- Bedankjes 3
Aldfaer 11 versus 12
- Tony Strypsteen
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
Aldfaer 11 versus 12
04 mrt 2026 16:50
Beste,
Een collega komt het volgende tegen:
Het probleem is opgelost door de bestanden op een usb-stick te zetten, Aldfaer van de pc te verwijderen en Aldfaer 11 te installeren.
De bestanden kunnen gelezen worden en de update naar versie 12 lukt zonder problemen.
Graag jullie commentaar.
Mvg,
Tony
Een collega komt het volgende tegen:
- in 2024 start hij Aldfaer mer versie 11
- dan sluimeren zijn activiteiten tot begin 2026
- hij start Aldfaer opnieuw en een update naar versie 12 wordt aangeboden
- hij doet dit en de .aldf-bestanden en geen enkele veiligheidskopie kan geopend worden omdat ze in versie 11 aangemaakt zijn
Het probleem is opgelost door de bestanden op een usb-stick te zetten, Aldfaer van de pc te verwijderen en Aldfaer 11 te installeren.
De bestanden kunnen gelezen worden en de update naar versie 12 lukt zonder problemen.
Graag jullie commentaar.
Mvg,
Tony
- Han Kortekaas
-
Re: Aldfaer 11 versus 12
04 mrt 2026 22:17
Wat een mogelijkheid is dat uw collega niet met Aldfaer 11 is begonnen maar met Aldfaer 10. Aldfaer 11 kwam op 10 sept 2024 uit.
U kunt in de Personenlijst kijken naar de eerste interne code en controleren wat de opvoerdatum was.
Door 11 te installeren worden stambomen uit 10 automatisch geconverteerd; een actieve versie 11 wordt geupdatet naar 12 en de stambomen, bij opening worden geconverteerd.
Heeft hij wel eens eerst met de stamboomzoeker gekeken naar zijn bestanden? De Veiligheidskopieen worden niet geconverteerd dus met se stamboomzoeker zie je de versie.
U kunt in de Personenlijst kijken naar de eerste interne code en controleren wat de opvoerdatum was.
Door 11 te installeren worden stambomen uit 10 automatisch geconverteerd; een actieve versie 11 wordt geupdatet naar 12 en de stambomen, bij opening worden geconverteerd.
Heeft hij wel eens eerst met de stamboomzoeker gekeken naar zijn bestanden? De Veiligheidskopieen worden niet geconverteerd dus met se stamboomzoeker zie je de versie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tony Strypsteen
- Hubert Kuijsters
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
10 mrt 2026 15:54
Ik heb hetzelfde probleem. Ik wil nu de bestanden op een usb stick zetten. Via verkenner ga ik naar
C:\aldfaer. Daar zie ik een rij met bestanden cq programmabestanden (denk ik). Waaronder een groot bestand onder de naam Aldfaer. Moet ik heel; de rij naar de usb stick zetten of enkel dat grote bestand.
Groeten Hubert Kuijters
C:\aldfaer. Daar zie ik een rij met bestanden cq programmabestanden (denk ik). Waaronder een groot bestand onder de naam Aldfaer. Moet ik heel; de rij naar de usb stick zetten of enkel dat grote bestand.
Groeten Hubert Kuijters
- Han Kortekaas
-
10 mrt 2026 16:39 - 10 mrt 2026 16:40
Ik denk niet zo snel dat u hetzelfde probleem heeft.
In ieder geval geldt: handen af van alles onder C:\Aldfaer staat. Dat is de installatiemap van Aldfaer en daar moet je afblijven.
Gaat u eens met de Verkenner naar 'Beeld" en zet een vinkje bij 'bestandsnaamextensies' waardoor u beter ziet wat voor soort bestanden het zijn.
Open eerst eens Aldfaer , klik eventuele berichten weg, en ga naar Bestand > Zoek Aldfaer bestanden.
Zet alle vinken aan waarna een lijst wordt gestart van alles wat u aan Aldfaer op uw PC heeft.
Daar ziet u de diverse bestanden en het versienummer waarmee ze gemaakt zijn.
Die lijst kunt u opslaan en hier tonen in het antwoord, of, als die te groot is naar mijn email adres sturen.
In ieder geval geldt: handen af van alles onder C:\Aldfaer staat. Dat is de installatiemap van Aldfaer en daar moet je afblijven.
Gaat u eens met de Verkenner naar 'Beeld" en zet een vinkje bij 'bestandsnaamextensies' waardoor u beter ziet wat voor soort bestanden het zijn.
Open eerst eens Aldfaer , klik eventuele berichten weg, en ga naar Bestand > Zoek Aldfaer bestanden.
Zet alle vinken aan waarna een lijst wordt gestart van alles wat u aan Aldfaer op uw PC heeft.
Daar ziet u de diverse bestanden en het versienummer waarmee ze gemaakt zijn.
Die lijst kunt u opslaan en hier tonen in het antwoord, of, als die te groot is naar mijn email adres sturen.
Laatst bewerkt 10 mrt 2026 16:40 door Han Kortekaas.
- Hubert Kuijsters
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
12 mrt 2026 12:08
Ik heb het bestand via e-mail naar Dhr Kortekaas gestuurd. Was niet het goede bestand maar hij heeft toch de juiste diagnose kunnen stellen en mij de oplossing via e-mail aangeboden. De geadviseerde actie: via Menu >Bestand>Open en dan surfen naar het stamboombestand, die ik moest uitvoeren leidde direct tot resultaat. Ik kon weer bij mijn bestanden en Aldfaer 12 werkt weer prima! Ik dank Dhr Kortekaas voor zijn snelle antwoord en het goede advies.
Mvr.gr. Hubert Kuijsters
Mvr.gr. Hubert Kuijsters