Stamboom Onderhoud Notities

Lees meer

Stamboom Onderhoud Notities

25 dec 2025 14:26
Hallo,
dankzij Han kon ik de personenlijst weer benaderen en ik was weer begonnen met het invullen van gegevens.
Nu is er een ander probleem ontstaan: ik kan geen reeds gemaakte notities meer aanpassen.
Ik kan wel nieuwe notities invoeren, maar zodra ik een gemaakte notitie wil aanpassen, dan lukt dat niet [zie bijlage].
Ik heb Aldfaer opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan: "Onderhoud Notitie (reageert niet) en ik moet dan Aldfaer afsluiten.
Wie helpt mij?
Mvg Ad Lans

Lees meer

Re: Stamboom Onderhoud Notities

25 dec 2025 15:53 - 25 dec 2025 15:55
Een notiie hoeft niet uniek te zijn. Dat doe je in het betreffende tabblad
Laatst bewerkt 25 dec 2025 15:55 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

25 dec 2025 16:03
Hoi Ruud, dank voor je antwoord op deze Kerstdag.
"Jij schrijft: Een notiie hoeft niet uniek te zijn. Dat doe je in het betreffende tabblad".
Ik vul de notitie niet zomaar aan in het :notitie" veld, maar ik verander of vul een een notitie aan op de volgende wijze:
- Tabblad "Stamboom"
- "Onderhoud"
- "Notities"
Maar dat lukt dan niet!
Mvg Ad Lans

Lees meer

25 dec 2025 17:32
Ad
Foutje mijnerzijds.
Dubbelklik de te wijzigen notitie geeft je een mogelijkheid om de tekst te wijzigen
Probleem:
Ik heb ruim 5'000 notities. Hoe vindt men de persoon waarvan een notitie gewijzigd moet worden ?
Daar kan de zoekknop voor gebruikt worden om vast te stellen of de notitie uniek of gedeeld gebruikt is want dat kan de wijziging foutief  uitgevoerd wordt want die kan voor één van de personen gelden.
In dat geval wijzigen in het tabveld om de wijziging uniek te maken

Via de zoekknop vindt men de personen waarvoor die notitie van toepassing is

Lees meer

25 dec 2025 20:09
Dag Ruud,
ik begrijp wat je schrijft.
Ik weet hoe ik moet zoeken: ik kopieer een gedeelte van de betreffende notitie in het hoofdscherm en vervolgens ga ik via Tabblad "Stamboom" - "Onderhoud" - "Notities" naar het "Onderhoud Notitie veld.
En dan plak ik daar het gekopieerde in.
Wanneer de zinsnede van het begin van het gekopieerde,  dezelfde tekst heeft als bij andere personen (bijvoorbeeld eenzelfde bron), dan moet ik handmatig door de notities lopen.
Gelukkig staan deze "op alfabet" en vind ik uiteindelijk de notitie welke ik wil aanpassen.
Maar dat is mijn echte probleem ook niet.
Mijn echte probleem is dat het "Onderhoud Notitie" veld niet werkt.
Ik kan dus helemaal niets kopiëren naar dat veld of er überhaupt iets intypen.
Kortom het veld werkt niet en dan geeft het veld de melding: "reageert niet" en springt het kruisje (helemaal rechtsboven) op rood en moet ik Aldfaer afsluiten.
  .
Met vriendelijke groet,
Ad Lans

Lees meer

25 dec 2025 20:28
Hoi,
wat ik ook zo vreemd vind is dat als ik Aldfaer open, ik in de laatst afgesloten stamboom kom: laat ik zeggen stamboom Nelto Lans (zie plaatje 1).
Maar als ik nu een andere stamboom wil openen (bijvoorbeeld stamboom Karst Lans) dan zie ik de naam van Karst Lans vs3. aldf (zie plaatje 2) al in het venster staan.
En (als ik me goed herinner) stond daar op mijn oude laptop altijd de naam van het bestand waar ik in werkte (Nelto Lans).
Misschien dat dit jullie iets meer duiding geeft wat er bij mij mis gaat. 
Mvg Ad Lans   

Lees meer

25 dec 2025 21:27
Plaatje 1 laat niets zien, alleen de iconenlijst van het geopende bestand
E:\genealogie\Stamboom bestanden\Nelto vs3 20060730-1128\Nelto vs3
Plaatje 2 laat zien de startlink om een ander bestand te openen. De volledige link lijkt te zijn:
E:\genealogie\Stamboom bestanden\Karst Lans vs3 20060730-1458\Karst Lans vs3.aldf

Het lijkt er op dat je er meerdere stamboombestanden per (familie)tak op na houdt. Dit is uit den boze. Ik heb net voor iemand die een 10-tal bestanden had die elkaar overlapten tot één bestand samengevoegd. Dat was meerdere weken werk.

Het is simpel: meerdere overlappende bestanden verhoogt het werk kwadratisch

Plaatje Onderhoud:
Dat ziet er normaliter uit als

Wat je laat zien kan ik niet thuis brengen. Laat eens zien wat er in het betreffende tabblad staat

Let op: een notitie wijzigen geldt voor alle personen die dezelfde notitie hebben. Zo is het nummer in mijn afbeelding geldig voor 2 personen. Wijzig je dit in Onderhoud Notitie dan geldt dat voor beide personen. Daarom mijn advies, wijzig een notitie in het betreffende hoofdvenster

Lees meer

26 dec 2025 00:44
Ad,
ik wil me eens richten en beperken tot de eerste opmerking over het aanpassen van een notitie. Als u een notitie bij een persoon heeft gemaakt en die wilt u wijzigen dan moet u dat bij die persoon doen en beslist niet via Stamboom Onderhoud. Bij de persoon zelf tikt u gewoon de verbetering in. Waarom u dat via Stamboom Onderhoud doet begrijp ik niet.

Kunt u eens Stamboom > Controleer gegevens > Fouten in database draaien?

Lees meer

26 dec 2025 09:01
Dag Ruud, wil je mijn antwoorden aan jou en Han bij zijn laatste opmerking lezen, aub.

Lees meer

26 dec 2025 09:05
Hallo @Ruud en @Han,
ik vind het erg fijn dat jullie op deze dagen tijd en moeite aan mij willen besteden: dank daarvoor!

@Ruud, ik heb inderdaad meerdere stamboombestanden van familietakken (plaatje 1).
Ik ben zo’n beetje vanaf het begin van het uitbrengen van Aldfaer bezig met dit programma en ik heb nooit geweten dat dit niet de bedoeling was.
Sommige stambomen hebben inderdaad personen gemeen, maar ik heb altijd begrepen dat het met Aldfaer niet mogelijk was om meerdere (aparte) stambomen te koppelen.
Tenzij ik handmatig een stamboom overtyp naar een andere stamboom.

@Ruud, jij laat mij een geel blad van “Onderhoud Notitie” zien en dat ken ik: die heb ik ook bij al mijn stambomen.
En ik heb net mijn Notitie tabbladen van mijn stambomen gecheckt en die zien er precies hetzelfde uit.
Ik kan er ook gewoon mee werken en aanpassingen en veranderingen in aanbrengen.
Alleen in de stamboom van “Nelto” lukt het niet om aanpassingen en veranderingen te plegen omdat ik niets kan invullen in het betreffende veld (plaatje 2).@Ruud, jij schrijft: “Wat je laat zien kan ik niet thuis brengen. Laat eens zien wat er in het betreffende tabblad staat”.
Dat klopt als een bus Ruud: wat ik laat zien (plaatje 2) is dus de fout.
Dat tabblad werkt niet: als ik wat wil intikken dan slaat het tabblad op tilt en moet ik Aldfaer afsluiten.

@Ruud en @ Han: jullie schrijven beiden dat wanneer ik een notitie ga wijzigen, ik dat dien te doen in het hoofdvenster bij de betreffende persoon.
Ik snap dat nu en ga dit in het vervolg ook doen!
@Han, weet u Han, ik doe mijn wijzigingen aanbrengen via “Stamboom Onderhoud” op de volgende wijze:
- Ik selecteer bij de betreffende persoon de eerste regel van zijn notitie in het
  hoofdscherm en kopieer dit;
- Dan ga ik naar het tabblad Stamboom Onderhoud en kopieer in de bovenste
  regel (Zie gele plaatje van Ruud) de eerste regel;
- Dan zie ik de betreffende notitie.
   Maar zoals Ruud schrijft “de betreffende notitie kan op verschillende personen
   van toepassing zijn” en als ik die notitie op deze wijze aanpas, dan verander ik
   dat bij alle personen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
   Daarom klik ik in het rechter veld op “Zoek” en dan zie ik alle personen waarop
   de betreffende notitie van toepassing is.
   En dan klik ik op de persoon waarop de aanpassing van toepassing is en dan pas
   ik zijn notitie aan.
   Volgens mij doe ik precies hetzelfde wat jullie mij ook schrijven: “pas het aan in
   het hoofdvenster van de betreffende persoon”!
   Ik begrijp nu dat mijn methode veel omslachtiger is dan jullie methode en
   nogmaals ik ga het vanaf nu op jullie methode doen, maar …… is de methode van
   mij dan persé fout?

@Han: u vraagt mij “Kunt u eens Stamboom > Controleer gegevens > Fouten in database draaien?”
Jazeker, dan krijg ik in de stamboom van “Nelto” (Zie Plaatje 3) vier meldingen met “Volgnummers kinderen gelijk”.
En als ik dan op een persoon klik, zie ik de kinderen staan, maar ik zie er niets vreemds aan.
Kunt u mij vertellen wat de foutmeldingen nu inhouden en hoe ik één en ander kan verbeteren?Rest mij als laatste toch ook de vraag: hoe kan ik in de stamboom van “Nelto” het tabblad “Onderhoud Notitie” weer zodanig “goed” krijgen, zodat ik toch aanpassingen kan plegen?
Alvast dank en groeten van
Ad Lans

Lees meer

26 dec 2025 09:22
Han heeft één bericht geplaatst.
Zijn opmerking:
Kunt u eens Stamboom > Controleer gegevens > Fouten in database draaien?

Dat is een functie om mogelijke fouten in het bestand (of de bestanden) te corrigeren

Lees meer

26 dec 2025 09:52 - 26 dec 2025 10:46
Han, dan heb ik meer fouten (zie bijlage).
En die ga ik checken en verbeteren!
Groet Ad 

Laatst bewerkt 26 dec 2025 10:46 door Han Kortekaas. Reden: te veel keer de bijlage, is gecorrigeerd

Gemaakt door Kunena