Bestand opschonen

• Christian Vanstechelman
  • Auteur
Lees meer

Bestand opschonen

01 mrt 2025 10:04 - 01 mrt 2025 10:06
Hallo iedereen,

Aldfaer-versie 11.1
Stamboom -> controleer gegevens -> Logische volgorde data -> Persoon

Tijdens het opschonen van mijn aldfaer-bestand loop ik tegen een probleem aan waar ik geen oplossing voor vind.
In de “Logische volgorde -> Persoon” krijg ik na het uitvoeren van die opdracht een lijst met personen die foutieve data zouden hebben. Ondanks dat de “Datum Overlijden Aangifte” leeg is, dus geen informatie bevat, worden deze personen toch vermeld als een foutieve data-stroom.

In bijlage zitten twee schermafdrukken die de zaak verduidelijken.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 01 mrt 2025 10:06 door Christian Vanstechelman.

• Auteur
Lees meer

Re: Bestand opschonen

01 mrt 2025 10:13
Ter aanvulling: de uitdraai van de controle vermeld: "Datum geboorte na datum aangifte overlijden" en "Datum overlijden na datum aangifte overlijden".

Bijlagen:

Lees meer

01 mrt 2025 12:14
Christian,
kunt u eens eerst Stamboom > Bestand opschonen draaien en dan weer deze gegevens controleren?

Wat ik niet in uw bijlage kon zien of er soms 'levenloos' een rol speelt.

• Auteur
Lees meer

01 mrt 2025 16:14 - 01 mrt 2025 16:23
Doe dit zo meteen om ALLE twijfels weg te nemen, maar ik vermoed dat ik dat al deed.
Ter verdere info: bij sommige personen staan in de "aangifte overlijden" willekeurige info.
Dit "opschonen" is dus gebeurd en resultaat is hetzelfde. Wat de willekeurige info betreft, zie de bijlagen

Bijlagen:

Laatst bewerkt 01 mrt 2025 16:23 door Christian Vanstechelman.

Lees meer

01 mrt 2025 16:35
In eerste plaatje staat er een foutieve datum invoer
In 2e plaatje staat er schijnbaar niets maar dat kan ook een spatie zijn en dat is ook informatie

• Auteur
Lees meer

01 mrt 2025 17:21
Hallo,

Bedankt voor de aandacht die je schenkt aan mijn issue.

Dat is inderdaad zo. Echter, die foutieve datum-invoer is niet mijn interventie. Dat is er op een of andere manier bij een 800-tal gegevens "zomaar" ingeslopen. Erg vervelend. Ben nu bezig met die manueel, één na één te verwijderen. En toch blijft er na het verwijderen die melding waarover sprake bij de aanvang. 

Lees meer

02 mrt 2025 02:02
Let eens op de datum gewijzigd onderin het hoofdvenster. Valt daarbij iets op bij alle fouten dat dit op een bepaalde datum is gebeurd en indien dat zo is wát er dan op die datum heeft plaatsgevonden?

• Auteur
Lees meer

02 mrt 2025 08:32 - 02 mrt 2025 09:07
Bedankt voor de aanwijzing.
De datum van wijziging is willekeurig. Bij sommig personen heb je datum + tijd, bij andere staat enkel de datum.
Echter, de toevoegdatum lijkt overal dezelfde te zijn. Eerlijkheidshalve heb ik ze niet alle 800 doorlopen. Na deze toevoegdatum staat er (GEDCOM).
Is dat er via deze weg ingeraakt? Oké dan. Maar hoe voorkom je dan dat na het verwijderen van deze 'datum van aangifte' je toch nog steeds die vermelding krijgt.

Bij een persoon met overlijdensdatum en een willekeurigz 'aangifte' heb ik de aangiftedatum ingevuld met de overlijdensdatum en ... de bewuste persoon staat NIET meer in de overzichtslijst met fouten na het o^nieuw oplijsten.

Mvg,
Christian

Bijlagen:

Laatst bewerkt 02 mrt 2025 09:07 door Christian Vanstechelman.

• Auteur
Lees meer

02 mrt 2025 11:17 - 02 mrt 2025 11:19
verdere update:

een arbeidsintensieve benadering die wel de zaak oplost. 

ga naar de aangifte-datum van de betrokken persoon en ... wis de inhoud als er iets in staat en <enter>. Is de inhoud leeg, vul dan een cijfer in, <enter>. Selecteer opnieuw de cel aangifte-datum en wis deze,  gevolgd door <enter>.

omslachtig, maar het herstelt. 
<enter> is blijkbaar een cruciale factor.

Is er een meer sympathieke oplossing?

mvg
Laatst bewerkt 02 mrt 2025 11:19 door Christian Vanstechelman.

Gemaakt door Kunena