Kwartierstaat (grafisch) e-mailen

Lees meer

Kwartierstaat (grafisch) e-mailen

16 mrt 2026 15:03
Goedemiddag,
Ik wil graag een grafische kwartierstaat mailen naar iemand, maar ik krijg steeds rare tekens als ik het verstuurde bestand open in de mail.

Als je op het blauwe bolletje drukt, druk ik met mijn rechtermuis, zodat ik -opslaan als- kan doen, om zo het bestandje op te slaan. Maar op het moment dat ik het bestandje als bijlage invoeg in mijn mail, en naar mezelf toestuur, dan krijg ik bij het openen allemaal rare tekst.
Wie kan mij helpen hiermee?
Met vriendelijke groet,
Agnita Kuipers.

Lees meer

Re: Kwartierstaat (grafisch) e-mailen

16 mrt 2026 17:01 - 16 mrt 2026 17:01
De vraag is nu wat wil je opsturen,
  1. een bestand dat door de ontvanger op zijn computer kan bekijken. Hiervoor moeten alle bestanden van de uitvoermap opgestuurd worden. De ontvanger slaat ze op in een map > map openen > klikken op het bestand index.html. De kwartierstaat wordt in zijn standaard browser geopend.
  2. een bestand dat de ontvanger kan lezen. Je moet de kwartierstaat eerst afdrukken als .pdf bestand en opsturen. Echter, hierdoor verlies je de mogelijkheid de detailboxen te zien.
Laatst bewerkt 16 mrt 2026 17:01 door JayCee.

Lees meer

16 mrt 2026 17:10 - 16 mrt 2026 17:22
De meest eenvoudige is deze via de printfuctie Microsoft to PDF weg te schrijven
Vervokgens deze via e-mail de versturen. Nadeel: de Aldfaer functionaliteiten gaan verloren.

Een 2e mogelijkheid is de map waarin het rapport opgeslagen is deze, terwijl het rapport geopend is, de uitvoermap (mapnaam met uitsluitend cijfers) een andere naam toe te kennen.
Deze map vervolgens om te zetten naar een *.zip bestand en deze als e-mail te versturen en door de ontvanger de map openen en via index.hmtl het rapport te starten.
Laatst bewerkt 16 mrt 2026 17:22 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

17 mrt 2026 11:39
Goedemorgen,
Dank voor de reactie. Ik heb nu alleen een nieuw probleem. Als ik de bestandjes bijvoeg in mijn email om te versturen, krijg ik ze onbestelbaar terug.
Ik zie wel dat bij Aldfaergrahics (javascript bestandje van 10 kb) een rood rondje ervoor staat. Misschien is dat wel het probleem. 
Geen idee waarom dit is, maar misschien weet iemand dat?

met vr. groet,
Agnita.

Lees meer

17 mrt 2026 11:53
Agnita,

Het bestand 'Aldfaergrahics,js' wordt niet toegelaten om te versturen via email
Het is wel mogelijk dit gestand te versturen door achter deze naam HTML te plaatsen dus Aldfaergrahics,jsHTML.
Als dit bestand via email is verstuurd dient de ontvanger Aldfaergrahics,jsHTML te wijzigen naar Aldfaergrahics,js.
En dan zal de via index.html het rapport goed worden weergegeven.

Lees meer

17 mrt 2026 15:58
Beste Meije,
Klinkt goed, alleen hoe doe je dat? Moet je dat in de verkenner aanpassen?

Lees meer

17 mrt 2026 19:47 - 17 mrt 2026 20:16
Ik herhaal:
Een 2e mogelijkheid is de map waarin het rapport opgeslagen is deze, terwijl het rapport geopend is, de uitvoermap (mapnaam met uitsluitend cijfers) een andere naam toe te kennen.
Deze map vervolgens om te zetten naar een *.zip bestand en deze als e-mail te versturen en door de ontvanger de map openen en via index.hmtl het rapport te starten

Mocht u niet weten hoe een zip te maken, in de verkenner de (cijfer)map die u een andere naam heeft gegeven een rechtsklik doen > versturen naar > gecomprimeerde map- Dit is de map fie u verstuurt.
Let op dit is een vertaling want ik werk franstalig

Ik ga er van uit dat de ontvanger weet hoe met een zip bestand om te gaan
Laatst bewerkt 17 mrt 2026 20:16 door Ruud de Ruiter. Reden: ontvanger zip

Lees meer

17 mrt 2026 20:25
Agnita,

Ga in verkenner naar Beeld en vink bestandsnaamextensie aan. In de rapportuitvoermap zal je een bestand 'Aldfaergrahics,js' vinden. Volg vervolgens de aanbeveling van Meije.

@Ruud,
Agnita ondervindt het probleem met verzenden door Gmail en Outlook weigert het versturen van.js (JavaScript) bestanden om veiligheidsredenen. 

Lees meer

18 mrt 2026 14:50
Hoi JayCee,

Het is gelukt. Ik moest inderdaad de bestandsextensie aanvinken. Daardoor kon ik de extensie veranderen in HTML. Het doorsturen is gelukt. Nu maar hopen, dat de ontvanger na mijn uitleg, de extensie weer terugzet.
Heel veel dank,
Met vriendelijke groet,
Agnita.

Gemaakt door Kunena