Rapporten opslaan van 2 verschillende stambomen

Lees meer

Rapporten opslaan van 2 verschillende stambomen

06 feb 2026 14:49
Ik beheer in Aldfaer 2 stambomen.b][color=#c0392b]X [/color][/b]& [b][color=#c0392b]Y[/color][/b
Stamboom X
Via "Extra/Instellingen -> Rapporten/Bestanden" kun je de map kiezen om het rapport op te slaan alvorens het te genereren. Na te hebben gekozen klik ik  "Opslaan".
Stamboom Y
Voor stamboom Y wil ik ook de juiste map kiezen via dezelfde procedure en sla ook deze keuze op.
Wanneer ik nu terug ga naar mijn stamboom X en check opnieuw of de juiste map wordt weergegeven, zie ik dat deze is gewijzigd in de gegevens van stamboom Y.(de laatst opgeslagen) Ook bij herhaling.blijft dit gebeuren.

Is dit juist? en moet je steeds alvorens een rapport uit te draaien telkens opnieuw checken of de juiste map passend bij de juiste stamboom is geselecteerd?
grtGrrt

Lees meer

Re: Rapporten opslaan van 2 verschillende stambomen

06 feb 2026 15:28
De procedure die u volgt zorgt er alleen voor dat de globale instelling voor de rapportuitvoermap gewijzigd wordt. En dat geldt voor iedere stamboom, ongeacht de naam.
Als u rapporten specifiek wilt opslaan dan kunt u , als het rapport op scherm staat, met klik op het opslag-icoontje een locatie aangeven. Dat betekent dan dat u met de verkenner later in die map het rapport terugvindt en het eventueel in uw browser kunt openen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gerrit C. van Niftrik

Lees meer

06 feb 2026 16:27 - 06 feb 2026 16:29
Het is mij niet duidelijk wat u bedoeld.
Kan ik nu voor de twee (2) verschillende stambomen de opslag-locaties voor rapporten, separaat definteif vastleggen/opslaan.
of
moet ik iedere keer opnieuw aangeven waar het rapport wordt uitgedraaid/opgeslagen?
Nu heb ik een map C:\Aldfaer_data waarin ik de verschillende stambomen wil opslaan alsook de rapporten van de 2 verschillende stambomen.
zie bijlage

b.v.d. voor de hulp

Bijlagen:

Laatst bewerkt 06 feb 2026 16:29 door Gerrit C. van Niftrik.

Lees meer

06 feb 2026 19:50 - 06 feb 2026 19:56
Rapporten opslaan op verschilende locaties kan je door voor elke locatie een eigen instellingen-profiel aanmaken met een overeenstemmende uitvoermap met de stamboomnaam. bv.
profiel a - met rapportuitvoer naar C:\Aldfaer_data\rapportuitvoer_stamboom X
profiel b - met rapportuitvoer naar C:\Aldfaer_data\rapportuitvoer_stamboom Y

Let wel, niet vergeten telkens het overeenstemmend profiel te wijzigen alvorens genereren van het rapport.
Laatst bewerkt 06 feb 2026 19:56 door JayCee.

Lees meer

07 feb 2026 10:08
van Niftrik,

Het is niet mogelijk om automatisch meerdere opslaglocaties te gebruiken. De methode van Han is de enige oplossing

De genummerde (tijdelijke) map is de map van het opgeroepen rapport. Deze kunt u bij opslag eerst een betekenisvolle naam geven opdat het rapport behouden wordt.

Lees meer

07 feb 2026 14:36 - 07 feb 2026 14:48
Beste Ruud Jay en Han,

Dank voor jullie antwoorden. Het is mij duidelijk geworden dat wat ik wil niet kan.
Zodra je de andere stamboom opstart is het zaak alvorens je rapporten uit te draaien je locatie aan te passen.
Misschien iets voor een toekomstige update van Aldfaer?

Zo ontdekte ik ook iets bij images/foto's
Je kunt een foto niet overschrijven via het tabblad Persoon, opnieuw laden zonder eerst te ontkoppelen
Als je een nieuwe foto wilt koppelen (bestand koppelen) bij een Persoon, moet je eerst de oude bestand-ontkoppelen!
Het overschrijven van een foto lukt wel via de map Materialen door de foto te vervangen.

grtGrrt
Laatst bewerkt 07 feb 2026 14:48 door Gerrit C. van Niftrik.

Lees meer

07 feb 2026 15:23 - 07 feb 2026 15:24
Gerrit,
jayCee heeft de methode aangegeven om een profiel te maken. Ieder profiel kan een eigen sturing hebben voor de rapportuitvoer. Via de weg Extra > Instellingen kan dat ook maar bij frequent gebruik is de profiel methode beter.
Anders dan bij Materiaal is de uitvoer globaal afgeregeld. Ik zie geen enkele noodzaak om de uitvoermap aan het stamboombestand te koppelen.

Ik hoop dat u wel ziet dat er meerdere foto's gekoppeld kunnen worden.
Als een gekoppeld bestand inhoudelijk wijzigt  (iets andere uitsnijding, kleur, hoogte enz) dan hoef je niet eerst te ontkoppelen. Wel natuurlijk als naam van het bestand zich wijzigt. Zo ook het onderschrift van de foto.
Ik zie geen enkele noodzaak voor een programmawijziging.
Laatst bewerkt 07 feb 2026 15:24 door Han Kortekaas.

Lees meer

08 feb 2026 18:22 - 08 feb 2026 18:24
Ik proef uit de berichten van Gerrit dat hij niet beseft dat meerdere foto's aan een persoon gekoppeld kunnen worden?

De enige voorwaarde is dat aan iedere foto een unieke naam is toegewezen. Ook als die in verschillende mappen staan dient het volledige pad inclusief de naam uniek te zijn.
Het aantal foto's is onbeperkt.

Eventueel kan dan in Instellingen worden vastgelegd dat slechts 1 afbeelding in een rapport getoond moet worden maar deze blijven wel zichtbaar in de persoonstab via de rechts/links pijltjes
De volgorde van de afbeeldingen kan via een rechtsklik op een afbeelding gewijzigd worden
Laatst bewerkt 08 feb 2026 18:24 door Ruud de Ruiter.

Gemaakt door Kunena