- Bedankjes 0
verschil in aantal
- Herman Rensenbrink
- Auteur
Lees minder
Lees meer
verschil in aantal
20 okt 2025 12:27 - 20 okt 2025 12:30
Een uitdraai van ons parenteel met onze achternaam levert in Word 935 resultaten op. Maar in Aldfaer 12 komt onze naam 1135 keer voor. Waar zit het verschil?
Dank en groet,
Herman
Dank en groet,
Herman
Laatst bewerkt 20 okt 2025 12:30 door Herman Rensenbrink.
- Han Kortekaas
-
Re: verschil in aantal
20 okt 2025 13:49
ik denk dat een deel van de familie niet is gekoppeld of de ene uitdraai is gedaan met het privacy filter en de ander niet.
- Ruud de Ruiter
-
20 okt 2025 14:02 - 20 okt 2025 14:10
Een parenteel geeft het nageslacht vanaf een persoon en geeft nooit alle personen in het stamboombestand omdat b.v het voorgeslacht van personen "in het midden" van het parenteel niet in een parenteel getoond worden.
Zo kom ik uit op meerdere voorgeslachten van dezelfde familienaam zonder dat deze bewijsbaar aan elkaar gekoppeld zijn. Ik koppel die takken door een gefingeerde gemeenschappelijke voorouder toe te kennen.
Zo kom ik uit op meerdere voorgeslachten van dezelfde familienaam zonder dat deze bewijsbaar aan elkaar gekoppeld zijn. Ik koppel die takken door een gefingeerde gemeenschappelijke voorouder toe te kennen.
Laatst bewerkt 20 okt 2025 14:10 door Ruud de Ruiter. Reden: gemeenschappelijke voorouder
- Herman Rensenbrink
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
20 okt 2025 14:17 - 20 okt 2025 14:18
Beste Han, Dank voor uw antwoord. Bij mijn weten is iedereen gekoppeld en staat het privacy filter altijd in dezelfde stand: uit.
Laatst bewerkt 20 okt 2025 14:18 door Herman Rensenbrink.
- Herman Rensenbrink
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
20 okt 2025 14:21
Beste Ruud. Is mogelijk. Maar zoals ik nu denk kom ik daar alleen achter als ik van iedereen een kwartierstaat maak om te kijken of we bij dezelfde voorouder uitkomen.
De winter komt eraan...
De winter komt eraan...
- Han Kortekaas
-
20 okt 2025 15:55
Herman,
je kunt met Groepen wel iets doen door twee groepen te maken en dan van beide groepen bekijken wie er slechts in één groep voorkomt.
Dus
1. zet de proband van het parenteel in het hoofdscherm
2. Menu > Persoon > Maak groep ; maak een nieuwe groep, kies voor Parenteel en zet aan de rechterkant alle vinken behalve Betrokkenen en Incl koppelingen van gekoppelde personen
3. Maak een tweede groep met het selectieloupje , tweede van rechts op de iconenbalk en sla dit op
4 Ga naar Tonen Groepen en vink beide groepen aan
5. Bepaal wie er slechts één keer voorkomt door het tweede van rechts icoontje. Die geeft dan het verschil aan waardoor je de mogelijke oorzaak weet te vinden.
je kunt met Groepen wel iets doen door twee groepen te maken en dan van beide groepen bekijken wie er slechts in één groep voorkomt.
Dus
1. zet de proband van het parenteel in het hoofdscherm
2. Menu > Persoon > Maak groep ; maak een nieuwe groep, kies voor Parenteel en zet aan de rechterkant alle vinken behalve Betrokkenen en Incl koppelingen van gekoppelde personen
3. Maak een tweede groep met het selectieloupje , tweede van rechts op de iconenbalk en sla dit op
4 Ga naar Tonen Groepen en vink beide groepen aan
5. Bepaal wie er slechts één keer voorkomt door het tweede van rechts icoontje. Die geeft dan het verschil aan waardoor je de mogelijke oorzaak weet te vinden.
- Han Kortekaas
-
20 okt 2025 16:02
Een aanvullende methode kan zijn om gebruik te maken van de referentiepersoon.
1. Zet de proband van het parenteel in het hoofdvenster
2. Menu > Persoon > Referentiepersoon en maak deze persoon de referentiepersoon
Dat heeft het effect dat het nageslacht een kleur krijgt
De kleur zelf kun je via Extra > Instellingen > Vensters afregelen.
Zet de Personenlijst op sortering Achternaam, Voornamen en geboortedatum en de niet gekoppelde zijn zichtbaar
1. Zet de proband van het parenteel in het hoofdvenster
2. Menu > Persoon > Referentiepersoon en maak deze persoon de referentiepersoon
Dat heeft het effect dat het nageslacht een kleur krijgt
De kleur zelf kun je via Extra > Instellingen > Vensters afregelen.
Zet de Personenlijst op sortering Achternaam, Voornamen en geboortedatum en de niet gekoppelde zijn zichtbaar