Versie 12 wijzigen opslag locatie

Lees meer

Versie 12 wijzigen opslag locatie

05 okt 2025 13:02
Beste,
Na het installeren van versie 12 lukt het me niet meer om de opslag locatie te wijzigen.
In de vorige versie stond deze standaard op C:\familie, maar nu moet ik elke keer bij het 'opslaan als' van een bestand de locatie handmatig veranderen.
Iemand een idee hoe ik dit terug kan aanpassen?
Hartelijk dank.

Lees meer

Re: Versie 12 wijzigen opslag locatie

05 okt 2025 16:58
Hoewel het niet expliciet in de update lijst genoemd is, moet een bestand in een submap staan.
Eerlijk gezegd is dat ook een algemeen PC uitgangspunt dat je geen bestanden los in de root van een PC plaatst maar altijd in een structuur werkt.

In dit geval is mijn aanbeveling om het bestand C:\familie.adlf en bijbehorend familie.log  te verplaatsen (knippen/plakken) naar C:\Aldfaer_data\familie.adlf en via Aldfaer te openen.

Lees meer

05 okt 2025 17:27
Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik heb de bestanden verplaatst naar c:\Aldfaer\familie en het betreffende bestand dan geopend via Aldfaer.
Dat werkt prima, maar wanneer ik dan terug 'bestand - opslaan als' aanklik krijg ik nog steeds als voorgestelde locatie voor het stamboombestand 'C:\Users\Ludo\Documents\aldfaer\Stambomen.....' terwijl ik daar gewoon als voorgesteld pad 'C:Aldfaer\familie' zou willen zien staan.
Ik heb in 'Extra - instellingen ' in Standaard mappen bij rapportuitvoer 'C:\Aldfaer\familie' ingegeven, maar dit helpt blijkbaar niet.
In de versie 11 van Aldfaer kon ik mijn gewijzigde bestanden wel rechtstreeks onder C:\familie opslaan en dan was dit ook telkens de standaard locatie die was voorgesteld bij 'opslaan als'. Blijkbaar is dit nu dan toch niet meer mogelijk.. Spijtig, want dit kost me telkens extra tijd om de map manueel aan te passen.
Vriendelijke groeten, Ludo

Lees meer

05 okt 2025 17:43
Waarom sluit u uw stamboom af met 'Opslaan als' ; dat hoeft helemaal niet. U sluit Aldfaer af door in de meest rechterhoek gewoon op hert kruisje te klikken. Als er dan wijzigingen zijn dan kunt u eventueel een vraag krijgen van 'Opslaan??, maar de locatie wordt geaccepteerd. Dus nooit "Opslaan als" gebruiken maar gewoon het kruisje. Met Opslaan als zegt u zelf dat u een andere locatie wil dan waar het bestand staat. Daar zit de crux.

Uw gekozen locatie is niet goed, want u heeft nu het stamboombestand in de installatiemap gezet waar het beslist niet in mag staan. Dus maak echt een nieuwe map C\Aldfaer"_data\familie.aldf

Lees meer

05 okt 2025 18:05
Ik heb de locatie ondertussen aangepast.
Ik gebruik 'opslaan als' omdat ik aan de naam van het bestand telkens de datum toevoeg. Voor mij is dit een extra veiligheid omdat ik al eens ben moeten terugkeren naar een vorige bewaarde versie nadat ik tot de conclusie was gekomen dat ik een aantal zaken foutief had ingevoerd. Indien je gewoon 'opslaan' gebruikt dan wordt je vorige bestand gewoon overschreven en heb je geen (recente) back-up meer. En zoals eerder gezegd, in de vorige versie werkte dit perfect.

Lees meer

05 okt 2025 19:14 - 05 okt 2025 19:15
Ludo,
Uw werkwijze voor opslaan is overbodig gezien Aldfaer dit automatrisch voor u kan doen.
Om uw systeem te volgen, maak eerst een map aan met naam Veiligheidskopieën op de locatie C\Aldfaer"_data\Veiligheidskopieën
Doe dan het volgende: ga naar Instellingen > Veiligheidskopie. In het veld 'Standaardmap voor veiligheidskopie' geeft u die locatie in.
Onder de titel Automatische veiligheidskopie, vink 'Bij afsluiten' aan en wijzig het 'Maximaal aantal' naar 10.
Wanneer u nu Aldfaer afsluit via het kruisje rechts boven, zal Aldfaer u eerst vragen 'Wijzigingen opslaan?, als u bevestigd zal Aldfaer u vragen 'Veiligheidskopie maken?, bevestig eveneens.
Hiermee zal Aldfaer automatisch een veiligheidskopie maken, met na de naam een datumstempel toegevoegd - datum en tijd, tot op de seconde toe, en op de hoger vermelde locatie plaatsen. Indien later een vorige versie van uw stamboom noodzakelijk wordt, kunt u de gewenste veiligheidskopie inlezen.

De standaard mappenstructuur wordt steeds aanbevolen om dergelijke( en andere) problemen te vermijden. De standaard is :
  • Documenten\Aldfaer\Stambomen                map voor uw stamboombestanden;
  • Documenten\Aldfaer\Gedcom                      map voor uw GEDCOM-bestanden;
  • Documenten\Aldfaer\Materiaal                     map voor het gekoppelde materiaal van uw stamboombestanden.
  • Documenten\Aldfaer\Rapportuitvoer            map voor de uitvoer van de rapporten;
  • Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen   map voor eigen sjablonen en invoegtoepassingen.
  • Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopieën      map voor de veiligheidskopieën van uw stamboombestanden.

Laatst bewerkt 05 okt 2025 19:15 door JayCee.

Lees meer

05 okt 2025 19:38
Ludo,

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Han en JayCee m.b.t. de werkwijze voor het opslaan van bestanden. Dat neemt niet weg dat je gelijk hebt dat in versie 12.0 de voorgestelde maplocatie bij Opslaan als... anders kan zijn dan in versie 11. Dit is een onbedoelde wijziging die in de volgende versie hersteld wordt.

Paul

Lees meer

05 okt 2025 20:13
Ludo,
lees mijn artikeltje eens over  beveiliging  en met name het laatste deel over een eigen datum toevoegen aan de naam van het bestand. Op het moment dat u een bestand sluit met 'Opslaan als' werkt Aldfaer éérst het bestand bij en geeft het vervolgens de naam die u aangeeft.

Gemaakt door Kunena