- Bedankjes 0
waarschuwing voor gebruik onedrive, googledrive, e.d. Waarom?
- Caluwé
- Auteur
Lees minder
Lees meer
waarschuwing voor gebruik onedrive, googledrive, e.d. Waarom?
29 sep 2025 22:29
Sinds de update met versie 12 gebeurd is, krijg ik bij het openen van mijn bestand, de waarschuwing dat ik mijn bestand van onedrive naar mijn computer moet verplaatsen.
Waarom die waarschuwing?
Ik vind het juist veiliger om mijn bestand in de cloud te bewaren.
Kan iemand dit ophelderen?
Ludwig Caluwé
Waarom die waarschuwing?
Ik vind het juist veiliger om mijn bestand in de cloud te bewaren.
Kan iemand dit ophelderen?
Ludwig Caluwé
- Paul Kallenberg
Re: waarschuwing voor gebruik onedrive, googledrive, e.d. Waarom?
29 sep 2025 23:40
Ludwig,
Zoals in de waarschuwing valt te lezen kan het opslaan van een stamboombestand dat in een onedrive-, google drive- of dropboxmap staat vroeg of laat problemen geven. De reden is dat bij het openen van een stamboombestand er een aantal deelbestandjes worden uitgepakt die bij het sluiten van de stamboom weer worden ingepakt. De ervaring leert dat bij dat uit- en inpakken de synchronisatie fouten kan geven waardoor het bestand beschadigd kan raken.
Paul
Zoals in de waarschuwing valt te lezen kan het opslaan van een stamboombestand dat in een onedrive-, google drive- of dropboxmap staat vroeg of laat problemen geven. De reden is dat bij het openen van een stamboombestand er een aantal deelbestandjes worden uitgepakt die bij het sluiten van de stamboom weer worden ingepakt. De ervaring leert dat bij dat uit- en inpakken de synchronisatie fouten kan geven waardoor het bestand beschadigd kan raken.
Paul
- Han Kortekaas
-
30 sep 2025 09:25
U kunt de Veiligheidskopie in OneDrive opslaan.
- Theo
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
30 sep 2025 12:40
Hallo, dezelfde vraag bracht mij naar dit forum. Dank voor de antwoorden.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat er nauwelijks melding wordt gemaakt van versie 12... De laatste versie volgens de website is 11.1. Is hier een topic over 12? en kan ik ook ergens release-notes vinden?
Groetjes,
Theo
Maar wat ik wel vreemd vind is dat er nauwelijks melding wordt gemaakt van versie 12... De laatste versie volgens de website is 11.1. Is hier een topic over 12? en kan ik ook ergens release-notes vinden?
Groetjes,
Theo
- Theo
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
30 sep 2025 12:47
eehm ja de releasenotes staan in het programma onder help --> versiebeheer.
Sorry.
Negeer dit...
Sorry.
Negeer dit...
- Alle
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
01 okt 2025 19:49 - 01 okt 2025 19:50
Hallo, maar als je Aldfaer opent synchroniseert hij alles naar de Cloud. Dus ook de tijdelijke bestanden. Als je later Aldfaer weer afsluit pakt hij de stamboom weer in van de lokale bestanden die gecached zijn. Daarna wordt alles weer gesynchroniseerd naar de Cloud. Je moet alleen de synchronisatie even de tijd geven voordat je de computer uitzet, toch? Je moet niet constant Aldfaer openen en sluiten en daarna meteen de computer uitzetten.
Ik kan mij voorstellen dat dit een probleem is als je Aldfaer gebruikt op een laptop in combinatie met de Cloud. Dan kunnen er inderdaad synchronisatie problemen zijn omdat een laptop vaak dichtgeklapt wordt voordat de synchronisatie klaar is. Maar in 'normaal' gebruik moet dit toch geen probleem vormen?
Hoe zet ik de waarschuwing uit? En in welke situaties kunnen er eventueel corruptie van de database voorkomen?
Alle
Ik kan mij voorstellen dat dit een probleem is als je Aldfaer gebruikt op een laptop in combinatie met de Cloud. Dan kunnen er inderdaad synchronisatie problemen zijn omdat een laptop vaak dichtgeklapt wordt voordat de synchronisatie klaar is. Maar in 'normaal' gebruik moet dit toch geen probleem vormen?
Hoe zet ik de waarschuwing uit? En in welke situaties kunnen er eventueel corruptie van de database voorkomen?
Alle
Laatst bewerkt 01 okt 2025 19:50 door Alle.
- Han Kortekaas
-
01 okt 2025 22:32
Alle,
haal de stamboom.adlf uit de OneDrive en plaats deze bijvoorbeeld in een unieke folder C:\Aldfaer_data.
De veiligheidskopie kan gewoon in OneDrive opgeslagen worden.
haal de stamboom.adlf uit de OneDrive en plaats deze bijvoorbeeld in een unieke folder C:\Aldfaer_data.
De veiligheidskopie kan gewoon in OneDrive opgeslagen worden.
- Peter
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
02 okt 2025 17:46
Ik gebruik Aldfaer al vele jaren met Onedrive, en voor 10-tallen projecten, waartussen ik regelmatig wissel. Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
Ik wil helemaal niet mijn aldf bestanden naar een andere map zetten, dan verlies ik de automatische cloud backup, en dan worden bij elkaar horende bestanden per project opgesplitst over verschillende mappen, en moet ik heel mijn manier van werken omgooien en complexer maken.
Kunnen jullie geen mogelijkheid voorzien om dat af te zetten? Ik neem het risico dan wel.
Ik ga alleszins niet updaten.
Vriendelijke groeten,
Peter
Ik wil helemaal niet mijn aldf bestanden naar een andere map zetten, dan verlies ik de automatische cloud backup, en dan worden bij elkaar horende bestanden per project opgesplitst over verschillende mappen, en moet ik heel mijn manier van werken omgooien en complexer maken.
Kunnen jullie geen mogelijkheid voorzien om dat af te zetten? Ik neem het risico dan wel.
Ik ga alleszins niet updaten.
Vriendelijke groeten,
Peter
- Han Kortekaas
-
02 okt 2025 18:27 - 02 okt 2025 18:28
met welnemen, maar ik zie uw probleem niet met het verplaatsen van de stambomen naar een aparte map op uw PC.
Voor de veiligheid/backup hoeft u niets te missen omdat de automatische VK naar OneDrive weggeschreven kan worden.
Op OneDrive heeft u verschillende projecten zoals u zegt. Al die verschillende projecten (misschien met aparte folderstructuur) kunnen toch makkelijk met dezelfde structuur in een aparte map op uw PC worden geplaatst? Het enige wat anders wordt is dat u éénmalig in Aldfaer die bestanden uit de nieuwe structuur moet aanroepen waarna deze door Aldfaer 'onthouden' worden,,, tot een max van 10, zoals het in 11.1 is geregeld.
Als u per project aparte materiaalfolders heeft dan blijft dat volledig intact.
Ik wil me dus graag inleven in uw probleem om een oplossing te vinden zodat u gebruik blijft maken van de nieuwe en toekomstige functies cq verbeteringen.
Voor de veiligheid/backup hoeft u niets te missen omdat de automatische VK naar OneDrive weggeschreven kan worden.
Op OneDrive heeft u verschillende projecten zoals u zegt. Al die verschillende projecten (misschien met aparte folderstructuur) kunnen toch makkelijk met dezelfde structuur in een aparte map op uw PC worden geplaatst? Het enige wat anders wordt is dat u éénmalig in Aldfaer die bestanden uit de nieuwe structuur moet aanroepen waarna deze door Aldfaer 'onthouden' worden,,, tot een max van 10, zoals het in 11.1 is geregeld.
Als u per project aparte materiaalfolders heeft dan blijft dat volledig intact.
Ik wil me dus graag inleven in uw probleem om een oplossing te vinden zodat u gebruik blijft maken van de nieuwe en toekomstige functies cq verbeteringen.
Laatst bewerkt 02 okt 2025 18:28 door Han Kortekaas.
- Peter
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 okt 2025 09:25
Ik zal het wat beter proberen uit te leggen. Ik doe stamboomonderzoek voor verschillende volledig losstaande families. Elke familie/project heeft een aparte folder (die in mijn Onedrive folder staat op mijn desktop PC), daarin staat alles wat met dat onderzoek te maken heeft, waaronder een Aldfaer folder met aldf bestand en materiaal folder. Het wordt dan allemaal automatisch gesynchroniseerd, zodat ik een cloud backup heb en ik er vooral ook op andere locaties aan kan werken op mijn laptop.
Dat gemak zou ik verliezen als ik aldf bestanden zou moeten plaatsen buiten Onedrive. Dan moet ik beginnen heen en weer kopiëren tussen beide folders en op twee computers, om de synchronisatie te behouden. En dat is iets dat gegarandeerd wel eens gaat vergeten worden of misloopt.
Dat gemak zou ik verliezen als ik aldf bestanden zou moeten plaatsen buiten Onedrive. Dan moet ik beginnen heen en weer kopiëren tussen beide folders en op twee computers, om de synchronisatie te behouden. En dat is iets dat gegarandeerd wel eens gaat vergeten worden of misloopt.