GEDCOM export problemen (FACT, OBJE, notities)

Lees meer

GEDCOM export problemen (FACT, OBJE, notities)

28 feb 2025 17:07
Goedemiddag,

Omdat ik merkte dat het er op leek dat bepaalde zaken niet op de juiste manier in de GEDCOM terechtkwamen heb ik er uiteindelijk maar een speciaal klein testprogramma voor gemaakt. Dit zit in de zip.

Hierin zitten een aantal mogelijk "lastige" zaken:

Meenemen van "plaatjes" in de GEDCOM. En hiermee bedoel ik de manier waarop ze in de GEDCOM als OBJE verschijnen. Ze komen natuurlijk niet als plaatje in de GEDCOM maar blijven erbuiten. Geprobeerd zowel met vinkje bij materiaal als WEL en NIET kopiëren naar andere map)

Daartoe heb ik een aantal dummy plaatjes gemaakt, met, voor zover ik denk, alle mogelijkheden als apart plaatje. (ook in de zip)
Dus voor geboorte, huwelijk, overlijden en voor alle 11 mogelijke feiten.

Het juist meenemen van Notities.

Allerlei mogelijke getuigen. (alle mogelijkheden naar mijn idee opgegeven, dus bij geboorte 3+3; bij huwelijk 1+2+2 en bij overlijden 3+3)

Het aangemaakte bestand ingelezen in Ancestris om te zien of alles goed meeging.

Bij exporteren staan ALLE vinkjes verder aan, dus ook meenemen eigen Aldfaer tags.

Bij deze post voeg ik het aldf bestand, gezipt, de dummy-testplaatjes en de verkregen GEDCOM. Maar die kunnen jullie natuurlijk zelf ook maken.
Ik had een overzichtje laten maken van materiaal en van de betrokkenen dan kon ik goed zien hoe alles aan elkaar zat.

Geconstateerd:

Notities:
Als daar hele lange regels inzitten, eigenlijk langer dan de maximale regel voor een GEDCOM bestand, dan wordt de regel foutief opgenomen. Namelijk met CONT ipv met CONC. (gechecked via Notepad ++, want daar kun je goed zien hoe lang een regel is)
Deze notitie komt ook los van de bijbehorende persoon, is dus niet meer gekoppeld.

Plaatjes, dus materiaal.
Ik wilde voorstellen dat zelf te bekijken. Van de in totaal 34 (van elkaar verschillende) gekoppelde plaatjes, komen er maar iets van 5 mee, de rest is weg.
In het aldf bestand zie ik ze toch echt allemaal.

In de OBJE entities staat de verwijzing als:

0 @O1063879328_7@ OBJE
1 FILE Dummy-Divorce.jpg
2 FORM jpg
2 TITL Dummy-Divorce
1 _ORDER 0

Er staat dus alleen een filenaam, geen file-pad.

De verwijzingen naar de OBJ in het FAM record, staan als:

1 MARL
2 DATE 12 DEC 1885
2 PLAC Hoorn, GR, NLD
2 _OBJE
3 FILE Dummy-Pre-Marriage.jpg
3 _PARTNER @I1063879327@

Is ook niet GEDCOM conform, Underscore niet nodig er is een tag voor.
En _PARTNER (eigen Aldfaer tag) verwijst naar de persoon zelf waarom? 

Volgens mij moet dit iets zijn als:
1 MARL
2 DATE 12 DEC 1885
2 PLAC Hoorn, GR, NLD
2 OBJE @O1063879327_3@

========

Bij geboorte staat bijvoorbeeld:
1 BIRT 
2 DATE 13 NOV 1867
2 PLAC Hilversum, NH, NLD
1 OBJE @O1063879334_1@

OBJE moet niet 1 als voorste nr hebben maar volgens mij 2, het hoort namelijk ONDER geboorte toch, en niet onder de INDI zelf??
=====

De OBJE's bij de feiten zijn er niet, en die zouden er wel moeten zijn.
Een FACT heeft een INDIVIDUAL_EVENT_DETAIL en die heeft weer een EVENT_DETAIL en daar kun je een multimedialink in geven. Dus moet die OBJE dan hier nummer 2 vooraan hebben.

Voor zover ik kan zien komen de getuigen wel goed door.

Tineke

Bijlagen:

Lees meer

Re: GEDCOM export problemen (FACT, OBJE, notities)

01 mrt 2025 14:19
Tineke,

Dank voor je bericht. Allereerst wat opmerkingen hoe wij tegen GEDCOM aankijken.

1. Bij GEDCOM-Export houden we ons zo goed als mogelijk aan de GEDCOM-standaard. Als er een GEDCOM-tag beschikbaar is voor een bepaald gegeven gebruiken we die tag.

2. Bij GEDCOM-Export gevolgd door een GEDCOM-Import in Aldfaer proberen we het gegevensverlies tot een minimum te beperken. Voor het overgrote deel lukt dat, maar er zijn uitzonderingen (o.a. Groepen, Aantekeningen, Hoofdlettergevoeligheid). Soms is hiervoor een eigen tag nodig, die heeft dan een underscore (_) een het begin.

3. Bij GEDCOM-Import heeft volledigheid niet onze prioritiet. Er zijn heel wat GEDCOM-tags die geen corresponderend invulveld in Aldfaer hebben. Het enkele feit dat er een GEDCOM-tag bestaat is voor ons geen reden hier ook een invulveld voor Aldfaer voor te maken.

Dan specifiek over jouw opmerkingen. Je opmerkingen over notities snap ik niet. Allereerst schrijf je dat bij lange regels CONC gebruikt moet worden. Maar CONC is in GEDCOM-7 uitgefaseerd.
Verder schrijf je dat een notitie met lange regels niet meer gekoppeld is na import. Mogelijk doel je op de notitie bij Doetje Klein die niet goed overkomt, maar dat heeft een andere reden, lange regels komen normaal gesproken goed over. Deze notitie bevat een door Aldfaer niet-verwachte regelovergang. Het wordt nu heel technisch, maar dat zie je als je dat in een Hex-editor bekijkt. In de notitie staat een enkele 0a (alleen NewLine) i.p.v. de gebruikelijk 0a 0d (NewLine en carriage return). Ik weet niet hoe je het voor elkaar hebt gekregen dat zo in een notitie te krijgen, volgens mij gebeurt dat niet bij normaal gebruik.

Dan Materiaal. Allereerst krijg je maar 5 plaatjes mee omdat je in de instellingen voor GEDCOM-export het item Maximaal één foto onder Materiaal hebt aangevinkt. Als je dat uitvinkt krijg je alle plaatjes te zien.
Dan het gebruik van OBJE vs _OBJE. In Aldfaer staan personen centraal. Je kunt alleen iets anders koppelen, zoals materiaal, aan een persoon. Je kunt weliswaar via "Hoort bij" een foto aan en gebeurtenis toekennen, maar het blijft een persoonskoppeling.
Dat zie je het duidelijkst bij een huwelijk. Je kunt bij een persoon een foto koppelen en dan bij "Hoort bij" Huwelijk met... toevoegen, maar de foto staat dan niet automatisch ook gekoppeld bij de andere partner. En zelfs als je deze wel aan de andere partner koppelt, moet je ook daar weer zelf "Hoort bij" toekennen aan het huwelijk.
Ook kan je een foto bij een persoon maar aan maximaal één gebeurtenis of feit toewijzen. Voorbeeld: een foto van een bruidspaar voor het ouderlijk huis van de bruid kan je niet aan zowel het huwelijk als het adres van het huis toewijzen.
Dat komt allemaal omdat Aldfaer wel een persoon centraal kan stellen, maar geen gebeurtenis of feit. Ik weet dat andere programma's dat wel kunnen, maar in Aldfaer kan dat niet.

Dat zie je terug in het GEDCOM-bestand. OBJE is gereserveerd voor waar het aan gekoppeld is, d.w.z. de persoon. Daarom zie je geen OBJE bij FAM-, FACT- of andere tags (zie ook uitgangspunt 3 hierboven). Vanwege uitgangspunt 2 hierboven ( minimaal gegevensverlies bij GEDCOM-Export gevolgd door GEDCOM-Import in Aldfaer) hebben we voor de "Hoort bij" informatie een eigen tag _OBJE toegevoegd.

Paul

Lees meer

Re: GEDCOM export problemen (FACT, OBJE, notities)

01 mrt 2025 17:15
Paul,

Allereerst heel hartelijk bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord.
Wat betreft hoe jullie tegen GEDCOM aankijken:
Als ik het goed begrijp gebruiken jullie dus niet de volledige spec van GEDCOM7 en gaan dat ook niet doen, jullie gebruiken een subset van GEDCOM7?
Is dat zo?

Dan kun je naar mijn idee niet echt stellen dat je GEDCOM 7 compatible bent toch?
Maar dat houd toch in dat als mensen met een GEDCOM7 bestand van een ander programma af komen, dat er dan info kwijtraakt?
Ik denk bijvoorbeeld aan alle gegevens die in SOUR en REPO kunnen worden opgeslagen.
Ik heb geen voorbeeld geprobeerd, maar raakt er dan niet van alles kwijt? Want al die gegevens in dat ene bron-veld van Aldfaer zetten, gaat niet lukken denk ik.
En eventueel opbergen in een notitie is misschien niet wat mensen verwachten.

Zijn er geen plannen om Aldfaer uit te breiden zodat er meer mogelijkheden komen zoals in andere programma's?
En dan denk ik aan plaatsen, sources, repositories, koppelen van bronnen aan events en dergelijke.

Je schrijft dat jullie je zo goed mogelijk aan de standaard houden en de tags gebruiken die er zijn om overeenkomstige dingen uit  Aldfaer in de GEDCOM te zetten.

Ik weet dat jullie vrijwilligers zijn en dus niet fulltime aan Aldfaer kunnen werken.
Maar een paar jaar geleden (rond 2022), toen er sprake was van een nieuwe Aldfaer versie die vorig jaar dan is uitgebracht, had ik echt hoop dat er meer mogelijkheden in Aldfaer zouden komen. En wel meer zoals in de GEDCOM wordt gespecificeerd, maar dan omgezet in extra toevoegingen en mogelijkheden aan Aldfaer.

Helaas bleek dat niet het geval.
En dat vond ik echt ontzettend jammer.

Maar zoals je zegt jullie prio ligt alleen in het feit dat een Aldfaer GEDCOM-export ook weer correct door Aldfaer ZELF kan worden ingelezen zonder veel verlies. Volledig kunnen inlezen van een GEDCOM-export van een ander programma is dus minder belangrijk begrijp ik, of zie ik dat verkeerd.

Dan wat betreft jouw reactie op mijn opmerkingen:

Die lange regel, geeeen idee hoe die er ooit ingekomen is. Dat moet lang voor 2022 gebeurd zijn. Ik weet wel dat ik alleen knip en plak in mijn notities. De regel wordt door Ancestris wel aangepast bij inlezen, maar ik noemde het hier omdat ik dacht dat het misschien iets was waar jullie op konden letten.
Er hoort inderdaad CRLF te staan en niet alleen LF.

Materiaal, ik ga proberen wat er gebeurd als ik dat vinkje verander. Ik neem aan dat het dan wel goed gaat.

Wat betreft het kunnen koppelen, ik snap nu dat Aldfaer maar een gedeelte van de mogelijkheden in GEDCOM gebruikt en er voorlopig daarin geen verandering komt.
Die _OBJE is daar ook een gevolg van.

Nogmaals dank voor je uitleg.
Ik kan weer verder.

Tineke

Gemaakt door Kunena