Stamboombestand opent niet

Lees meer

Stamboombestand opent niet

29 nov 2025 12:29
Beste,

Nu was ik aan mijn stamboom aan het werk maar tijdens het opslaan liep aldfaer vast. Ik heb de pc gewoon aan laten staan en heb niets afgesloten. Toen ik een tijd later terug kwam had Aldfaer zich afgesloten en er was een bestand aangemaakt. (Via Aldfaer-> Aldfaer bestanden zoeken heb ik dit bestand kunnen zien en er stond het juiste aantal personen bij, 32910) 

Maar als ik dit bestand probeer te openen (ook na herstarten computer) krijg ik de foutmelding; 
1. Het stamboombestand is beschadigd, of
2. Er is te weinig vrije ruimte op de schijf beschikbaar, of
3. Er mag niet naar de schijf geschreven worden.
4. De padnaam van één of meer uitgepakte bestanden is te lang.

Eerdere versies van de stamboom kan ik wel gewoon openen. Ook vond ik het bijzonder dat bij het opslaan van deze stamboom aldfaer zelf een nieuwe map heeft aangemaakt op mijn schijf (Aldfaer_data heet deze map)

Ik heb het bestand in de bijlage gedaan. 

Groeten!

Lees meer

Re: Stamboombestand opent niet

29 nov 2025 18:00 - 29 nov 2025 18:01
Kijk eens naar de locatie van dat bestand in het resultaat van de stamboomzoeker. Dit probleem onstaat meestal wanneer het stamboom-bestand in OneDrive, DropBox o.d. staat. In dit geval is de kans groot dat het bestand beschdigd is. De enige oplossing is dan de recenste veiligheidskopie inlezen en opslaan op de standaardlocatie zijnde - C:\Gebruikers\uwgebruikersnaam\Documents\Aldfaer\Stambomen. Vergeet de eventuele synchronisatie van de map Stambomen naar OneDrive te annuleren. 

Laatst bewerkt 29 nov 2025 18:01 door JayCee.

Lees meer

30 nov 2025 08:52
Vergeet de eventuele
moet zijn
Vergeet NIET de eventuele
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JayCee

Lees meer

30 nov 2025 09:10
Dank voor jullie antwoord. Ik heb helemaal niets met de cloud gedeeld dus dat is het probleem niet.... het probleem lijkt dieper in mijn PC te liggen. Soms zie ik wel de D:/ schijf en andere momenten weer niet..... soms kan ik er wel iets van kopiëren en ander momenten weer niet... Dus heb het stamboombestand wel weten te kopieren maar kan het niet openen. 

Er is dan geen enkele andere optie meer dan een eerdere versie te gebruiken? 

Fijne zondag allen

Lees meer

30 nov 2025 11:44
Dit heeft niets van doen met een Aldfaer versie.
Die D:\ locatie is wellicht een USB dat geen vaste driveletter heeft gekregen.
Afhankelijk wat er nog meer op de PC is aangesloten doet die zich voor als D:\ maar soms niet.
Hoe oud is die USB?

De aanrader is om uw bestand te zetten onder de standaard locatie  op de C:\  schijf. Aangezien u geen cloud gebruikt is dat \Documenten\Aldfaer\Stambomen
Via Aldfaer > Bestand > Open surft u dan naar de nieuwe locatie

Gemaakt door Kunena