Aldfaer onder Linux

Lees meer

Aldfaer onder Linux

18 feb 2025 16:47
Nu Windows 10 binnenkort niet meer ondersteund wordt is dit een goed moment om over te gaan naar Linux, maar...
dan werkt Aldfaer niet.
Is dit een goed moment om dat op te lossen en dan een stap-voor-stap handleiding te maken hoe Aldfaer werkend is te krijgen onder Linux?
Het zou wel heel jammer zijn als ik alleen vanwege Aldfaer straks een nieuwe computer met Windows 11 moet kopen!

Lees meer

Re: Aldfaer onder Linux

18 feb 2025 17:45 - 18 feb 2025 17:52
Om te beginnen, niet ondersteund wil niet zeggen dat W10 niet meer werkt.
Wat niet ondersteund wil zeggen is dat er (vanaf begin/eind september 2025) geen onderhoud/updates op W10 uitgevoerd worden. Dat betekent niet dat een nieuwe W11 PC aangeschaft moet worden

Ik denk persoonlijk dar Windows zich niet kan veroorloven om 70 tot 80 procent van de wereldwijde PC gebruikers kan dwingen een nieuwe PC aan te schaffen. Als dat het geval zou zijn dan is er veel werk voor USA justitie
Laatst bewerkt 18 feb 2025 17:52 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

19 feb 2025 16:27
W10 wordt niet meer ondersteund vanaf 14 oktober 2025, dat betekent dat het wel blijft werken maar er komen geen updates meer, zelfs geen beveiligingsupdates. Na verloop van tijd wordt W10 dus steeds gevoeliger voor virussen, malware enzovoorts: tegen alles wat na die datum ontwikkeld is beschermt W10 niet. Daarom is het niet verstandig om het langdurig te blijven gebruiken. Het schijnt mogelijk te zijn om voor 30 euro nog een extra jaar ondersteuning te krijgen, zie het artikel in Trouw van dinsdag 18 februari 2025 (katern Verdieping pagina 7). Het artikel is alleen beschikbaar voor abonnees.
Dat is voor mij de reden om Linux te overwegen, want mijn computer is na 10 jaar nog steeds prima. Aldfaer is de enige belemmering hiervoor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dick

Lees meer

04 apr 2025 22:40
Ook de tegenwoordige beweging om minder of geen Amerikaanse producten te gebruiken zou een stimulans zijn om Aldfaer te ontwikkelen voor andere operating systems dan alleen Windows.

Lees meer

08 apr 2025 14:27
Mijn laptop met Linux (Mint) is sinds februari operationeel. Pogingen om Aldfaer te gebruiken met Wine (waarmee je Windowsprogramma's op Linux kunt draaien) waren niet erg succesvol: het leek te werken, maar het aldfaer-window en alle teksten daarop waren veel te klein, en dat kreeg ik niet goed verholpen.
Ik heb met Virtualbox al wel Windows 7 als "gast" draaien (voor de veiligheid zonder netwerkinterface). Bestanden uitwisselen tussen Windows en Linux is doodsimpel. Ik gebruik daarop een ander oud programma dat niet werkt onder Linux. Dat is gedoe, maar voor mij acceptabel en het houdt me van de straat

Om te bezien of ik Alfdaer ook op die manier kan gebruiken zou ik graag twee dingen weten:
  1. Draait Alfaer nog op Windows 7? Ik kon dit niet vinden op aldfaer.net. Anders zet ik er nog een virtuele Windows 10 naast, maar liever niet als het niet hoeft.
  2. Kan ik nieuwe versies van Aldfaer en bijbehoren installeren zonder netwerkinterface? Zo ja, hoe? Zo nee, ook geen groot probleem, huidige versie is goed genoeg.

Lees meer

08 apr 2025 15:44 - 08 apr 2025 15:47
Alle versies van Aldfaer draaien onder alle Windows versies; nieuwe versies zijn via de website te verkrijgen, dan wel moeten u op een USB o.i.a. aangereikt worden.
Laatst bewerkt 08 apr 2025 15:47 door Han Kortekaas. Reden: typo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex

Lees meer

08 apr 2025 17:50
Uit de reacties maak ik op dat Aldfaer onder Linux een uitdaging is. Daarom nogmaals de vraag aan de ontwikkelaars van Aldfaar: komt er een versie onder Linux? Zo ja: wanneer? En zo nee: dan graag ook een reactie, dan is dat duidelijk.

Lees meer

08 apr 2025 18:03
Ineke,

Dit recentelijke bericht geeft antwoord op je vraag.

aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/9023-dire...or-linux-ubuntu.html

Groet,
Evert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ineke Lautenbach

Lees meer

08 apr 2025 18:05
Er komt geen Linux versie voor Aldfaer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ineke Lautenbach

Lees meer

08 apr 2025 20:26 - 08 apr 2025 20:30
Oude systeem: Windows 10 - Nieuwe systeem: Windows 7 in Virtualbox op Linux Mint 22.1
Zonet zonder problemen veiligheidskopie (inclusief materiaal) gemaakt op het oude systeem, daarna Aldfaer geïnstalleerd op nieuwe systeem, veiligheidskopie geopend en alles zag er goed uit. Ik heb een aantal standaardrapporten geprobeerd en die zijn ook in orde. Bonusrapporten werkten niet allemaal, bv. voorouderboom en vooroudercirkel gaven een leeg venster of een afbeelding die het niet deed. Dat vind ik niet erg belangrijk, zoek ik nog wel eens uit op het forum (er is ook nog een oud forum, zag ik toen ik zocht naar de "sierstamboom" die ik niet kon vinden - die heette in 2008 al voorouderboom   ). Kostte een stuk minder tijd dan al mijn gehannes met Wine.

Dank voor de hulp! Meteen ook een donatie gedaan.

En wat het uitbrengen van een Linuxversie van Aldfaer betreft: dat is een grote hoeveelheid werk, met daarna twéé smaken Aldfaer waar ondersteuning voor moet zijn. Ik kan me zeer goed voorstellen dat dat niet te doen is.
Laatst bewerkt 08 apr 2025 20:30 door Alex.

Lees meer

03 mei 2025 16:56
Op de vraag van Ineke Lautenbach (zo nee: waarom niet?) is nog geen antwoord gekomen.
Ik kan geen enkele vermelding vinden van de programmeertaal waar de kern van Aldfaer in geschreven is, maar ik meen dat dat geen belemmering kan zijn om het in Linux te compileren. Vermoedelijk geven de verschillen in het bestandssysteem de meeste zorg.
Of misschien is het te veel werk om een tweede OS te ondersteunen, maar ook dat is gissen.

Ondanks bestaande wensen en irritaties ben ik bijzonder blij met Aldfaer en ben ik het Aldfaer team erg dankbaar voor het vele werk dat zij gedaan hebben en nog steeds doen! Ik maak heel veel gebruik van de mogelijkheid 'sorteren als' in de personenlijst en alleen daarom al blijf ik ik een laptop met W10 gebruiken.

Lees meer

04 mei 2025 00:22
Er bestaat niet iets als "compileren voor Linux" omdat er niet iets is als 1 standaard Linux OS.
Er zijn binnen Linux verschillende varianten, distributies, en die vragen bij het compileren van software elk de nodige aandacht.

Groet,

TR

Gemaakt door Kunena