- Bedankjes 0
foutmelding "De stamboom kan niet worden geopend".
- Rommert
- Auteur
Lees minder
Lees meer
foutmelding "De stamboom kan niet worden geopend".
25 aug 2025 17:01
Al jaren functioneert Aldfaer hier naar tevredenheid en zonder problemen. Gemiddeld een keer per maand gebruik ik het programma om mijn stamboom te raadplegen of te muteren.
Het .aldf-bestand staat al jaren in de map "Y:\Mijn Documenten\Genealogie\DataAldfaer"
Afgelopen weekend kreeg ik bovenstaande foutmelding met de aanvullende tekst:"Controleer of de schijf vol is, of dat er niet op de schijf geschreven mag worden". Na deze melding zien ik in Aldfaer een leeg vlak. Als ik met optie Openen in het menu de stamboom probeer te openen dan krijg ik dezelfde foutmelding.
Ik heb het gecontroleerd maar deze bestandslocatie is nog steeds niet vol en ik kan daar als enige gebruiker gewoon bestanden raadplegen en/of muteren.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Het .aldf-bestand staat al jaren in de map "Y:\Mijn Documenten\Genealogie\DataAldfaer"
Afgelopen weekend kreeg ik bovenstaande foutmelding met de aanvullende tekst:"Controleer of de schijf vol is, of dat er niet op de schijf geschreven mag worden". Na deze melding zien ik in Aldfaer een leeg vlak. Als ik met optie Openen in het menu de stamboom probeer te openen dan krijg ik dezelfde foutmelding.
Ik heb het gecontroleerd maar deze bestandslocatie is nog steeds niet vol en ik kan daar als enige gebruiker gewoon bestanden raadplegen en/of muteren.
Weet iemand wat er aan de hand is?
- Han Kortekaas
-
Re: foutmelding "De stamboom kan niet worden geopend".
25 aug 2025 17:31
Verplaats het bewuste bestand eens naar C:\Aldfaer_data\ en open het dan weer via Menu>Open . Krijgt u dan een andere melding?
- Rommert
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
02 sep 2025 15:42
Als ik dat doe dan krijg ik geen foutmelding meer en kan ik mijn .aldf-file gewoon openen.
Ik heb het nog even getest: in de oorspronkelijk map kan ik gewoon een ander bestand aanmaken of muteren (ook office-documenten). Valt het te zeggen waar Aldfaer op controleert en het weigert het bestand te openen?
Ik heb het nog even getest: in de oorspronkelijk map kan ik gewoon een ander bestand aanmaken of muteren (ook office-documenten). Valt het te zeggen waar Aldfaer op controleert en het weigert het bestand te openen?
- Han Kortekaas
-
02 sep 2025 22:08
Aldfaer houdt in *.ini bestandjes de locatie(s) van de stamboom bij. Stel dat de map Y:\ even niet beschikbaar was, onklaar, andere drivenaam, dan kan ik me voorstellen dat er een fout in het *.ini bestandje staat.
Door bewust een andere locatie te kiezen is het probleem uit de weg.
Door bewust een andere locatie te kiezen is het probleem uit de weg.