- Bedankjes 0
Intern nummer niet uniek
- Ad Lans
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Intern nummer niet uniek
02 mrt 2026 14:35
Hallo, mijn naam is Ad Lans en heb eind 2025 melding gemaakt dat ik toen problemen had met het veld "Stamboom - onderhoud - notities".
Han Kortekaas vroeg mij toen om "Stamboom - Controleer gegevens - Fouten in database" de draaien.
Door de tussenkomst van Han is dit probleem nu opgelost.
Echter ik zag dat Ivo de Bruin op 26-01-2026 een melding had gemaakt met het onderwerp "Opschonen".
Han heeft zich met dit onderwerp bemoeid en het bleek dat Ivo een aantal meldingen had met "Intern nummer niet uniek".
Han heeft toen aan Ivo gevraagd om het bestand naar hem toe te sturen, zodat Han deze kon repareren.
Nu heb ik ook een 12-tal personen met zo'n melding.
Deze personen komen dus dubbel, soms 3 keer voor in mijn personenlijst en het zijn geen "dubbelen".
Nu wil ik jullie niet opzadelen om deze fouten voor mij te repareren: misschien kan ik dat zelf!
Dus hebben jullie een duidelijke beschrijving voor mij hoe dat te doen?
Anders wil ik met alle plezier mijn Aldfaer bestand toesturen.
Ik hoor graag.
Met vriendelijke groet,
Ad Lans
Han Kortekaas vroeg mij toen om "Stamboom - Controleer gegevens - Fouten in database" de draaien.
Door de tussenkomst van Han is dit probleem nu opgelost.
Echter ik zag dat Ivo de Bruin op 26-01-2026 een melding had gemaakt met het onderwerp "Opschonen".
Han heeft zich met dit onderwerp bemoeid en het bleek dat Ivo een aantal meldingen had met "Intern nummer niet uniek".
Han heeft toen aan Ivo gevraagd om het bestand naar hem toe te sturen, zodat Han deze kon repareren.
Nu heb ik ook een 12-tal personen met zo'n melding.
Deze personen komen dus dubbel, soms 3 keer voor in mijn personenlijst en het zijn geen "dubbelen".
Nu wil ik jullie niet opzadelen om deze fouten voor mij te repareren: misschien kan ik dat zelf!
Dus hebben jullie een duidelijke beschrijving voor mij hoe dat te doen?
Anders wil ik met alle plezier mijn Aldfaer bestand toesturen.
Ik hoor graag.
Met vriendelijke groet,
Ad Lans
- Han Kortekaas
-
Re: Intern nummer niet uniek
02 mrt 2026 14:58
In het kort:
u zou twee Groepen kunnen maken (1) van de dubbelen (2) van het hele bestand. Vervolgens exporteert u een nieuwe stamboom van het verschil tussen groep 1 en 2, dus zonder die dubbelen.
Daarna opent u de nieuwe én de oude stamboom naast elkaar en controleer of de dubbelen verdwenen zijn.
Meestal werkt dit.
u zou twee Groepen kunnen maken (1) van de dubbelen (2) van het hele bestand. Vervolgens exporteert u een nieuwe stamboom van het verschil tussen groep 1 en 2, dus zonder die dubbelen.
Daarna opent u de nieuwe én de oude stamboom naast elkaar en controleer of de dubbelen verdwenen zijn.
Meestal werkt dit.
- Ad Lans
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
02 mrt 2026 19:19
Dag Han,
dank voor uw snelle antwoord.
Eerlijk gezegd gaat uw antwoord mijn pet te boven: ik ben helemaal niet thuis in dit soort zaken.
Mag ik u mijn bestand Karst Lans vs3.aldf toesturen?
Mvg Ad Lans
dank voor uw snelle antwoord.
Eerlijk gezegd gaat uw antwoord mijn pet te boven: ik ben helemaal niet thuis in dit soort zaken.
Mag ik u mijn bestand Karst Lans vs3.aldf toesturen?
Mvg Ad Lans
- Han Kortekaas
-
- Ad Lans
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 mrt 2026 09:18 - 03 mrt 2026 10:16
Dank u wel, Han.
Ik heb zojuist via WeTransfer twee bestanden naar u verstuurd: Karst Lans vs3. aldf en Karst. Lans vs3.log.
Ik hoop dat deze voldoende zijn en fijn dat u mij wilt helpen.
Met vriendelijke groet,
Ad Lans
Mob:weggehaald
Ik heb zojuist via WeTransfer twee bestanden naar u verstuurd: Karst Lans vs3. aldf en Karst. Lans vs3.log.
Ik hoop dat deze voldoende zijn en fijn dat u mij wilt helpen.
Met vriendelijke groet,
Ad Lans
Mob:weggehaald
Laatst bewerkt 03 mrt 2026 10:16 door Han Kortekaas. Reden: geen adresgegevens in berichten ter bescherming van uzelf
- Han Kortekaas
-
- Ad Lans
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 mrt 2026 19:24
Beste Han, dank voor het repareren en het terugsturen van het bestand.
Alleen ......, ik heb het niet ontvangen op mijn emailadres.
Ook zie ik niets in mijn Spam map.
Ik zal u een ander email adres sturen: wilt u het nogmaals proberen?
Mvg Ad Lans
Alleen ......, ik heb het niet ontvangen op mijn emailadres.
Ook zie ik niets in mijn Spam map.
Ik zal u een ander email adres sturen: wilt u het nogmaals proberen?
Mvg Ad Lans
- Han Kortekaas
-
- Ad Lans
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 mrt 2026 08:59
Han, hartelijk bedankt
.
Ik heb het bestand nu kunnen downloaden.
Heb ik toch nog een laatste vraag: wat heb ik fout gedaan bij de invoer van sommige personen dat ik de melding "intern nummer niet uniek" krijg?
Met vriendelijk groet en dank voor de fijne service,
Ad Lans
Ik heb het bestand nu kunnen downloaden.
Heb ik toch nog een laatste vraag: wat heb ik fout gedaan bij de invoer van sommige personen dat ik de melding "intern nummer niet uniek" krijg?
Met vriendelijk groet en dank voor de fijne service,
Ad Lans
- Han Kortekaas
-
04 mrt 2026 10:02
Ad,
in het oude bestand zie ik een sprong in de aanmaak van de interne code. Hoogstwaarschijnlijk heeft u een record aangemaakt en onmiddellijk daarna via Onderhoud > Achternaam deze aangepast en weer doorgegaan met muteren. Het betreft een vrij recentelijk ontdekte fout die in de komende versie opgelost is.
Ter voorkoming van de fout is het beter om in zo'n geval eerst de Personenlijst op een andere achternaam te sorteren
in het oude bestand zie ik een sprong in de aanmaak van de interne code. Hoogstwaarschijnlijk heeft u een record aangemaakt en onmiddellijk daarna via Onderhoud > Achternaam deze aangepast en weer doorgegaan met muteren. Het betreft een vrij recentelijk ontdekte fout die in de komende versie opgelost is.
Ter voorkoming van de fout is het beter om in zo'n geval eerst de Personenlijst op een andere achternaam te sorteren
- Ad Lans
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 mrt 2026 13:56
Hallo Han,
dan ga ik daar op letten.
Bedankt en groeten,
Ad Lans
dan ga ik daar op letten.
Bedankt en groeten,
Ad Lans
- Idelet
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
06 mrt 2026 15:13
Hallo,
Ik heb het idee dat ik hetzelfde probleem heb. Dubbele personen die niet dubbel zijn aangemaakt. Ik zie ze alleen als ik iemand zoek. Bijvoorbeeld als getuige wil invoeren. Dan zijn er ineens 2. Als ik er 1 wil verwijderen, gaan ze allebei weg en krijg ik de melding van het niet unieke nummer.
Ik heb het idee dat ik hetzelfde probleem heb. Dubbele personen die niet dubbel zijn aangemaakt. Ik zie ze alleen als ik iemand zoek. Bijvoorbeeld als getuige wil invoeren. Dan zijn er ineens 2. Als ik er 1 wil verwijderen, gaan ze allebei weg en krijg ik de melding van het niet unieke nummer.