Hulp gevraagd bij foutmelding bij openen van stamboom – Aldfaer v7

Lees meer

Hulp gevraagd bij foutmelding bij openen van stamboom – Aldfaer v7

19 mei 2025 00:48 - 19 mei 2025 00:56
Beste Aldfaer-forumleden,

Bij het openen van de laatste reservekopie van de stamboom krijg ik direct twee meldingen:
  1. Informatievenster: Er is een fout opgetreden bij het opnemen van de stamboom; Aldfaer kan het (deel)bestand kp.alf   niet vinden.
  2. Foutmelding: Aldfaer geeft aan dat de fout helaas niet automatisch hersteld kon worden. Ik krijg het advies om de verborgen map te verwijderen en de stamboom opnieuw te openen, of opnieuw een VK (veiligheidskopie) terug te zetten.
Na wat speurwerk op het forum kwam ik een bericht tegen van dhr. H. van 12-02-2025, waarin wordt uitgelegd dat dit probleem te maken kan hebben met deelbestandjes die niet goed worden samengevoegd. Daardoor ontstaat er een corrupt bestand. Helaas bood dat bericht voor mij geen concrete oplossing.

Mijn vader is de oorspronkelijke gebruiker van Aldfaer, maar is niet altijd zorgvuldig geweest met het maken van veiligheidskopieën. Ik zie nu alleen enkele oude VK's, en slechts één recente van gisteren. Wat precies de oorzaak is geweest van de storing krijg ik weinig duidelijkheid over, ik heb vernomen dat de WIFI was uitgevallen.

Zelf heb ik weinig ervaring met Aldfaer, maar kan goed overweg met de pc. Ik zag in eerdere topics dat soms via TeamViewer hulp werd geboden. Als dat in mijn geval ook mogelijk is, zou ik daar graag gebruik van maken?

Kortom: Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen?

Aldfaer-versie: 7.0

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,

Diederick

Bijlagen:

Laatst bewerkt 19 mei 2025 00:56 door Diederick.

Lees meer

Re: Hulp gevraagd bij foutmelding bij openen van stamboom – Aldfaer v7

19 mei 2025 08:43 - 19 mei 2025 08:52
Beste,
Een deelbestand is helaas beschadigd, doordat het stamboombestand (met extensie aldf) waarschijnlijk in OneDrive, of enig andere clousopslag staat, waardoor uitval van Wi-Fi de oorzaak kan zijn. De stamboom hoort lokaal in C:\Gebruikers\uwnaam\Documenten\Aldfaer\Stambomen\.. te staan. De enige oplossing is de recenste veiligheidskopie in te lezen en bewaren als nieuwe stamboom.
Veiligheidskopieën kunnen automatisch gemaakt worden bij afsluiten van Aldfaer, door in de Instellingen > Veiligheidskopie de automatische veiligheidskopie aan te vinken. Het maximum aantal te bewaren vk's kan ingesteld worden. Indien dit reeds het geval is,staan de veiligheidskopieën mogelijk ook in de cloud.

Teamviewer hulp is mogelijk in nood, maar voor dit probleem is er geen andere oplossing.

Aldfaer versie 7? Waarom niet updaten naar de nieuwste versie? Indien gewenst, Ga naar Instellingen > Algemeen en druk op toets F1 waardoor de respectievelijke helppagine wordt getoond.
Laatst bewerkt 19 mei 2025 08:52 door JayCee.

Gemaakt door Kunena