is niet de geboorte die een getuige heeft, maar het is de geboorteaangifte die een getuige heeft. De geboorteaangifte wordt beschreven in het gedeelte EVEN, dat heeft niveau 1 en de ASSO-tag die daar bij hoort krijgt een niveau dat 1 hoger is dan dat van EVEN. In het voorbeeld dat je geeft staan dus twee verschillende gebeurtenissen, de geboorte en de geboorteaangifte.
Paul
- Michaël Boers
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
13 feb 2025 10:17
Dag Paul en Han,
Dank jullie wel voor de antwoorden. Dan was mijn raadgever dus abuis en sluit ik hiermee het onderwerp.
Michaël
Dank jullie wel voor de antwoorden. Dan was mijn raadgever dus abuis en sluit ik hiermee het onderwerp.
Michaël
- Tineke Kosmis
-
13 feb 2025 11:21
Geen idee wat de raadgever precies bedoelde, maar officieel het kan allebei in feite:
Dus bv:
Jan is getuige bij de geboorte EN Jan is getuige bij de aangifte.
OF,
Piet is getuige bij de geboorte, en Jan is getuige bij de aangifte.
In de officiële GEDCOM specificatie (het is trouwens GEDCOM en geen gedcom of Gedcom), op bladzijde 84 staat: Zie 1e screenshot (hier BAPM ipv BIRT, maar GEDCOM maakt geen uitzondering voor BIRT)
Helaas kan in Aldfaer dit niet precies aangegeven worden, Je kunt een getuige alleen opgeven bij aangifte of doop, niet bij de geboorte zelf.
Dit is volgens mij onjuist, volgens GEDCOM 7 moet dit wel kunnen.
Zie 2e screenshot.
Dus wat er eigenlijk fout is volgens mij is dat je geen getuige bij de BIRT zelf kan opgeven. Ik zie althans niet hoe dat gedaan zou moeten worden.
Tineke
- Iemand kan getuige zijn bij de geboorte zelf
- Of iemand kan getuige zijn bij de geboorteaangifte.
Dus bv:
Jan is getuige bij de geboorte EN Jan is getuige bij de aangifte.
OF,
Piet is getuige bij de geboorte, en Jan is getuige bij de aangifte.
In de officiële GEDCOM specificatie (het is trouwens GEDCOM en geen gedcom of Gedcom), op bladzijde 84 staat: Zie 1e screenshot (hier BAPM ipv BIRT, maar GEDCOM maakt geen uitzondering voor BIRT)
Helaas kan in Aldfaer dit niet precies aangegeven worden, Je kunt een getuige alleen opgeven bij aangifte of doop, niet bij de geboorte zelf.
Dit is volgens mij onjuist, volgens GEDCOM 7 moet dit wel kunnen.
Zie 2e screenshot.
Dus wat er eigenlijk fout is volgens mij is dat je geen getuige bij de BIRT zelf kan opgeven. Ik zie althans niet hoe dat gedaan zou moeten worden.
Tineke