Een overzicht zoals bij 'Koppelen'

Lees meer

Een overzicht zoals bij 'Koppelen'

22 feb 2025 07:36
Bij het koppelen krijg ik een keurig overzicht. 
Waarschijnlijk kijk ik eroverheen, maar bestaat zo'n scherm ook voor onderhoud?
Lees: updaten resp. verwijderen.

Thanks.

Lees meer

Re: Een overzicht zoals bij 'Koppelen'

22 feb 2025 08:40
Als u het koppelen van materiaal bedoeld, dan is een overzicht van niet gekoppeld materiaal beschikbaar bij Tonen > Materiaal . Onderhoud, zie  Stamboom > Onderhoud > Materiaal.

Lees meer

22 feb 2025 10:00
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde eigenlijk het koppelen met b.v. vader/moeder.
Persoon > Gezin > Gezin koppelen enz.

Lees meer

22 feb 2025 10:41
Een  overzicht van wijzigingen, met de datum van uitvoering, en 'Uitzoeken' kan gemaakt worden in de personenlijst. Open de personenlijst en druk op toest F1 om de respectievelijke helppagina te openen.

Lees meer

22 feb 2025 11:34
Marcel,
met de rechtermuis klikken in het hoofdvenster in de secties Partner, Kinderen en Ouders kun je personen koppelen of nieuwe maken. Als dat is gedaan, en u wilt onderhoud plegen aan een gekoppeld persoon, dan klikt u op de naam om die persoon in het hoofdvenster te zetten. Of u zoekt de persoon op via de Personenlijst. Alle wijzigingen die u voor die persoon wilt maken kunt u dan doen. Het verwijderen van een persoon kan door Menu > Persoon > Verwijderen.

Dat zijn basis handelingen en mocht het verder helpen dan moet u eens de documentie "Stap voor stap" doorlezen

Lees meer

22 feb 2025 11:40 - 22 feb 2025 11:41
@ JayCee  
Ah .. ja! Dat zocht ik inderdaad, heel hartelijk dank. Super. Ik ga ermee aan de slag. Kijken of ik foute entries kan verwijderen enz.
Nogmaals dank.
Laatst bewerkt 22 feb 2025 11:41 door Marcel.

Lees meer

22 feb 2025 11:55
Het koppelen enzo, dat lukt allemaal wel. Het punt in deze was dat ik op zoek was naar een totaal overzicht, zoals je dat krijgt bij het koppelen van een persoon.
Ik ben een lange tijd geleden gestart met AldFaer, maar door omstandigheden heb ik daar een lange tijd niets aan gedaan.
Destijds heb ik getracht gedcom bestanden te koppelen (om werk te besparen) en daardoor zijn er ook veel entries die gewoon simpelweg fout zijn: die niet bij de family tree horen. Die wil ik proberen te verwijderen.

Overigens, off-topic, maar wel gerelateerd: door die 'importen' ontstond er varia aan plaatsnamen.

Willekeurig voorbeeld:
DE LIER
De Lier, Gemeente Westland, Zuid-Holland, Nederland
De Lier, Holland, Nederland
De Lier, Holland, Netherlands
De Lier, South Holland, Netherlands
De Lier, Zuid Holland,, Netherlands
De Lier, Zuid-Holland, Nederland
De Lier, Zuid-Holland, Netherlands
De Lier,, Zuid Holland, Netherlands
De Lier,Zuid Holland,Netherlands

Netherlands, Nederland, NLD...

Dat 'overzicht' waarnaar ik op zoek was, is ook om te onderzoeken of ik die namen niet op een uniforme wijze (welke? wat is juiste format?) zou moeten aanpassen.
Maar.. ik weet niet of het überhaupt kán ...
(nog niet onderzocht)

Lees meer

22 feb 2025 15:03
Marcel,
dat totale overzicht is dus de Personenlijst waar alle personen op voorkomen.
Het ongebreideld importeren van gedcom bestanden betekent per definitie veel werk; er zijn records die dubbel zijn, records die overbodig voor de eigen verzameling zijn, verschillende schrijfwijzen enz. Kortom misère.
Er is via Stamboom > Onderhoud een funktie om een bepaald gegeven voor het hele bestand te wijzigen. Voorbeeld is de plaatsnaam met zoveel duplicaties. Er is nergens een 'must' hoe je een plaatsnaam moet opnemen. Die namen kunnen in de loop der tijd nogal wijzigen. Als u de historie waardeert dan neemt u niet de hedendaagse schrijfwijze maar die zoals het in de akte staat. De vele voorbeelden van 'De Lier' zou ik persoonlijk al de provincie en het land weghalen. In rapportages vind ik het niet ogen om 'De Lier, Zuid Holland , Nederland' te zien.  'De Lier' is afdoende.
In de Onderhoud is veel soortgelijks te doen om namen gelijk te trekken maar u kunt ook beslissen om de funktie 'Sorteer als' te gebruiken, waardoor de namen op een ander manier gesorteerd staan.

Een mogelijkheid om die personen, die niets met de echte eigen stamboom te maken hebben, te verwijderen is door een Groep te maken van de stamboomleden en van deze groep een nieuwe stamboom te maken. Lees in de documentatie hoe je een groep maakt. Ga naar Tonen > Groepen en druk op sneltoets F1

Lees meer

22 feb 2025 20:30 - 22 feb 2025 20:32
Ik heb geaarzeld om een antwoord te geven.
Toch maar gedaan
U vraagt een venster voor Persoon > Gezin > Gezin koppelen enz.
Wel, daar is al in voorzien en automatisch als u een persoon aan een relatie wil koppelen. Voorbeelden:
1) U heeft een persoon in het hoofdvenster en wil een kind koppelen. U krijgt automatisch de vraag of het kind, indien aanwezig, ook aan de partner gekoppeld moet worden.
OF
2) U heeft een persoon in het hoofdvenster met meerdere relaties en wil een kind koppelen. U krijgt automatisch de vraag aan welke partner van de persoon in het hoofdscherm, dus aan welk gezin, het kind gekoppeld moet worden
Laatst bewerkt 22 feb 2025 20:32 door Ruud de Ruiter. Reden: opmaak

Gemaakt door Kunena