Personenlijst werkt niet

Lees meer

Personenlijst werkt niet

23 dec 2025 15:35
Hallo,
Ik werk al jaren naar volle tevredenheid met Aldfaer en heb nu een nieuwe laptop gekocht.
Daarop heb ik Aldfaer versie 12.0 geïnstalleerd op mijn C-schijf (Zie bijlage 1 Schermafbeelding C- schijf).
Vervolgens heb ik mijn Aldfaer bestanden gekopieerd naar mijn E-schijf in de map Genealogie - Stamboom bestanden (Zie bijlage 2 Schermafbeelding E- schijf).
En via de knop bovenaan "Stamboom" - "Eigenschappen" heb ik in het vak "Mappen" een verwijzing gemaakt naar de E-schijf - Genealogie - Stamboom bestanden.
En nu kan ik mijn 5 stambomen zien en daartussen switchen.
Als ik nieuwe gegevens verwerk, worden deze ook opgeslagen.
Alleen: als ik op het icoontje "personenlijst" klik, dan gebeurd er niets.
Idem ook niet op het icoontje "kalender".
Ik krijg geen enkele lijst te zien; ook geen lege lijst. 
Nu heb ik eens een (gerelateerd) antwoord van Ruud de Ruiter gelezen waarin hij schreef: "Verwijder in C:\Aldfaer het bestand Aldfaer.cfg".
Voordat ik dit doe is mijn vraag: als ik dit bestand verwijder werkt mijn personenlijst dan weer?
En zo ik dit bestand verwijder is dat dan het bestand "Aldfaer (met een radertje in het icoon)" met als type Configuratie-instellingen? 
Of heb ik een andere fout gemaakt bij de verwijzing naar de Aldfaer bestanden of anderzijds?
Met vriendelijke groet,
Ad Lans

Lees meer

Re: Personenlijst werkt niet

23 dec 2025 15:51
Laat me raden..er is niet overnieuw Aldfaer gedownload en geïnstalleerd, maar de volledige map C:\Aldfaer van de vorige laptop is gekopieerd .

Sluit Aldfaer waarna U twee bestandjes zou kunnen renamen C:\Aldfaer\aldfaer.ini en C:\Aldfaer\Aldfaer.iniprogram en dan Aldfaer weer heropenen.

Dus NIET aldfaer.cfg

Lees meer

23 dec 2025 16:58
Beste Han,
dank voor je snelle antwoord.
Maar je hebt het niet goed geraden  .
Ik heb wel degelijk Aldfaer versie 12.0 gedownload van de Aldfaer site en geïnstalleerd.
Dus ik heb niets gekopieerd!
Alleen de Aldfaer bestanden heb ik van een verwisselbare harde schijf (back-up) gekopieerd naar de nieuwe harde schijf E.
Nu uw raad: Sluit Aldfaer waarna U twee bestandjes zou kunnen renamen C:\Aldfaer\aldfaer.ini en C:\Aldfaer\Aldfaer.iniprogram en dan Aldfaer weer heropenen.
Ik begrijp dat ik de bestanden C:\Aldfaer\aldfaer.ini en C:\Aldfaer\Aldfaer.iniprogram dien te renamen.
Maar "renamen" waarin dan?
Ik heb wel een bestand Aldfaer.iniprogram: in welke naam "rename" ik deze dan?
Maar ik heb geen bestand Aldfaer.ini.
Zij bijlage.
Groeten Ad Lans 

Lees meer

23 dec 2025 16:59
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ik ooit Aldaer.cfg heb laten verwijderen.
Dit om de simpele reden dat Aldfaer.cfg niet bestaat

Lees meer

23 dec 2025 17:13
Als u in de Windows balk > Weergeven > Weergeven> Bestandsnaamextensies aanklikt dan ziet u Aldfaer.ini wel staan.
Renamen is gewoon naar eigen idee het beestje een andere naam geven. Verwijderen mag ook.

Lees meer

23 dec 2025 17:15
Hoi Ruud,
Ik wil zeker geen ruzie maken en als ik jouw naam ten onrechte gebruikt heb, dan spijt het mij zeer..
In ieder geval last ik op de Aldfaer forum site:Heren toch,
Geef Mike gerichte info en geen onduidelijke verhalen.

Mike:
Ik ga uit van de standaard installatie
Sluit Aldfaer
De bestanden staan nu in C:\...\Documents\Aldfaer
Verplaats deze map Aldfaer naar  en dat wordt dan \Aldfaer
Verwijder in C:\Aldfaer het bestand Aldfaer.cfg
Start Aldfaer, geeft grijs scherm
Via de functie Menu > Bestand > Zoek Aldfaer bestanden open je het laatst gebruikte *.aldf bestand (geen Veiligheidskopie)

Vervolgens in Menu > Extra > Instellingen > Rapporten > Bestanden de verwijzing van de bovenste 2 standaard mappen aanpassen naar
\Aldfaer\Rapportuitvoer en
\Aldfaer\Invoegtoepassingen
De rest blijft ongewijzigd

Pas ook de verwijzing van de Veiligheidskopie in Instellingen aan, b.v naar je externe backup schijf
Zet de vink Bestandsherstel
Zet de vink Veiligheidskopie bij afsluiten (zonder materiaal)

Ten slotte in Menu > Stamboom > Eigenschappen pas je het pad voor het materiaal aan. Dat wordt dan b.v \Aldfaer\Materiaal
Dus Ruud, als ik je naam ten onrechte gebruikt heb nogmaals: neem mij niet kwalijk!
Maar misschien heb ik het verhaal niet goed begrepen, hoor.
Mvg Ad Lans 

Lees meer

23 dec 2025 17:18
Dag Han,
ik ga dus de bestanden C:\Aldfaer\aldfaer.ini en C:\Aldfaer\Aldfaer.iniprogram verwijderen!
Dank voor uw antwoord en ik ga laten weten of het gelukt is.
Nogmaals dank!
Mvg Ad Lans

Lees meer

23 dec 2025 19:33
Han,
het is gelukt!
Alles werkt weer: hartelijk bedankt  .
Mvg Ad Lans

Gemaakt door Kunena