in aldfaer een stamboom invoeren uit myheritage

Lees meer

in aldfaer een stamboom invoeren uit myheritage

20 nov 2025 21:19
Ik ben sinds kort begonnen met een stamboom in myheritage en ben reeds eerder met aldfaer een heel eind in het verleden beland in het jaar 1720 , is het mogelijk om alle gevonden data en personen ,vanuit myheritage in aldfaer te krijgen , en zo ja hoe doe ik dat ??

b.v.d.
Wim van Alphen
wimvanalphen@outlook.be

Lees meer

Re: in aldfaer een stamboom invoeren uit myheritage

20 nov 2025 21:23
Er is een help in Aldfaer F1 toets

Zoek hier : maak een ged com bestand, deze kan je inlezen in een ander genealogie programma.

Waarom zou je van een gratis programma naar een betaald programma gaan?

Lees meer

20 nov 2025 23:06
Wim,
in MyHeritage kunt u kiezen om een gedcom export bestand te maken. Als u dat  heeft gedaan dan opent u Aldfaer  en onder Menu > Bestand vindt u Importeer Gedcom.

Pas op!
De gedcom importeren zal geen controle doen of de persoon al aanwezig is; er worden dus dubbelen gemaakt, wat erg tijdrovend is om deze er uit te filteren. Daarom is het beter die gedcom te importeren in een schone stamboom en die op te schonen. Bij de import moet u geen vinkje zetten bij de onbekende gegevens in de notitie plaatsen.

Lees meer

26 dec 2025 12:56 - 26 dec 2025 13:02
Goedemiddag,

Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Mijn Aldfaer-bestand (hoofdbestand) heb ik een paar jaar geleden naar MyHeritage gekopieerd, sindsdien heb ik daar veel aanvullingen verkregen (ook op al in Aldfaer bekende personen). Handmatig deze mutaties naar het Aldfaer-bestand overnemen zal (te) veel tijd kosten. Dus, op MyHeritage een Gedcom-export gemaakt en wil deze data graag terug inlezen als aanvulling op mij hoofdbestand in Aldfaer.

Hoewel het doel dus doel 'samenvoegen' van in beide bestanden bestaande records is, levert dit nu inderdaad een dubbeling van alle al bekende personen. Ontdubbelen in Aldfaer gaat helaas per persoon, (ik dacht 'ik pas mijn eigen record aan en dan zal de rest wel meeverhuizen naar (en samenvoegen met) de bestaande registraties van alle voorouders, maar helaas...) met ruim 5000 gevonden dubbelen is handmatig verwerken niet de weg natuurlijk.. :-(

In het bovenstaande antwoord geeft u als oplossing aan: "Daarom is het beter die Gedcom te importeren in een schone stamboom en die op te schonen."
Ik begrijp uw aanbeveling helaas niet goed genoeg.

Ik heb de MyHeritage inderdaad eerst in een apart Aldfaer-bestand gezet, maar wat moet, en hoe kan, ik daar dan 'schonen' zodat het (lieft zo automatisch als mogelijk) samenvoegen daarna wel handig gaat?

Ik hoop dat u mij hiermee verder kunt helpen.

vriendelijke groeten
Marcel van Vlaanderen

PS: Via Google lees ik over een (al dan niet echt bestaande) oplossing waarover ik op de Alffaer-websites niets kan vinden. Misschien dat u kunt aangeven of dit überhaubt een valide aanpak ik > 

Om gedcom-bestanden samen te voegen in Aldfaer, moet je de speciale "Gedcom Samenvoegen" invoegtoepassing (plugin) gebruiken; je installeert deze viaHelp > Versiebeheer invoegtoepassingen in Aldfaer door de URL van de invoegtoepassing in te voeren en te installeren, waarna je de twee (of meer) bestanden selecteert en Aldfaer ze laat combineren tot één coherente stamboom.  Stappenplan voor het Samenvoegen: 
  1. Download de Invoegtoepassing:
    • Open Aldfaer en ga naar het menu: Help > Versiebeheer invoegtoepassingen .
    • In het witte veld onder 'Invoegtoepassing' plak je de download-URL voor de samenvoeg-plugin (vaak te vinden op de Aldfaer website, zoek naar 'Gedcom Samenvoegen' of 'Gedcom Merger').
    • Klik op de 'Installeer' knop.
  2. Start het Samenvoegen:
    • Na installatie verschijnt de invoegtoepassing waarschijnlijk in een nieuw menu (bijvoorbeeld onder 'Extra's' of 'Bestand').
    • Kies de optie om gedcoms samen te voegen (bijv. "Samenvoegen van Gedcom-bestanden").
  3. Selecteer en Voeg Samen:
    • Selecteer het hoofd-gedcom (je bestaande stamboom) en het gedcom dat je wilt toevoegen.
    • Volg de instructies van de plugin om dubbele personen/gegevens te beheren en de bestanden te combineren. 
Laatst bewerkt 26 dec 2025 13:02 door Marcel van vlaanderen. Reden: Toeting Google-advies over Aldfaer

Lees meer

26 dec 2025 17:37
Marcel,
de gemelde plug-in "Gedcom Samenvoegen" is mij totaal onbekend. 

Als u ooit uw Aldfaer bestand naar MH hebt gebracht en daar vervolgens in door bent gegaan dan volstaat toch nu een gedcom export van MH in te lezen in een nieuw bestand? Daar kunnen geen dubbelen in ontstaan, tenzij die er al in zitten

Lees meer

27 dec 2025 10:41 - 27 dec 2025 10:49
Bedankt voor uw snelle antwoord, Han.

Uit uw reactie "de gemelde plug-in "Gedcom Samenvoegen" is mij totaal onbekend" blijkt maar weer eens dat de 'kunstmatige Intelligentie' dingen verzint en niet te vertrouwen is :-(

Ik heb het Aldfaer-bestand altijd als hét enige bestand gebruikt voor actieve mutaties, enkel daar heb ik nieuwe personen en details toegevoegd. Verder werk ik daar met kleuren, vet en onderstreept om personen nader te duiden. Dat wil ik dus als het hoofdbestand blijven gebruiken,

De kopie van mijn (toenmalige hele Adlfaer-stamboom) die ik in MyHeritage heb gepubliceerd was bedoeld voor het verbinden met anderen met dezelfde voorouders op basis van DNA (ik zoek een vader onbekend uit 1799). Intussen kan ik daar als bijproduct, door allerlei matches, heel veel extra informatie van anderen bijkrijgen, van kleine details tot hele takken. Deze wil ik nu graag alsnog toevoegen aan mijn lokale Aldfaer-hoofdbestand, zonder dat allemaal handmatig te hoeven doen.

Vandaar mijn vraag wat uw reactie "Daarom is het beter die gedcom te importeren in een schone stamboom en die op te schonen" omvat.

Of, is het, als tussenstap, bijvoorbeeld mogelijk om (de records van) individuele personen/takken te kopiëren van het ene Aldfaer-bestand naar het andere?

Ik hoop dat iemand een fraaie oplossing hiervoor heeft.

MvVl
Laatst bewerkt 27 dec 2025 10:49 door Marcel van vlaanderen. Reden: verduidelijking

Lees meer

27 dec 2025 11:10
Marcel, ik ben er inmiddels achter dat u waarschijnlijk refereert aan een plug-in van Ancestris. Bij gebruik van deze plug-in voor dat aparte software pakket speelt dezelfde problematiek dat bij het samenvoegen van twee gedcoms niet voorkomen kan worden dat er dubbelen ontstaan. Ancestris is een gerenommeerd pakket.

Als u zegt dat u op uw PC bent doorgegaan met de genealogie dan zult u dus die gedcom van MH in een nieuw bestand moeten opnemen en daar alles wat u al in uw Aldfaer stamboom heeft moeten verwijderen. Als dat karwei is gelukt dan pas kunt u van het restant een gedcom export maken die u in uw Aldfaer hoofdbestand importeert.

Wat voor u zou werken is dat aan de kant  van MH u een selectie zou kunnen maken van de personen die u wilt toevoegen aan uw bestand. En zo iets bestaat er naar mijn weten niet.

U zou wel MH en Aldfaer  naast elkaar op een scherm kunnen zetten en record voor record met copy en paste over kunnen zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel van vlaanderen

Gemaakt door Kunena